Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Analoog combinatie digitaal

Gestart door Tony DK zondag 21 januari 2024, 12:29:51

Analoog combinatie digitaal
Zijn er hier leden die digitaal en analoog combineren op 1 traject met sleperwippers.
Groeten Tony
Re: Analoog combinatie digitaal

M* en bezig te digitaliseren

lijkt me redelijk link.

zodra het digitaal apparaat een vreemde voeding via de uitgang krijgt toegedient, is het vaak einde oefening.
Zo iets heb ik ooit gehad met een mobile station. het was maar heel even,, maar daarna geen prik meer.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Zolang je, zoals TS al opmerkt, sleperwippers gebruikt is er weinig risico. Maar toch ben ik er geen voorstander van.
Wat zijn de voordelen nou helemaal?
Als je wat van elektronica kent/zelfbouw een optie is zou ik een zelfbouw-booster aanraden; een verbinding tussen analoge transformator en deftig beveiligde booster doet niet echt kwaad en moest de boel toch kapotgaan is het ook veel goedkoper om ze te vervangen...

Het grote voordeel dat ik  zie van analoog+digitaal te combineren is om elke trein apart te kunnen bedienen (digitaal speelplezier) maar toch de klassiekers die niet omgebouwd zijn rondjes te laten rijden op de baan  (1 grote lus => opsplitsen in 2 aparte banen is niet mogelijk), maar dan moet ik eerst terugmelding(+software) hebben om te weten welke trein op welk blok zit => dat zal nog niet voor 2024 zijn...

Kenmerkend voor gedigitaliseerde modeltreinen is dat deze ook op analoge banen gecontroleerd kunnen rijden.
Kenmerkend voor analoge modeltreinen is dat deze op digitale banen alleen ongecontroleerd kunnen rijden in race modus.
En je zult het met me eens zijn dat dat weinig voldoening en veel gevaar oplevert, of dat laatste moet je een kick geven.
Foutjes kunnen gebeuren, maar een ouderwets bloksysteem waar op ieder stopstuk de (analoge en/of digitale) stroom wordt onderbroken lijkt me toch voldoende om ongelukken te vermijden op de hoofdbaan (en dat zorgt ook meteen dat sleperwippers niet nodig zijn omdat er altijd een spanningsloos stuk tussen een digitale en analoog blok moet zitten).

Voor een rangeercomplex is het ingewikkelder; zuiver analoog lijkt dan het eenvoudigste (alhoewel digitaal rijden juist daar extra meerwaarde heeft)

Wat mijn bedoeling is : ik heb locs die allemaal digitaal zijn maar met oude en jonge decoders.
Ik heb een aantal sporen die door het station passeren, laat maar zeggen een 2 tal stukken van 1 meter lengte.
Ik dacht alle locs kunnen analoog rijden, dus, als ik nu die 2 stukken op een analoge transfo zet met sleeperwippers dan kan ik die analoge transfo bijvoorbeeld op 50 km/h zetten. Aangezien mijn digitaal spoor de locs op 100 km/h staan gaan mijn locs automatisch afremmen in de stations. Zou toch leuk zijn.

Ik heb toch de indruk dat je dit doel beter bereikt door afremmmodules in te zetten.
Of zou de plaatsing van een aantal weerstanden kunnen helpen?

Groet,

Peter
Dag Peter, afremmodules zouden super zijn. Maar heb gelezen dat niet alle decoders afremmen.
Of wat bedoel je met weerstanden. Bedoel je dan weerstanden te plaatsen tussen de rode draad van het vertragingstraject
Misschien doen niet alle decoders het op een afremmmodule maar het is misschien toch het proberen waard.

En een weerstand zou in de rode draad geplaatst kunnen worden van een aparte railsectie, zou ik denken.

Märklin adviseerde vroeger ook een weerstand te plaatsen in de geïsoleerde sectie bij een sein om de decoder te voorzien van een beetje stroom zonder de loc te laten rijden. Een lichtere weerstand dan aleen een snelheidsvermindering opleveren volgens mijn logica.
Analoog rijders gebruiken ook wel diodematrixen voor dat doel. Ik weet niet of dat kan bij digitaal bedrijf. Ik vermoed van niet, maar als gezegd, weerstanden werden wel toegepast. Vandaar mijn gedachte.

Groet,

Peter

Weerstanden zijn in deze niet echt aan te raden omdat ook het digitale signaal door de weerstand vermindert wordt. En niemand garandert je dan dat de decoder alle signalen nog foutloos oppikt.
De eenvoudigte en betrouwbaarste methode is met een Delta Control 66045 en een trafo 6647. Wordt in een ander draadje besproken. " Met 6021 automatisch snelheid minderen"
Heel veel dank voor de reacties. Ik ga proberen met het minste risico en een afremmodule bestellen. Ga zoals Peter schreef proberen welke treinen er op werken.
Met dank Tony