Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hoe haal ik de MFX uit mijn Piko-loc?

Gestart door molly w woensdag 18 oktober 2023, 15:53:10

Een mens heeft af en toe buffers nodig

Gegeven:
  • Een Piko-loc, de NS 1152, met geluid (Piko SmartSound 4.1). Het geluid is nogal hard, mag zachter
  • Een MS2 om te besturen
Ik zet de loc op mijn programmeerspoor, sluit de MS2 aan en ga - de aanwijzingen van Piko volgend - de cv's instellen: cv 2021 => 2 dan cv 900 => gewenste waarde, dan afsluiten met cv 2021 => 0. Ik zet cv 900 op 80 (was 162) en test. Nee, nóg te hard. Dan maar opnieuw.
Blijkt de loc ineens het mfx-protocol te hebben en kan ik niet meer bij de cv's. (was vergeten er aan te denken de MS2 op protocol DCC te zetten)
Hoe krijg ik dat mfx uit mijn loc??? Wat ik ook probeer, het lukt niet,

• MS2 op DCC zetten? Nee, Protokol ist nicht aktiv.
  • Loc wissen en op dezelfde plaats in de lijst opnieuw invoeren? Lukt ook niet, want voor je het weet staat ie er weer. Want "mfx meldt zichzelf vanzelf aan".
  • Op een nieuwe plaats de loc als een nieuwe lok (profiel 2) aanmelden - met hetzelfde adres? Ja, dat lukt. Dan de vorige (profiel 1) wissen. Ja, dat lukt ook. Maar dacht je dat je dan klaar was?? Ho nee, dan ken je mfx nog niet. De loc staat nog op de rails, dus nog voordat je je hebt omgedraaid heeft die zich zelf al weer aangemeld. Profiel 1 was weer uit doden opgestaan. Om moe van te worden.

Kortom, hoe krijg ik mfx uit mijn loc?
Gisteren op de club met anderen ermee aan de slag gegaan. We kwamen er niet uit.
Maar ook ontdekten we dat
  • Het geluid zachter zetten binnen mfx niet lukte
  • Het geluid volgens de papieren van Piko met F22 aangepast kan worden. Ja dat lukte zolang de loc via het 2e profiel werd aangesproken Pfff, hadden we dat maar eerder geweten.
  • Het aantal functies op de MS2 met mfx slechts 15 was, maar met dcc meer dan 22. Ook daarom wil ik mfx uit mijn loc weg hebben, zodat die niet elke keer weer uit de doden opstaat.
  • Ook bleek, waarschijnlijk omdat we de decoder gereset hebben, dat F1 behalve het geluid - dat was altijd al zo - ook de rode sluitlichten aanzet, en F2 naast een hoorn laten horen  de rode sluitlichten aan de andere kant. Kortom, de functionmapping is door elkaar geklutst. Ik heb wel een lokprogrammer van ESU, maar niet een van Piko. Dat is dus nog een uitdaging.
Re: Hoe haal ik de MFX uit mijn Piko-loc?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

En vanwege dergelijke ongein heb ik MFX altijd uitstaan in mijn centrale. Enkel en alleen DCC is actief.

graag een glaasje wijn

lang adres DCC programmeren mss ? Dan zou hij automatisch motorola moeten uitzetten maar gevonden bij onze duitse buren :

CV 12, Bit 5 auf '0' setzen.

Een clubgenoot had de uitgebreide handleiding bij de Piko Smartdecoder 5.1 XP sound PluC22. Daarin vond ik dit over CV12:
Bit Betriebsarten CV12 Wert
  0  DC analog aus         0
     DC analog ein         1
  2  DCC Format aus        0
     DCC Format ein        4
  4  AC analog aus         0
     AC analog ein        16
  5  Motorola Format aus   0
     Motorola Format ein  32
  6  mfx Format aus        0
     mfx Format ein       64

Stel dat er nu als waarde voor cv12 117 staat, dan zou ik dat moeten veranderen in 53 om mfx uit te schakelen.

Wees nou verstandig en zet er waarde 21 in. Gooi dat hele Motorola gedonder in de vullesbak. Je hebt er niets aan.
Hoi Molly,
Een probleem met deze decoder is dat je het actieve protocol niet uit kunt schakelen. Dus zolang het mfx protocol actief is op je MS2 kun je dit via CV 12 niet uitschakelen.
Wat is dan de oplossing?
- Verwijder de loc van de baan en wis deze uit de MS2.
- Zorg dat op de MS2 alleen het DCC protocol actief is.
- Sluit bij voorkeur je MS2 aan op een apart stukje spoor en zet daar je loc op (anders moet je alle locomotieven van je baan halen).
- Programmeer nu de waarde 4 in CV 12. De loc reageert vanaf nu alleen nog op het DCC protocol.
- Programmeer nu meteen het juiste DCC adres in de loc via de MS2 en maak zo nodig de andere CV aanpassingen
- Je kunt nu de loc weer op je baan zetten en de MS2 aansluiten. Als je nu MFX op je MS2 weer inschakelt zal de loc zich niet opnieuw aanmelden.
- Houd er wel rekening mee dat je de symbolen voor de functies nu zelf in moet voeren.

Succes.

Ik moet je stappen nog gaan uitproberen, maar op basis van mijn herinnering van gisteren voorzie ik dat niet alles zal lukken.
  • Ik kan een lok niet wissen als die niet is aangemeld.  Dus aanmelden, van de rails pakken en dan wissen.
  • Als op ms2 alleen nog dcc actief is, kan ik de decoder niet inlezen: "Protokol ist nicht aktiv".
  • Een nieuwe aanmelding maken, ja. Maar zo gauw ik de lok op de rails zet, is die in een paar seconden weer aangemeld: MFX meldt zichzelf aan! Ik moet dus snel zijn, gisteren lukte dat niet.
Maar goed, ik ga het proberen.
Als je zeker weet dat je loc niet meer in de MS2 aanwezig is hoef je hem ook niet te wissen.
Voor de rest raad ik je aan de stappen nauwgezet op te volgen.

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Mijn tip.

Gebruik een andere "verse" ms.
Zorg zoals hierboven is aangegeven dat mfx uitstaat en alleen dcc actief in de ms.

Loc zoeken, bewerken en alles opslaan naar decoder!

Vervolgens ook mfx uitzetten in je eigen ms. En loc aanmelden.

Succes, mfx is een mooi product, voor simpele mensen net als ik haha
Geintje, er zitten veel tekorten aan nog.
Het heeft denk ik wel toekomst maar dat is mijn mening.

Het lijkt wel het ouderwetse VHS betamax video2000 wedstrijdje aan het worden.

Hoop dat alle fabrikanten voor een protocol kiezen, het is onzin om daar een wedstrijd van te maken leert de geschiedenis...

als er maar een "v" voor op staat

Ook onder MFX kun je de geluiden zachter zetten, maar weet je er ook te komen of is dat jou onbekend wellicht?

Weet niet of alle piko decoders dat ondersteunen?
Bij mijn piko loc wel , maar mijn ervaring is als je verkeerd gaat rommelen in een mfx decoder dan wordt het hachelijk..

Citaat;
Gegeven:
Een Piko-loc, de NS 1152, met geluid (Piko SmartSound 4.1). Het geluid is nogal hard, mag zachter
Een MS2 om te besturen
Einde citaat

Dus;
Aangemeld onder mfx, volgens mij kun je dan direct de loc benaderen en het geluid zachter zetten.
Maar als je gaat rommelen dan wil zo een decoder wel eens de weg kwijt raken, of anders je ms

Ik bedoel als je niet op de juiste manier de decoder benaderd
Ik vind het altijd knap dat MFX de schuld krijgt, terwijl het overbekend is dat Piko een rommeltje van zijn decoders gemaakt heeft. Er is een reden dat er gezegd wordt: zet MFX uit bij piko decoders.
En het heeft natuurlijk ook een reden dat men bang is om een decoder te resetten (wat het dcc aanmeldprobleem zou verhelpen).

@molly w  In post #1 heb je het tot 2 keer aan toe over CV 2021. Dit kan een typfout zijn, maar de CV 1021 is de juiste.

Wat je kan proberen: MS op alleen motorola, en dan met motorola programmering je CV 12 met de juiste waarde (bijv. 12) voorzien.

En klakkeloos resetten door 8 in CV 8 te schrijven is "niet slim". Zeker niet bij niet resetvast gebrandde decoders. (Die van piko dus). Pak altijd de CV lijst erbij om te kijken wat er eventueel gereset wordt/ moet worden.

Bart

Daar wees mijn clubgenoot op. Maar, zoals gezegd: het werkte niet. De waarde die mfx teruggaf was al 0. En zachter/stiller dan 0, dat kan vlgs mij niet. Zie wat is aangaf in #1. Daar staat ook dat - mits de loc in dcc te benaderen was, het wel lukte met F22.

In de handleiding van de PIKO SmartDecoder 4.1 Sound PluX22 zie ik dat CV12 een andere vulling heeft,
Daar staat niets in over MFX (bit 6). Zou dus niet overweg kunnen met MFX. Hmmm. De praktijk bewijst het tegendeel?

Ik geef 2 oplossingen

1 geluid niet aanzetten of 2 👍🏻😂😂

Grapje hè, moet ook kunnen.
Ik zou piko raadplegen 👍🏻 die geven toch ook wel service?
Om zeker te stellen dat we het allemaal over dezelfde locomotief en dezelfde decoder hebben:
- wat is het piko artikelnummer van de locomotief
- wat is het piko artikelnummer van de decoder?

Je decoder is mfx compatible anders zou deze zich niet vanzelf aanmelden.

Ja, het is gelukt. De loc heeft nu alleen DCC als protokol.
Ik heb de stappen de AlbertG aangaf grotendeels gevolgd.
  • Lok op programmeer spoor. MS2 met DCC/MFX/MM2. Lok wissen en meteen van de rails af.
  • MS2 zetten op DCC
  • Lok op de rails. Invoeren met "handmatig". adres - protocol: DCC
  • Testen:
    - Ja hij rijdt
    - Loc wijzigen? ja, ik kan bij de cv's komen
    - MS2 toont 28 functie-mogelijkheden

Nu heb ik de werking van de functies nagelopen - ik schreef al dat die wat door elkaar geklutst waren.
Inderdaad, niet alle doen wat ie eerst deed en wat Piko aangeeft in de papieren van de decoder.
Daar begin ik dan wel een nieuw topic over als ik er niet uit kom.

Dank voor meedenken

Bij veel Piko locomotieven is er een functietoets waarmee je roulerend het geluidsvolume in 4 niveaus kunt instellen. Dan hoef je niets programmeren.

Reeds gedaan met F22.
Mooi dat het gelukt is.
Ik mis 1 belangrijke stap, namelijk het uitschakelen van het mfx protocol op de decoder.
Als je nu het mfx protocol op je MS2 weer aanzet gaat de loc zich opnieuw aanmelden.

Deze decoder (piko smartdecoder 4.1. pluX22) ondersteunt inderdaad mfx. Maar in de uitgebreide handleiding heb ik nog niets gezien over uitschakelen van mfx.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Volgens mij heb je dat toch zelf al gemeld?

Citaat van: molly w op woensdag 18 oktober 2023, 16:19:30Een clubgenoot had de uitgebreide handleiding bij de Piko Smartdecoder 5.1 XP sound PluC22. Daarin vond ik dit over CV12:
Bit Betriebsarten CV12 Wert
  0  DC analog aus        0
    DC analog ein        1
  2  DCC Format aus        0
    DCC Format ein        4
  4  AC analog aus        0
    AC analog ein        16
  5  Motorola Format aus  0
    Motorola Format ein  32
  6  mfx Format aus        0
    mfx Format ein      64

Stel dat er nu als waarde voor cv12 117 staat, dan zou ik dat moeten veranderen in 53 om mfx uit te schakelen.

Overigens was mijn oplossing bij deze zelfde loc de Piko-decoder verwijderen en vervangen door een ESU LoPi. Mijn loc toeterde te pas en te onpas, ook als het geluid uit stond. Plotseling alle geluid aan kwam sporadisch ook voor. Deze oplossing heb ik inmiddels voor alle Piko-locs uitgevoerd. Dat scheelt een hoop frustratie.
Verder zijn het fraaie machines.

Yep. Had ik ook, maar betreft een andere decoder. versie 5.1. De mijne is ouder.
Wat is het Piko artikelnummer van de decoder? Dat staat op de lijst met reservedelen.

Artikel nr 56436. PIKO Smartdecoder 4.1 Sound.
Heb Piko gevraagd hoe je MFX kunt uitschakelen op deze decoder.

Ok. Dank. Zó had ik het niet begrepen. Ben benieuwd wat Piko zegt.

Voordat Piko een antwoord geeft ben je al even verder. Heb tien dagen geleden ook een vraag ingestuurd en nog niets terug gehoord. Binnenkort maar even een herinnering sturen. Ze hebben het misschien wel druk maar dan moet er maar iets harder gewerkt worden.
In de handleiding van de Piko decoder 56436 staat CV12 niet genoemd. Aan de rechterkant van de pagina wordt in vetgedrukte tekst verwezen naar de uitgebreide handleiding van deze decoder die je zou moeten vinden bij de handleiding van de locomotief.
Als ik dan zoek op de handleiding van de Piko 51371 (waar deze decoder in zit) dan vind ik daar niet de uitgebreide handleiding. Je vind hem dan wel op de pagina waar Cees naar verwijst maar dan voor een heel andere trein.
Wat mij betreft heeft Piko hier nog wat te verbeteren.
Cees,
Waar het mij om gaat is dat Piko zijn informatie op een betere manier beschikbaar moet maken.
Als je net begint met digitaal modelspoor dan kan ik me voorstellen dat je de weg kwijt raakt in de documentatie.

Frankfurt (Main) Hbf

@citaat
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 21 oktober 2023, 16:38:42Voordat Piko een antwoord geeft ben je al even verder. Heb tien dagen geleden ook een vraag ingestuurd en nog niets terug gehoord. Binnenkort maar even een herinnering sturen. Ze hebben het misschien wel druk maar dan moet er maar iets harder gewerkt worden.
Piko kan natuurlijk ook antwoorden en zeggen dat je vraag is ontvangen en dat het beantwoorden ervan nog wel even kan duren.
Bevestigt dan dat je vraag is ontvangen en geeft de indruk dat men er wat mee gaat doen.
Kijk hier even. Misschien gaat dat sneller.

https://www.scaletrading.nl/modelspoor/

Heb eind van de middag tijd gehad om verder te gaan met de loc mfx-proof te maken. CV12 op 7 gezet, dwz. analoog dc ja, analoog dc ja en dcc ja. Ja, rijdt nu digitaal én op wisselstroom. Alleen nog niet getest of ie nu echt mfx-proof is door
  • de ms2 op DCC/MFX/MM2 te zetten
  • vervolgens iets aan de loc te wijzigen
Vraag is dan of ie netjes DCC blijft aanhouden.

Dat zou wel moeten omdat de decoder nu helemaal niet meer naar Motorola luistert. Alles wat Motorola uitzendt is volslagen Chinees (=onverstaanbaar) voor deze decoder geworden.

De loc is geslaagd voor de test. Ook na wijziging adres bleef het protocol DCC.
Weer wat geleerd.

Je moet niet alles geloven wat je denkt

Hoi Molly, ik loop tegen dezelfde problemen aan als in dit draadje beschreven met 2 Piko loks, 1 x NS-1152 met decoder 56436 en 1 x NS-2275 met decoder 56468.  Om de locs in iTrain in te regelen heb ik beide op het programmeerspoor gezet en kreeg 2 x de melding dat vanwege iets met een reset van de decoderfirmware ( heb de preciese omschrijving niet onthouden) de locs opnieuw aangemeld werden.  Net zoals jij beschrijft daarna nog maar 16 functies beschikbaar in CS3+. Volume is ook niet harder of zachter te zetten,  Als ik het goed begrepen heb hierboven is het gelukt om de loc MFX vrij te maken en verder via DCC aan te sturen zoals beschreven. Nadien de MS2 of CS3 weer wel op MFX gezet.  Ik heb uiteraard wel meerdere Artitec/Marklin locs die wel goed naar MFX "luisteren. dus permanent MFX uit zetten is geen optie of ik moet alles MFX vrij maken. De beide locs hebben wel pakweg een kleine 2 jaar probleemloos gereden met MFX.  Het lijkt ook dat er iets vanuit Marklin aansturing verandert is.  Grt Ton
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

MFX zonder + zou nooit meer dan 16 functies ondersteunen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.