Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kan dit geprint worden?

Gestart door timjoo donderdag 14 december 2023, 17:58:39

Kan dit geprint worden?

Kan dit geprint worden?
Wie van de 3d print goeroes kan mij vertellen of en waarmee het volgende te printen is
Z25;13.jpg
z19.jpg

Ik heb deze nu al door een 3d print firma laten printen maar dit heeft voor mij niet het gewenste resultaat.
Hoop dat jullie misschien iets weten ze zijn nu d.m.v. FDM geprint maar dit is niet bruikbaar.
Re: Kan dit geprint worden?

graag een glaasje wijn

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Waarom zou je dit willen printen?
Kunststof is van zodanige kwaliteit, dat het snel versleten is.

Wat is het modul?

Mvg
Marcel
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Met nylon zou dit opzich moeten kunnen. Maar houdt er wel rekening mee dat het zeer slijtage gevoelig zal zijn, en daarbij ook vrij gevoelig voor de krachten die er op komen te staan.
Als ik naar dat tandwiel in jouw afbeeldingen kijk, oogt dat overigens wel als een redelijk standaard tandwiel. Niks voor te vinden bij ome Ali? Dan is het zeer waarschijnlijk een metalen variant die vele malen langer mee gaat.

Overigens: Het tandwiel waar dit op aansluit, is dat metaal? Of kunststof? Indien dat van kunststof is dan nimmer combineren met een metalen tandwiel! Het kunststof zal dan namelijk bijzonder snel slijten!
Er zit een bedrijf in Polen, weet de naam niet meer, daar heb ik voor een redelijke prijs eens tandwielen laten maken. Ook een heel klein tandwiel.

Zal morgen eens kijken of ik de factuur nog kan vinden.

Martin

@loc1200

De modul is 0,4

De originele tandwielen zijn van kunststof.
Tot nog toe heb ik bij Ali nog niks kunnen vinden.
De firma in Polen ben ik mee aan het mailen maar tot nu toe nog geen bevestiging dat ze dit kunnen maken.

0,4 is wat Marklin in H0 gebruikt; het grote tandwiel zit op de kleine geperst en worden los van elkaar gefreesd en daarna geperst.

M0,4 ben ik nog niet tegengekomen.
Een set tandwielfrezen (6 st) van dit modul ben ik nog niet tegengekomen onder de €700. Dus maken is alleen interessant bij grote oplage.

Is er geen Marklin ersatzteil-nr van?

Mvg
Marcel
De genoemde firma KKPMO is dezelfde als de firma in Polen, Zij leveren tandwielen in POM of messing. De levertijden zijn verre van belachelijk! 

Je kunt de tandwielen laten printen bij Michael Gavra Modellbau. (mig-maschinenbau.de)
Dit is één van de weinige bedrijven die duurzame technische kunststsoffen gebruikt die geschikt zijn voor tandwielen.
Zij maken voor het tussentandwiel voor de Roco TEE in spoor N. hiervan hebben we nog nooit een melding ontvangen van overmatige slijtage.
Wij hebben ze zelf belast 100 uur laten draaien zonder enige slijtage!

Ed

Inmiddels heb ik zelf een tandwiel kunnen samenstellen. Bij de firma in Polen eerst gevraagd of ze de tandwielen konden maken maar daar geen reactie op gehad.
Ook nog geprobeerd om ze eventueel in China te laten maken maar dat is kosten technisch niet rendabel.
Vervolgens heb ik maar losse tandwielen gekocht en deze zelf aan elkaar weten te maken door ze over een messing bus heen te persen. Voor alsnog werkt dit tot nu uitstekend. 
tandwiel.jpg
Mooi dat je het hebt kunnen oplossen!

Ik laat heel veel artikelen in messing in China maken en de prijzen zijn zeer laag.
Wel moet je minimaal 2000 stuks afnemen van één item afnemen of 1000 stuks als je in totaal 10000 items laat maken.

Als je tandwielen in kunststof in China laat vervaardigen dan krijg je tegenwoordig 3D geprinte exemplaren in die melkwitte kunststof.
Dat is niet zo duurzaam als POM.

Ed

Oude rot in de techniek

Ik weet niet waar het eerste tandwiel geprint is?
FDM

In plaats van slechts één tandwiel te vervangen zou het wellicht ook mogelijk zijn meer/alle te vervangen.
Dan ben je niet meer afhankelijk van het type dat er ooit ingezet is.
Module 0,4 etc is dan ook niet aan de orde.

Je kan dan zelf tandwielen uitzoeken die het beste bij de originelen passen (maat tanden, as ..)
En dus uitgaan van bestaande te verkijgen exemplaren.

Dat heb ik al voor diverse aanvragers gedaan.

Een paar reserve erbij...

Voilá

Ronald Visser

Beste Ronald,
Ik heb geen idee hoe goed je thuis bent in de tandwiel materie, maar je moet van goede huize komen, om concessies te doen aan het modul.
Alles hangt aan elkaar met nauwkeurige berekeningen. De steekcirkels horen goed samen te vallen, en als je met het modul gaat schuiven, houdt dit in dat het aantal tanden wijzigt en ook de hart op hart afstanden van de assen.
De schaal bepaalt ook deels het modul.

Een voorbeeld: tandwiel op motor as:
Diameter steekcirkel = aantal tanden * Modul = z * M = 8 x 0,4 = 3,6mm.
D.stc bij modul van 0,5 => 8*0,5= 4,0mm
D.kc (kopcirkel = bovenkant van de tanden)= (z * M) +2M =8*0,4+2*0,4=3,6+0,8 = 4,4mm
D.vc (voetcirkel)= (z * M) -2M = 3,6-0,8=2,8mm.

Mvg
Marcel.

Om de tandwielen allemaal aan te passen naar een andere verhouding is onmogelijk gezien het feit dat deze geplaats zijn in een tandwielkast van een bepaalde afmeting.
bovendien werkt dit ook nu prima.