Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111

Gestart door MDK193 woensdag 31 januari 2024, 12:28:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Hi all

Ik heb een BR 111 (3042) omgebouwd naar digitaal. De verlichting is met gloeilampen met bajonetfitting. De aansluiting is tot nu toe op de oude analoge manier gedaan, dus aansluiting op wit en geel, andere kant gewoon via het frame.

Uiteraard flikkert dat. Ik zoek dus een oplossing dat ik de blauwe draad gebruik voor de retour. Hoe heeft iemand dar opgelost?

Voor de verfijning, iemand al eens sluitlicht geprobeerd te bouwen? Complicerend probleem is wel dat de lichtgeleider voor frontseinen uit 1 geheel bestaan.

Ik hoor het graag!

PS Ik gebruik een lokpilot met een hobby printje, vandaar de kleuren. En als er plaatjes nodig zijn dan hoor ik het wel (maar vermoed dat hier genoeg mensen zitten die de lok uit hun hoofd kennen)
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
google ff marklin 3042 umbau en je krijgt verschillende voorbeelden
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
De latere versie, de 33xx S-Bahn loc heeft 2 fittingen; 1 voor wit en 1 voor rood.
Maar daar heb jij niets aan. Je kan wel de gaten van de bajonet lampen gebruiken om daar een steekfitting in te drukken. De messing lip vervalt dan. Door deze steekfitting wordt je fitting potentiaal-vrij. Sommige plaatsen er dan een led in. Dan moet je de voorschakelweerstand in de draad opnemen.

Mvg Marcel
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Als je niet bang bent kan je de brug boven het oorspronkelijke lampje wegslijpen en er dan twee draadlampjes met fitting boven elkaar in monteren, met een stukje styreen ertussen als scheiding.
Onderste lampje rood (maken).
Voor esu lp5: gemeenschappelijke aan de blauw, bovenste op wit of geel (voor/achter), onderste (rood) op AUX1 (violet) of AUX2 (groen) (voor/achter).

Jeroen
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Marklin levert daar een fitting voor die in de bestaande houder gedrukt kan worden.
Zie foto.
Grt JoP1080958.JPG
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Kijk, dat is handig

Stommiteit begaan: ik zocht op 3042, blijkt onder hetzelfde nummer een nieuwer model te zijn dat heel makkelijk om te bouwen is, inclusief lamphouders. Want hé, zelfde nummer EN marklin wijzigt structureel niet veel door de jaren heen.....

Blijkt toch anders te zijn, dus morgen maar even kijken of ik de bestelling kan annuleren..
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Locs met verlichting voor Wende-Verkehr zijn:
37317 BR 111 der DB AG in verkehrsrot.
3360 (?) in neu-rot;(niet digitaal)
37315 in S-Bahn uitvoering,
37314 in oceanblauw/beige
De digitale locs zijn met beperkt geluid, voor zover ik weet. Dus alleen een hoorn.

Mvg Marcel
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Simpel en effectief, 5mm warmwitte led in het gat van het bajonetlampje duwen pootjes kort afknippen, omvouwen en draden aan solderen.
Tenslotte nog krimpkous om led en houder voor de isolatie, maak wel een sneetje in de krinpkous waar het kopje van de led doorheen kan.
Voor wat extra reflectie kun je binnen in de kap nog wat aluminiumtape plakken.
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Nabrandertje!! Ledjes uiteraard voorzien van een weerstandje van 1,5K (mijn persoonlijke voorkeur)
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
@citaat

Chris, bedankt voor je nabrander. Maar ik ben leek op dit gebied dus voor alle zekerheid: bedoel je deze?
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Correct, al zou het niet mijn eerste keus zijn om ze daar te bestellen, voor hetzelfde bedrag heb je zowat een assortiment uit het oosten. Als je er een paar wil hebben wil ik je er ook wel wat toesturen voor alleen de porto.
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
@citaat

Nee, Chris. Inderdaad mijne ook niet maar ging mij even om het voorbeeld. Ik zag deze als eerste dus...

Bedankt voor je gewaardeerde aanbod. Een goede kennis van mij hier in de buurt is behoorlijk goed gesorteerd wat dat betreft dus daar kom ik wel uit.
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Oeh, dank voor de tips

Kon idd de bestelling annuleren, ik ga met deze tips en eigen ideeën nog even experimenteren.

Martijn
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Citaat van: jeroen62 op woensdag 31 januari 2024, 13:53:58Als je niet bang bent kan je de brug boven het oorspronkelijke lampje wegslijpen en er dan twee draadlampjes met fitting boven elkaar in monteren, met een stukje styreen ertussen als scheiding.
Onderste lampje rood (maken).
Voor esu lp5: gemeenschappelijke aan de blauw, bovenste op wit of geel (voor/achter), onderste (rood) op AUX1 (violet) of AUX2 (groen) (voor/achter).

Jeroen

Vraagje: Hier even naar kijkend => volgens mij bestaat de lichtgeleider uit 1 stuk. Hoe scheidt je die dan?
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Licht gaat in principe rechtuit, tenzij in een lichtleider.
Door de scheiding tussen de twee lampjes kan het rode licht niet meer omhoog.
zelf gedaan met 2 lampjes Marklin E610080 en 2 steekfitting Marklin E604180

Werkt niet 100%, maar voldoende voor mij voor vaste trekduw-stam.

jammer dat ze zo te zien geen rode versie van de lampjes hebben
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
ze bestaan wel degelijk in rood hoor als je googled : Märklin lampje 4 mm 19V/50mA rood .Je vind ze ook van andere merken.Ik vervang ze gewoon door duoleds en een weerstandje in de leiding

Re: Ombouw verlichting Marklin 3042 BR111
Mijn vaste leverancier heeft volgens zijn site geen rode draadlampjes.
of zo een ledje evenveel licht opbrengst heeft als het originele bolletje weet ik niet
rood geschilderd draadlampje komt in de buurt