Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

antislipbandjes

Gestart door WimFPU zaterdag 14 oktober 2023, 19:02:42

antislipbandjes

if we don't try we will never know

antislipbandjes
Er hing een antislipbandje los aan mijn Marklin 3092 stoomloc. en ik had gelukkig nog een zakje liggen met bandjes 7152. Dus drijfstel losgeschroefd en met enig gewurm een nieuw antislipbandje gemonteerd. Gelijk ook maar even om het andere aangedreven wiel.
De loc weer op de baan gezet en rijden maar. Hij liep echter voor geen meter meer. Het voorste stel loopwielen liep bij het minste geringste uit de rails en veroorzaakte kortsluiting. Ik dacht eerst dat hij over de wisseltongen ontspoorde maar het gebeurde ook in bochten. Ik begreep er niets van en heb menig rails losgemaakt en weer aangesloten. Op een gegeven moment dacht ik, ja maar deze problemen had ik toch voorheen niet met deze loc (Ik had hem al enige tijd niet laten rijden).Zou ik de antislipbandjes er gedraaid opgezet kunnen hebben. De loc dus weer op de werktafel en de bandjes nagekeken en hoe het kan kan het maar ik kwam er achter dat er aan een kant twee antislipbandjes over elkaar heen zaten. Bij het vervangen dacht ik dus dat de oude er al af waren maar die zaten er dus nog op. Het geheel was dusdanig dik geworden dat de loc er door in onbalans was geraakt. En dan denk je hoe kan dit want hoe dik is nu een antislipbandje. Nadat ik mijn fout had hersteld had ik geen problemen meer met ontsporen.

groet,
Wim

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.