Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Infrarood lichtsensor

Gestart door flyerman donderdag 11 april 2024, 18:31:21

Infrarood lichtsensor

Infrarood lichtsensor
Ik ben wat aan het experimenteren met een QRD1114, een reflection object sensor. Dit om treinen te detecteren.

Het is een IR Led en een ontvanger met transistor in één, het werkt doormiddel van reflectie van het te detecteren object. Het geheel is vrij compact.

Het werkt, maar de detectie afstand is maar een paar mm, daar heb je dus niet zoveel aan.

Ik heb gezocht naar iets met een beter bereik, maar heb niets kunnen vinden met een groter bereik 

Weet iemand toevallig een component die klein is en iets kan detecteren over een groter bereik, 3 cm zou mooi zijn. 

Merci
Re: Infrarood lichtsensor

graag een glaasje wijn

kijk eens bij https://www.moba-tipps.de/  naar lichtshranke.
Dank je, dat is redelijk klein om weg te werken. 

Ga er eens mee aan de gang, als ik weer wat tijd heb.

@citaat dat is nog beter, heb liever iets gebaseerd op reflectie. Bedankt
@citaat Helaas blijft met deze ook de detectie afstand beperkt. Minder dan 2mm

Ik heb er zelf niet mee gespeeld, dus het is alleen maar een hersenkronkel, maar heb je al overwogen een 38kHz ontvanger voor IR afstandsbediening te gebruiken? Die gebruiken gemoduleerd IR licht (je moet dus wel nog een 38kHz blokgolf geven aan de IR diode) zodat ze het signaal kunnen filteren (en versterken) en dus veel gevoeliger zijn...
Ik wil het graag klein houden om het uit het zicht weg te werken.

Ik kan nu met de qrd1114 bijna 2cm detecteren met 45mA door de ir led. Die mag max 50mA continue hebben.

De qrd1114 past mooi tussen de bielsen van de K rails en detecteert de sleper, aan de andere kant van de loc heb ik een klein plaatje koper geplakt dat ook gedetecteerd wordt wanneer de loc of treinstel andersom rijdt.

Ik gebruik ook extra bezetmelders om seinen op rood te laten springen wanneer er een trein door het sein rijdt.

Dit is bij wissels soms lastig te doen, daar zet ik een qrd1114 naast de rails als wielenteller zeg maar. 
Het probleem daar is dat er natuurlijk veel meldingen komen door alle wielen. Dus even een timer er tussen zetten zodat het 1 lange melding wordt. Daar ben ik nu mee bezig. 

Hoop als ik thuis ben dat te kunnen testen.
Oud topic.  Ook iets waar ik mee bezig ben. Deze? https://docs.m5stack.com/en/unit/Unit-Reflective%20IR
Helemaal niet meer aan gedacht dat ik hier een topic over had. 

Voor de wielenteller een timer toegevoegd waardoor er maar 1 melding komt als er een trein overheen rijdt. 

Alleen ligt alles in de ijskast omdat we gaan verhuizen.