Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digikeijs resetten DR 4018

Gestart door Bonaza zondag 07 januari 2024, 10:58:09

Dag modeltrein nerds,

Ff een vraagje betreffende de Digikeijs 4018. Ik heb er twee gekregen van een vriend, deze is echter niet handig met de Digikeijs DR 4018 en heeft er een zootje van gemaakt. De eerste heb ik reeds met het bekende verhaal met de weerstand tussen 150 en 270 Ohm tussen de C en kanaal 1 gereset. Bij de tweede is er een probleem met het kanaal 1. Mogelijk heeft hij hier eens een kortsluiting opgehad. Nu is mijn vraag kan ik die reset ook uitvoeren met een weerstand tussen C en bvb kanaal 3 ?

Alvast bedankt voor de hulp

Marcel
Re: Digikeijs resetten DR 4018
Dit vond ik in de handleiding van de DR4018

CiteerDecoder resetten naar fabrieksinstellingen.
U kunt de decoder resetten naar de standaard fabrieksinstellingen door de waarde 8 te programmeren in CV8
(decimaal 8 ).
Hey bedankt voor de reactie. Maar dit is resetten via het hoofdspoor. Ik wil een reset uitvoeren via het programeer spoor. Daarvoor moet je een weerstand plaatsen op het eerste kanaal. Maar blijkbaar is daar een kortsluiting op geweest vandaar wil ik een ander kanaal proberen.

Groeten

Marcel
stel je vraag bij de buren (https://forum.beneluxspoor.net/); daar is Karst (de ontwerper) actief, 

ik zou het gewoon resetten via het hoofdspoor, 

mvg,
Michel
Geen probleem, zover ik kan bepalen gaat dat niet werken.
Kijk eens in de volgende handleiding op pagina 10
https://www.modelspoorgigant.nl/handleiding/DR4018.pdf

Je kunt zoals aangegeven in de handleiding ook de signaalaansluiting op de voedingsaansluiting aansluiten, het gaat er puur om dat de DR4018 wordt gevoed. Daarna kan je door de centrale op de juiste manier in te stellen de CV waarde wegschrijven en heb je een reset uitgevoerd.

Mocht je echt alleen de programmeerspoor reset willen gebruiken dan zal je de DR4018 moeten openmaken om te kijken of je kunt vinden wat er kapot is gegaan en dat onderdeel/onderdelen vervangen (als je die mogelijkheid hebt).

@ramdani als ik het goed begrepen heb geeft Karst geen support op de Digikeijs producten meer, ook al heeft hij de DR4018 in zijn tijd bij Digikeijs zelf ontwikkeld.

En niet vergeten om de voeding er minimaal 1 minuut vanaf te halen.

Jos