Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog

Gestart door paulvictor vrijdag 02 februari 2024, 18:47:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
bij het groot onderhoud van deze locomotief is een draad verdwenen van de koolstolborstel naar ??????? kan iemand mij het schema laten zien voor een leek?
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
dank je wel, echter met het schema kom ik niet verder kun je misschien aangeven op de tekening waar ik de verbinding moet maken? ik kan geen soldeer punt vinden wel op de schakelunit maar niet op de spoel bij het anker
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Dan heb jij waarschijnlijk nog een oude spoel waar de wikkeldraden naar buiten komen en rechtstreeks op het motorschild en/of de omschakelaar worden gesoldeerd. In dat geval is de draad direct aan de spoel afgebroken en kan niet, of heel slecht, gerepareerd worden. Makkelijk is het om een andere veldspoel te scoren. Die hebben velen vast wel over van een digitaal ombouw. Effe rondvragen wie er één heeft. Ik in ieder geval wel maar die verzendkosten he.
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
dank voor de hulp het bleek dat het anker omgekeerd teruggeplaatst was waardoor de draad van de koolstofborstel was afgebroken. Na herstel gaat alles weer goed
op YOU TUBE staan goede onderhoud video's
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
hoe kan je nou een anker omgekeerd terugplaatsen ??????????
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Je staat er van te kijken tot wat bepaalde mensen in staat zijn Johnny :D . Maar ik denk dat hij het motorschild waar de (kool)borstels inzitten op z'n kop had gemonteerd (?).

Anyway, de storing is opgelost ;) .
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Op motorhuis, veldspoelanker en motorschild zitten toch paspennen die het verkeerd om monteren onmogelijk zouden moeten maken?
Ja, ik weet desondanks zijn er altijd mensen die het toch voor elkaar krijgen. Met lompheid lukt alles.  :P
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Ik denk dat Paul de veldspoel bedoelt en dat deze verkeerd is teruggeplaatst, of dat kan weet ik zo ff niet, maar die van een LFCM is vrij symetrisch.
Probleem is dat als men de motor vaak demonteert, maar de draden laat zitten.
Deze breken dan geheid af.
Gewoon alles lossolderen, dan kan je de motor veel makkelijker uit elkaar halen.
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
ik ben niet lomp geweest maar het zal de veldspoel (gietijzer) geweest zijn ( ik ben tenslotte een leek) en die kan je dus omgekeerd met de draden naar beneden terugplaatsen en de pennen vallen gewoon in de gaatjes, maar nogmaals bedankt; de lok rijdt weer
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: duidelijk elec schema Marklin loc 3072 analoog
 @citaat Je bent niet lomp geweest Paul, het ligt eerder aan het onvermogen van sommigen, om zich normaal uit te drukken. ;)