Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

Wissel besturing

Gestart door Thijs Volker dinsdag 16 januari 2024, 17:11:22

Wissel besturing

Wissel besturing
Mijn probleem met wisselbesturing op Eccos Esu 50200 is dat ik met 1 druk op de knop van mijn GBS scherm 1 wissel rechts moet schakelen en 1 links. Ik krijg dit niet voor elkaar. Het lukt wel om ze beiden recht of links te sturen. Men zij mij dat dit niet goed voor de decoders zou zijn, klopt dat. Groet Thijs.   
Re: Wissel besturing

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dan heeft 'men' je onzin vertelt. Zolang de opgenomen stroom van beide wissels niet het maximum van de decoder (meestal 2 Ampere) overstijgt is dat helemaal geen probleem. En een magneetspoel wissel schakelt over het algemeen met iets minder dan 1 Ampere. En aangezien 2 maal 1 nog altijd twee is kan dat best.

Waarom krijg je het niet voor elkaar om twee wissels gelijktijdig tegengesteld te schakelen? In principe is het heel eenvoudig, van één wissel de aansluitdraden op de decoder omwisselen. Nu weet ik niet hoe dat dan in het grafische beeld van de ECO s getoond wordt, maar is dat belangrijk? Misschien werkt het wanneer je één van de wisselsymbolen vervangt door een 'omgekeerd' wissel. Zo werkt het in ieder geval wel in koploper.

Hoi Thijs,
Je schrijft er niet bij hoe je het één en ander hebt aangesloten en wat je al geprobeerd hebt.
Ik ga er maar even van uit dat je 2 wissels hebt met 2 verschillende adressen en dat je beide wissels op de Ecos hebt aangemaakt op het bedientableau. Je kunt dus elk wissel afzonderlijk rechtdoor of afleidend schakelen.
Dan ga je naar de bewerkmodus (sleuteltje rechtsonder) en voeg je een rijweg toe. Voor deze rijweg selecteer de beide wissels door het vinkje bij elk wissel aan te zetten. Van elk wissel geef je aan wat de juiste stand moet zijn, rechtdoor of afleidend door het wissel eventueel 1 keer te schakelen. Daarna klik je rechtsonder op Bevestigen (Groene vinkje).
Er is nu een nieuwe rijweg aangemaakt (die heet ook zo) en daar kun je de naam nog van veranderen.

Ik hoop dat dit je op weg helpt.