Dit topic is een vervolg op mijn vorige topic. Na mijn laatste reactie in "Lokprogrammer ziet decoder niet" (
https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1513792) reageerde niemand meer. Omdat de oorspronkelijke vraag inmiddels beantwoord was en het over andere afgeleide zaken ging, dacht ik: "Ik begin maar een nieuw topic."
In het genoemde vorige topic merkte Bart () op: "Ik weet vrijwel zeker dat de F2 uitgang ook op deze decoder aanwezig is. Het soldeerpad zit naast de oranje draad." Olivier77 bevestigde dat: "Ik kan de informatie van Bart bevestigen. Deze decoders hebben ook een F2 schakelbare uitgang (zgn. paarse draad). De draad is niet altijd aanwezig, het soldeerpad wel." (
https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1513962) Het gaat hier om een ESU lokpilot v1 (OEM) die in mijn SNCF Dieselloc van Roco zit.
In dat topic ging het toen over mijn idee om de rode sluitlichten van de loc los koppelen van de witte frontlichten. Immers, als er een trein achter hangt hoeven de sluitlichten niet te branden. Ik hoefde - samengevat - slechts
- de verbinding tussen de frontlichten en de sluitlichten door te krassen;
- de groene pen van de connector te verbinden met het ene sluitlicht - deze wordt dan geschakeld met F1;
- met een paarse draad het soldeerpad van de decoder te verbinden met het andere sluitlicht - deze wordt dan geschakeld met F2
Ik heb dat onlangs uitgevoerd. Inderdaad, het ene sluitlicht is te schakelen met F1. Prima.Het andere sluitlicht echter brandt continu en reageert niet op
F2.In een analoge wisselstroom omgeving brandt dat licht ook continu, onafhankelijk van de rijrichting en licht fel op bij omschakelen.Blijkbaar staat er op de paarse draad een continue spanning, er zit geen AUX2 die de spanning schakelt, in weerwil van wat Bart schreef.
Op de site van ESU (
https://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/digital-decoders/) vind ik twee handleidingen die van toepassing zouden kunnen zijn:
- LokPilot Basic V1.0
Daarin is sprake van F1 voor front- en sluitlichten, F2 voor een toepassing naar eigen keuze en F3 voor rangeersnelheid. Dit klopt allemaal voor mijn situatie.
Henkv (https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1513895) zei het al: "Deze LP1 heeft drie functie-uitgangen en die staan vast ingesteld. Twee rijrichtingafhankelijk (wit en geel) die reageren op f0 en eentje aan/uit. groen) die reageert op f1." Inderdaad, in Lokprogrammer zie ik geen opties om de CV-waarden voor F2 in te stellen, noch voor de andere functies.
- LokPilot Standard
Daarin is sprake van meerdere functies en er staat een tabel van CV-waarden voor function mapping. Mogelijk hebben Bart en Henkv decoders waarbij dit wél kon.
Vraag is dus. Klopt het wat ik zie, namelijk dat bij mijn decoder geen enkele mogelijkheid is met de paarse draad (F2) iets te schakelen?
Zo ja, als dat klopt, dat haal ik de paarse draad weer weg en herstel ik de verbinding van betreffend sluitlicht met corresponderend frontlicht. Wat ik met het andere sluitlicht ga doen, weet ik nog niet. Die beantwoordt namelijk wél aan de bedoeling van loskoppelen van zijn frontlicht[/list]