Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Yamorc 6016ES Ground

Gestart door Stelle2211 zaterdag 02 december 2023, 16:37:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2020

offline
Yamorc 6016ES Ground
Wie kan mij svp helpen.

Ik heb 2x Yamorc 6016ES Ground geplaatst naast twee andere bezetmelders (deze werken prima) maar wat ik ook doe, ik krijg geen enkele melding...

De twee "c's" zijn aangesloten op de doorgaande staaf.

Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg Sjoert
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Hoe heb je die 2 6016 ES geschakeld? Is alles met netwerkkabels verbonden? Waar moeten deze naar toe melden oftewel wat is je centrale? Heb je de centrale verteld dat er twee extra melders zijn geplaatst? Welke andere twee melders heb je?
Kun je een foto of schema plaatsen van de opstelling?

En probeer eens de twee nieuwe melders direct aan je centrale te hangen in de plaats van de twee oude.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2020

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
DE Yamorc melders heb ik gisteren direct met een RJ45 aan de centrale (TAMS Master Control) aangesloten, maar geen enkele reactie.
Op de TAMS heb ik 8 melders aangegeven, waarvan ik er 4 gebruik.

De andere twee terugmelders zijn ook van TAMS en die werken perfect.

De foto's (de C's zijn aangesloten op de niet geknipte rail) heb ik in het oorspronkelijke bericht toegevoegd.

Re: Yamorc 6016ES Ground
Ik zie op je foto's dat de centrale C-poorten niet zijn aangesloten!

Je kunt de C poorten van alle 4 de meldermodules met elkaar doorlussen, alleen de eerste wordt aangesloten op de doorgaande (niet onderbroken) railstaaf.
Per module gebruik je dan een kort draadje van de linker poort (1 -8) naar de rechter poort (9 - 16) en dan weer verder naar de volgende module.

En ik heb een vermoeden dat je de IN en OUT poorten verwisseld hebt.
Als de rechter bezetmelder op je foto naar de voorgaande bezetmelder gaat dan moet de OUT van rechter bezetmelder naar de IN van de voorgaande (Tams) bezetmelder.
De OUT van de linker bezetmelder komt dan op de IN van de rechter bezetmelder
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Citaat van: AlbertG op zondag 03 december 2023, 20:41:17En ik heb een vermoeden dat je de IN en OUT poorten verwisseld hebt.
Dat vermoeden heb ik ook heel sterk. Je moet een string van terugmelders altijd vanaf de laatste melder naar voren beschouwen. Vanaf de laatste melder gaat een netwerkkabel in de OUT naar de IN van de vorige melder. In de eerste melder vanaf de centrale gezien zal de OUT aansluiting dus naar de centrale gaan. Dat blijkt niet uit jouw foto.

Verder moet minimaal op de eerste melder van af de centrale de bruine rijdraad op de `C` aansluiting worden gezet. De rest hoeft niet want dat gaat via de netwerkkabel. Mag wel hoor maar het schijnt dat er dan storingen op kunnen treden
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Yamorc 6016ES Ground
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2020

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Die had ik al gezien, maar staat niets over 3-rail in. :)
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Een ´ground´ melder is alleen maar 3-rail dus wat zoek je dan? Op 2-rail kun je niets met een 'ground' melder.

En lees nu eerst eens alle berichten voordat je weer reageert. Je springt over de helft van de tips en suggesties heen. Dat gaat niet helpen hoor.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2020

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Deze reactie was precies de reden dat ik nog maar weinig op het forum zit....
Ik zoek helemaal niets voor 2 rail, maar de handleiding schrijft niets over 3 rail, dat is wat ik aan heb gegeven.

En ik lees wel alle reacties

Inmiddels is het opgelost.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Yamorc 6016ES Ground
Stelle2211 mogen we dan beleefd vragen naar de oplossing ? Kan nuttig zijn voor anderen
Re: Yamorc 6016ES Ground
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 04 december 2023, 17:05:36Een ´ground´ melder is alleen maar 3-rail dus wat zoek je dan? Op 2-rail kun je niets met een 'ground' melder.

De handleiding vermeldt alleen hoe je schakelaars, drukknoppen of reedrelais aan moet sluiten in combinatie met 2-rail.
Hoe je de bezetmelder gebruikt in combinatie met 3-rail staat er niet bij.
Als dan de leverancier ook zegt (op basis van de handleiding) dat deze bezetmelder niet geschikt is voor 3-rail en dat je eigenlijk de OPTO versie moet hebben, dan snap ik dat de verwarring compleet is voor iemand die nog niet zo lang met modelspoor bezig is.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Yamorc 6016ES Ground
vind de handleiding maar prutswerk en hoe ga je met massadetectie goed werken op 2 rail banen ? Je moet wel stroomvoerende klemmen hebben en rails of gaat de yamorc de stroom leveren over zijn massa terugmelding ? Mijn heerlijk oude S88 doet het hier prima en kost een prikje  :)  want heb zelf gewoon de kabels gemaakt tussen modules met utp ipv het brakke platte kabel.Hier zelfs eentje van 5 m lengte en geen problemen.
Ps: is mss mijn gepeperde mening maar we agree to disagree
Re: Yamorc 6016ES Ground
De handleiding is inderdaad treurig. Als je het woord ground gebruikt, mag een modelspoorder er toch vanuit gaan dat het apparaat geschikt is voor massadetectie.
Dat kan alleen bij 3-rail. Laat dan ook zien hoe je dat aansluit met geïsoleerde stukjes spoorstaaf. Ja toch? Niet dan? Nou dan!
Heel goedkoop is 'Yet another model rail company' ook weer niet, dus Fix it guys!

Groet,

Peter

Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik een leek ben, maar ik heb voor het eerst de handleiding van Yamorc doorgekeken en drie dingen vallen mij op:

er wordt duidelijk gesproken over "alleen DCC systemen", in het traditionele taalgebruik betekent dit "2-Rail", wanneer schaffen we "gelijkstroom/wisselstroom/dcc/ motorola" eens af en gaan over op het simpele "2-Rail en 3-Rail"?

ergens las ik dat de C-klemmen niet op een gemeenschappelijke massa/ground mogen worden aangesloten, de doorgaande railstaaf van het 3-rail systeem is een gemeenschappelijke massa/ground.

de schakelvoorbeelden zijn allemaal echte schakelaars, geen enkel voorbeeld van een "contactrail" systeem zoals dat mogelijk is bij 3-rail systemen.

Ik zeg niet dat de ontwerper een "Märklin Hater" is maar hij is in ieder geval geen "Märklin Liefhebber"

Dus beste Sjoert,

Jammer, maar je Yamorc 6016 ES Ground kun je niet gebruiken in een standaard Märklin massa detectiesysteem, ik denk dat je wellicht nog blij mag zijn als hij niet kapot is gegaan.

Groet, Anne W
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Citaat van: Anne W op dinsdag 05 december 2023, 21:10:40Jammer, maar je Yamorc 6016 ES Ground kun je niet gebruiken in een standaard Märklin massa detectiesysteem
Denk dat dat een ietsje te scherp door de bocht is. Er zijn twee versies van de 6016ES. de "GROUND" versie en de
"CURRENT" versie. De tweede is een stroomdetectie versie zoals die op 2-rail banen normaliter wordt toegepast. De eerste is een massadetectie versie zoals op 3-rail banen gebruikt wordt.
Dat de handleiding van het ding ontoereikent is doet niets af aan de werking, die blijft hetzelfde als iedere massadetectie melder.
Dat gezegd hebbende moet mij nog iets van het hart. Meer dan een week geleden heb ik een. volgens mij simpele, vraag gesteld aan de firma YaMoRC. Namelijk wat de maximaal toelaatbare spanningen zijn voor een YF8008. Moet voor een techneut cq de ontwerper van het ding toch niet moeilijk zijn om te beantwoorden of? Tot op heden taal noch teken vernomen. Geen goede zaak, verlies het vertrouwen in deze firma.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Als je de YD8008 bedoeld, dat is 9,5 A. dat staat op zijn website bij de beschrijving.

YF8008 bestaat niet.

Laat maar, verkeerd gelezen, gaat over de spanning.

Blijkbaar kan je op dit forum je berichten niet verwijderen, klopt dat?
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Beste Henk,

Ik ben het niet met je eens, wel te gebruiken voor schakelaars naar de "C" klemmen, niet te gebruiken voor contacten naar een massarail die ook gebruikt wordt als één van de 2 polen van een digitaal systeem.
Maar ik laat me graag "ompraten" door iemand die de melders aan de praat heeft met een "Märklin Type" massadetectie systeem met een common ground booster en/of een CS/Ecos booster.

Groet, Anne W
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Henk, je vroeg naar de maximaal toelaatbare spanning van de YD8008. Ik neem aan dat je al hebt gekeken op  http://yamorc.de/products/?singleproduct=1245  Wanneer je op het tabblad 'Service' klikt, kan je daar ook de handleiding downloaden, naar keuze in ENG, D of NL. Of vindt je daarin nu juist niet het antwoord op jouw vraag?
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Yamorc 6016ES Ground
maar zie bij topic : Handleiding NL: Binnenkort beschikbaar   
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
 @citaat
Okay, dat had ik niet gezien. Maar dat maakt niet uit. Ik heb wel het PDF van de handleiding van de YD8008. Die ooit gekregen van Ben (vroeger op dit forum bekend als ACTS Zuid, nu actief op het Benelux-forum als Vijfhuis, v.h. Frotterdam).
Dus Henk, als je die handleiding wilt ontvangen, stuur dan maar even een PDF met je e-mailadres dan mail ik die door. Helaas is het niet mogelijk om een jpg- of pdf-bestand als bijlage mee te sturen in een PB.

Aanvulling op het bovenstaande:
Ik heb naar aanleiding van de reactie van bellejt nog even gekeken op de site van Yamorc maar de handleiding van de YD8008 kan ik gewoon als NL-talig PDF-bestand downloaden...
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Yamorc 6016ES Ground
die van de 8008 wel maar daar gaat dit topic niet over.Ik zit trouwens op een ander forum ook te volgen waar de vraag letterlijk gesteld wordt wat er nou mogelijk is met topic module.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Je hebt gelijk Johnny maar mijn reactie moet je eigenlijk beschouwen als een reactie op de opmerking van Henk in posting #15.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Frans, hartelijk dank voor je reactie. Die handleiding had ik dus nog niet gevonden, nu wel. En daar staat dus precies in wat ik wilde weten. Maximaal 19V gelijkspanning op de Poweringang. En ik heb minimaal 20V nodig. Ben daarom bang dat dat niet goed gaat werken, of althans niet lang. Voorlopig laat ik die oude Rosoft decoder er maar op zitten, kijken hoe lang die het vol gaat houden met 20Volt.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Jammer, maar je Yamorc 6016 ES Ground kun je niet gebruiken in een standaard Märklin massa detectiesysteem, ik denk dat je wellicht nog blij mag zijn als hij niet kapot is gegaan.

Beste Anne.
wat dan met hetvolgende citaat van Martin D. naar aanleiding van het stopzetten van de produktie van hun DTS88n GND

"het alternatief voor DTS88n GND is de YaMorc YD6016ES gnd of de Marklin S88AC-60881"

en nu?
vr gr guy




Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Je zou DTS eens kunnen polsen. Ze hebben handleidingen van Yamorc producten die bij Yamorc Duitsland niet te vinden zijn, en als ik het goed onthouden heb, is (of was) tenminste een van van hun medewerkers op dit forum actief als 3rail rijder, misschien met DCC, (in elk geval met iTrain).
Re: Yamorc 6016ES Ground
@citaat Daar heb ik de vraag op het forum gezet.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Karst Drenth heeft de vraag hier beantwoord (vijfde bericht van boven):
https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=1097

Sjoert kan de bezetmelder dus gewoon blijven gebruiken bij de TamsMC
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Yamorc 6016ES Ground
zie ander topic voor het zelfde antwoord.

Hoi,


Hoe is het nu werkelijk... ?

Onze modules zijn in pricipe niet geschikt voor het z.g. Common-Ground systeem ( Märklin, Uhlenbrock, Tams etc. )

En als tweede, da's algemeen, zijn GND modules NIET geschikt voor Centrales met HBrug uitgangen ( DR5000, YD7001, Z21, z21 start etc. ) in combinatie met Massadetektie.

Maar... Onze YD6016ES-GND kan prima met Massadetektie aan Common-Ground centrales werken. ( Märklin en Uhlenbrock ) mits de s88N bus op 5V draait en niet op 12V zoals bij de CS3-Plus :(

Onze YD6016LN-GND werkt prima met de Uhlenbrockcentrales bij gebruik van massadetectie op 3-rail.

Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt.

Groet,
Karst
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Beste Sjoert,

Je centrale is een Tams Mastercontrol, is dat een oude met een draaiknop of een nieuwe zonder draaiknop?

oude: dan hoort daar een losse booster bij, graag vertellen welk merk en type dat is.

nieuwe: dan zit er een booster in, waarbij ik er van uit ga dat dat een H-Brug booster is (is er iemand die dat kan bevestigen?)

Mijn conclusie en advies uit het antwoord op de vraag van AlbertG is als volgt:

de toepassing van een centrale met een H-Brug booster, ingebouwd of los, is dodelijk voor de Yamorc YD6016ES in een massadetectie systeem met 3-Rail systemen, dus niet doen.

de Yamorc YD6016ES in een massadetectie systeem met 3-Rail systemen, met een 100% common ground (gemeenschappelijke massa) digitaal systeem is goed mogelijk, maar voor de "niet-elektronisch onderlegde" modelspoorder volgens mij niet aan te bevelen, elke fout, bijvoorbeeld een booster er bij kopen zonder de eigenschappen van die booster te kennen is dodelijk voor de Yamorc YD6016ES in een massadetectie systeem met 3-Rail systemen.

Inderdaad, de ontwerper van Yamorc is, op zijn zachtst gezegd, geen Märklin liefhebber, in zijn tijd bij Digikeijs bleek dat de meeste componenten kapot gingen bij Märklin gebruikers.

Groet, Anne W
Re: Yamorc 6016ES Ground
Anne W,
Het probleem is opgelost, alles werkt. Dus wat is het nut van extra info?
Het gaat om de TamsMC met draaiknop en Tams boosters. Die hebben het op mijn baan altijd heel goed gedaan met (GND) bezetmelders van Rosoft en zullen bij Sjoert nog wel een paar jaar hetzelfde doen.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2007

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Citaat van: Anne W op dinsdag 05 december 2023, 21:10:40Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik een leek ben, maar ik heb voor het eerst de handleiding van Yamorc doorgekeken en drie dingen vallen mij op:

er wordt duidelijk gesproken over "alleen DCC systemen", in het traditionele taalgebruik betekent dit "2-Rail", wanneer schaffen we "gelijkstroom/wisselstroom/dcc/ motorola" eens af en gaan over op het simpele "2-Rail en 3-Rail"?


Omdat het niet klopt en de verwarring gemakkelijk vergroot. De meeste protocollen trekken zich niets aan van tweerail of drierail. Zelf in ieder geval jaren gewerkt met Motorola op een tweerailbaan en er zijn ondertussen plenty drierailers die DCC rijden. 
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Beste Albert,

Deze Tams boosters zijn dat common ground boosters? Natuurlijk het "standaard" type terugmelders, gebaseerd op de aloude 4044 en 4014 IC's doen het prima met de H-brug boosters, mits er éénmaal een verbinding is gelegd tussen de doorlopende railstaaf.
Maar de Yamorc terugmelder is anders opgebouwd en gaat dus wel kapot, zegt de fabrikant.

Maar het zal me verder worst zijn of de eerbiedwaardige lezers mijn advies opvolgen, ik heb de moeite genomen om me te verdiepen in apparaten die ik nooit meer ga gebruiken, als ik nog aan modelspoor ga doen, dan wordt het N-Spoor, dus 2 rail en in een rechtstreeks contact met de fabrikant.

Groet, Anne W
Re: Yamorc 6016ES Ground
Citaat van: bellejt op vrijdag 08 december 2023, 09:54:31Onze modules zijn in pricipe niet geschikt voor het z.g. Common-Ground systeem ( Märklin, Uhlenbrock, Tams etc. )

En als tweede, da's algemeen, zijn GND modules NIET geschikt voor Centrales met HBrug uitgangen ( DR5000, YD7001, Z21, z21 start etc. ) in combinatie met Massadetektie.

Maar... Onze YD6016ES-GND kan prima met Massadetektie aan Common-Ground centrales werken. ( Märklin en Uhlenbrock ) mits de s88N bus op 5V draait en niet op 12V zoals bij de CS3-Plus :(

Onze YD6016LN-GND werkt prima met de Uhlenbrockcentrales bij gebruik van massadetectie op 3-rail.

Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt.

Groet,
Karst
Hoi Anne,
Wat je schrijft klopt dus niet met de reactie van Karst Drenth. Het 'in principe niet geschikt' wordt hier weerlegd door wat hij daarna schrijft.

Wat mij betreft einde discussie.
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2010

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Dank voor de info mbt YD6016ES-GND ik zal daardoor nu afzien van de aanschaf.
Ik zocht een alternatief omdat ik een kanaal kapot had van een vam mijn digirails s88 decoders.
Maar wij rijden met cs3 plus, dus helaas bleek uit dit verhaal dat d3 YD6016ES-GND niet geschikt is.
Jammer had het graag een kans gegeven.

Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Beste Albert,

Heel goed, stoppen met deze discussie, ik ben er schijnbaar gewoon te dom voor.

Wellicht dat één van mijn slimmere collega's eens een verhandeling kan schrijven over het verschil tussen een common-ground booster en een H-Brug booster.

Groet, Anne W
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Iemand heeft dat al gedaan, op een zo simpel mogelijke wijze. Er komt zelfs geen elektronica aan te pas.

Alle begin is makkelijk. Het verhaal wordt lastig als je het uittekent in componenten.
En nog lastiger als je nadenkt over de consequenties, zoals dat je bij een H-brug een uitgang hoog of laag moet trekken.

Sebastiaan Knippels van Train-Science.nl
Het verschil tussen common ground en H-brug boosters, simpel uitgelegd
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Beste Jan en forumleden. sta mij toe enkele bedenkingen toe te voegen, zowel over de tekst van Bas als over "hoe is het nu werkelijk"
Ik ken deze passage en de auteur. dit is een tekst geschreven door een software man , ik maak dezelfde fouten als ik een software programma zou schrijven.
en wat zegt Bas: sorry man, maar hier wordt ik niet vrolijk van. wel so am I ik tracht de punten in volgorde te bekijken.
De uitgang v/e H Bridge is een wisselspanning van +/- 36 V peak to peak, daar komt geen GND aan te pas ook geen 0, een wisselspanning signaal gaat continu door zijn nul as, anders zou het geen wisselspanning zijn.
op elke klem v/d booster-uitgang meet je +/- 18 V tov de GND van de voeding v/d centrale. die 18 V is de helft van de ptp waarde. je kan ze maar correct meten met een oscilloscoop.
Bas: alleen bij een H Bridge worden beide rails ( B & O ) zowel 0 V als 18 V .( waar dat op slaat is mij niet duidelijk.) en dan volgt : hierdoor is het gebruik van de oude S88 Tmelders niet mogelijk????
en dat is nog een groter mysterie. Bas: dit probleem is opgelost door Digikeys door gebruik te maken van optocouplers.
er is daar helemaal geen probleem, maar dit is een evidente oplossing.
Digikeys heeft bij de ontwikkeling van de DR5000 de S88 voeding (5V), rechtstreeks betrokken v/d algemene voeding v/d centrale, dat is een voeding met dezelfde GND als deze v/h H bridge gedeelte.
in een 3Rail opstelling met massadetectie zal er een sluiting komen tussen de doorlopende O en zijn eigen GND waardoor de centrale in safe mode gaat en de S88 melder de geest geeft.
De S88 terugmelder met optocoupler is de oplossing.
Je kan je de vraag stellen of men bij de ontwikkeling van de centrale niet de bedoeling heeft gehad ze enkel voor 2Rail en DCC te reserveren.
Bas: Marklin  heeft galvanische scheiding toegepast in hun S88 BUS. 
1) S88 is geen BUS structuur.
2) Marklin heeft bij de ontwikkeling van zijn H Bridge centrale de 5V (nadien de 12 V) voeding voor de S88 melder galvanisch gescheiden gehouden v/d algemene voeding v/d centrale.
hier is geen sprake van een gezamenlijke GND zoals bij de DR5000 het geval is.
Via de 3Rail truck en het feit dat de beide GND's met mekaar niets te maken hebben, kan je rustig de GND lijn van de S88 verbinden met de doorlopende O Rail en dit zonder gebruik te moete maken van optocouplers.
Het feit dat Marklin later de voedingspanning van hun S88 van 5 V naar 12 V heeft gebracht, hebben de fabrikanten van S88 terugmeld modules de touwen in gejaagd.
tot zover, en euuuh , is het woord common ground hier nu al gevallen? verlos U van dit complex . ik heb ooit eens gezegd dat dit stamde vanuit de tijd dat de dieren nog spraken. (is mij niet in dank afgenomen)

"en hoe is het nu werkelijk"
ik wordt geroepen voor het avond eten.
ik kom daar later op terug.
met vriendelijke groeten
guy







Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
ik zie 2 DT fouten , foei
guy
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
goede avond iedereen.

"en hoe is het nu werkelijk"
1)YaMorc heeft geen S88 terugmelder met optocoupler beschikbaar.
2) YaMorc YD6016ES-GND is ontwikkeld voor contact toepassing, bv met een reed contact.
3)Marklin is geen Common Ground  maar een rasechte H Bridge booster.
4)" en dat is algemeen" GND modules,lees oa de YD6016ES- GND zijn niet geschikt voor centrales met H Bridge Booster.in combinatie met massadetectie zoals,
 Digikeys DR5000, YaMorc 7001, Z21 , etc en Marklin wordt in dit lijstje niet genoemd, niet tegenstaande die centrale ook bij deze lijst hoort
wat is het nu ?
" Maar... de YD6016ES-GND werkt prima met massadetectie aan common ground centrales als daar zijn Marklin en Uhlenbrock ," (mits de S88  aansluiting een voedingspanning heeft van 5V , bij 12V (CS3+) gaat de YD6016ES GND stuk.
wie kan daar nog uit wijs?  wie dat niet snapt moet maar een andere hobby kiezen.(volgens YaMorc)
De POINTE, ligt bij de wijze waarop de S88 gevoed wordt, zoals ik hoger in vorige bijdrage aangaf.(heeft niets te maken met 5V of 12V)  dat is design keuze bij Digikeys (???) en  opportuniteit bij Marklin ???
5)er wordt openlijk afgeraden om de YD6016ES-GND te gebruiken vanwege de CS3+, op de andere centrales werkt het. maar ergens begrijp ik het wel.
besluit:
3Rail en DCC komt meer en meer in de picture, DR5000, YD7001, en de anderen die nog in de pipeline staan vormen een mooie setup in combinatie met een computergestuurde baan.
dus ....
met vriendelijke groeten
guy





Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Ha, eindelijk een discussie waar ik wat van heb geleerd: dat er terugmeldeenheden met een galvanisch gescheiden detectiecircuit van het S88 circuit zijn wist ik al, o.a. https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:rm-88-n-o, maar dat Märklin het S88 circuit galvanisch gescheiden heeft van de andere circuits dat wist ik niet. Graag hoor ik eens welke andere merken een H-brug centrale hebben met galvanisch gescheiden circuits. Want deze centrale kunnen wel met "ouderwetse" S88 massa detectiesystemen werken, mits er één draadje tussen de S88 massa en de massa rail wordt gelegd.

Groet, Anne W
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
En wat ik natuurlijk niet snap is waarom de fabrikanten dit niet beschrijven in, voor de niet-elektrisch onderlegen modelspoorders, begrijpelijke taal.

Sinds ik in 1969 begon aan de 3 jarige BM opleiding tot Scheepswerktuigkundige, is er eigenlijk nog niets veranderd: nog steeds kunnen de elektrodeskundigen hun "vak" niet op een begrijpelijke manier uitleggen (19 van de 20 studenten hadden op hun eindexamen een onvoldoende)

Groet, Anne W
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lekker doorzeuren gaat je nog steeds goed af, wertuigbouwkundige BD

Gr. Jan
Re: Yamorc 6016ES Ground
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Yamorc 6016ES Ground
Natuurlijk, in de hoop dat onze A-TECHNISCHE modelspoorcollega's er wat aan hebben.

Groet, Anne W