Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Probleem met decoder uit lok 36244 (Sound)

Gestart door Lobomotion69 maandag 01 januari 2024, 15:34:07

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Vandaag het nieuwe jaar uitstekend begonnen. Tijdens het ijken van mijn BR24 (Märklin 36244) bleef het ding plotseling midden in een meting staan en is niet meer vooruit te branden (achteruit trouwens ook niet).
Heb de decoder (356826) er uit gehaald en op mijn decodertester gezet, dat is makkelijk want 21MTC. Op de tester gebeurt eigenlijk exact hetzelfde als in de lok. Wanneer je de rijregelaar open draait blaast ze kort stoom af en dat was het. Meer gebeurt er niet. Weliswaar worden periodiek andere geluiden ten beste gegeven zoals het behoort. Onder andere het schudrooster, het kolen scheppen enz. krijg je nog te horen. Maar geen rijgeluid en ook geen rijden. Ook niet wanneer het geluid uit staat.
Heeft iemand enig idee waaraan dit kan liggen? Zit ik aan een nieuwe decoder vast? Of zijn er nog andere oplossingen? Heb als test al de decoder gereset met 8 in 8 maar dat geeft geen soelaas.

EDIT: De decoder is als Ersatzteil niet leverbaar. Je krijgt dit bericht:
Item No.: Pos. 22
permanently not available
 Novelty, not yet produced.

Add to watchlist
€0.00

Neuheit, wird noch nicht Produziert? Wat een onzin. De lok wordt al jaren (sinds 2017) en nog steeds geproduceerd. Echt een flut firma dat Märklin. Waardeloos.

Re: Probleem met decoder uit lok 36244 (Sound)

Werk op n ander nivo...

Hallo Henk,

Je zou als optie een Loksound 5 in de BR24 (36244) kunnen zetten. Hierop kan je project S0021 zetten met het geluid van de BR24.

Oh. wacht:
Citaat van: henkv op maandag 01 januari 2024, 16:49:00...
Dus is er slechts één juiste conclusie te trekken. Bij mij komt er geen multifunctie decoder meer in huis. Gebruik die troep toch niet.

Even wachten tot dat Marklin alsnog een decoder weer beschikbaar maakt.

Jan-Peter

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: janpeter op maandag 01 januari 2024, 18:12:02Even wachten tot dat Marklin alsnog een decoder weer beschikbaar maakt.
Ja dat zou je natuurlijk kunnen concluderen. Echter hebben die Märklin dingen precies dezelfde eigenschappen als de ESu decoders dus daar schiet je helemaal niets mee op. En dan zit je ook nog met het eigenaardige geval dat er in het soundbereik bij ESU geen pure DCC decoders bestaan. Gemiste kans? In ieder geval zit ik dan toch vast aan de 58449, de 'MKL' versie, want alleen die heeft AUX3 en 4 versterkt op de MTC pinnen.
Buiten dat geef ik dan toch de voorkeur aan ESU boven Märklin omdat ESU naast de nadeeltjes toch een hoop interessante voordeeltjes biedt in andere lucratieve CV instellingen. Iets waar Märklin in alle talen over zwijgt.
Hoi Henk,

Volgende mij heb je dit vast al gedaan. Met een loep de solderingen nakijken, of eventueel nameten. Misschien heb je geluk en is er een soldering slecht die je kunt solderen.

Frank