Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Molly en het paarse draadje

Gestart door molly w zondag 08 oktober 2023, 15:35:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Molly en het paarse draadje
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Molly en het paarse draadje
    Dit topic is een vervolg op mijn vorige topic. Na mijn laatste reactie in "Lokprogrammer ziet decoder niet" (
https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1513792) reageerde niemand meer. Omdat de oorspronkelijke vraag inmiddels beantwoord was en het over andere afgeleide zaken ging, dacht ik: "Ik begin maar een nieuw topic."

In het genoemde vorige topic merkte Bart () op: "Ik weet vrijwel zeker dat de F2 uitgang ook op deze decoder aanwezig is. Het soldeerpad zit naast de oranje draad." Olivier77 bevestigde dat: "Ik kan de informatie van Bart bevestigen. Deze decoders hebben ook een F2 schakelbare uitgang (zgn. paarse draad). De draad is niet altijd aanwezig, het soldeerpad wel." (https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1513962) Het gaat hier om een ESU lokpilot v1 (OEM) die in mijn SNCF Dieselloc van Roco zit.

In dat topic ging het toen over mijn idee om de rode sluitlichten van de loc los koppelen van de witte frontlichten. Immers, als er een trein achter hangt hoeven de sluitlichten niet te branden. Ik hoefde - samengevat - slechts
  • de verbinding tussen de frontlichten en de sluitlichten door te krassen;
  • de groene pen van de connector te verbinden met het ene sluitlicht - deze wordt dan geschakeld met F1;
  • met een paarse draad het soldeerpad van de decoder te verbinden met het andere sluitlicht - deze wordt dan geschakeld met F2

Ik heb dat onlangs uitgevoerd. Inderdaad, het ene sluitlicht is te schakelen met F1. Prima.Het andere sluitlicht echter brandt continu en reageert niet op F2.In een analoge wisselstroom omgeving brandt dat licht ook continu, onafhankelijk van de rijrichting en licht fel op bij omschakelen.Blijkbaar staat er op de paarse draad een continue spanning, er zit geen AUX2 die de spanning schakelt, in weerwil van wat Bart schreef.

Op de site van ESU (https://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/digital-decoders/) vind ik twee handleidingen die van toepassing zouden kunnen zijn:
  • LokPilot Basic V1.0
    Daarin is sprake van F1 voor front- en sluitlichten, F2 voor een toepassing naar eigen keuze en F3 voor rangeersnelheid. Dit klopt allemaal voor mijn situatie.
    Henkv (https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1513895) zei het al: "Deze LP1 heeft drie functie-uitgangen en die staan vast ingesteld. Twee rijrichtingafhankelijk (wit en geel) die reageren op f0 en eentje aan/uit. groen) die reageert op f1." Inderdaad, in Lokprogrammer zie ik geen opties om de CV-waarden voor F2 in te stellen, noch voor de andere functies.
  • LokPilot Standard
    Daarin is sprake van meerdere functies en er staat een tabel van CV-waarden voor function mapping. Mogelijk hebben Bart en Henkv decoders waarbij dit wél kon.

Vraag is dus. Klopt het wat ik zie, namelijk dat bij mijn decoder geen enkele mogelijkheid is met de paarse draad (F2) iets te schakelen?
Zo ja, als dat klopt, dat haal ik de paarse draad weer weg en herstel ik de verbinding van betreffend sluitlicht met corresponderend frontlicht. Wat ik met het andere sluitlicht ga doen, weet ik nog niet. Die beantwoordt namelijk wél aan de bedoeling van loskoppelen van zijn frontlicht[/list]
Re: Molly en het paarse draadje
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Molly en het paarse draadje
Nou dat is een heel verhaal. Het is inderdaad zo dat niet alle LoPi V1's gelijk zijn. Deze schijnt speciaal te zijn gemaakt voor Roco en dan wil het vaak gebeuren dat uit kostenbesparing diverse functies worden weggelaten. Om de juiste gegevens van die decoder te verkrijgen kun je bij ESU of bij Roco moeten aankloppen. Echter een V1 is dusdanig oud dat het waarschijnlijker is dat niemand die specs nog kan leveren. Dan blijft als enige mogelijkheid om alle aanwezige soldeerpads op de decoder te testen of er een 'nieuwe' decoder in plakken.

Maar gebruik jij deze lok dan altijd met dezelfde kant aan de sleep? Dat moet wel op de manier zoals jij dit probeleem wilt tackelen. Zet je de lok eens een keer andersom voor de sleep dan zit je namelijk nog steeds met hetzelfde probleem.
Re: Molly en het paarse draadje
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Molly en het paarse draadje
Dat is op te lossen door een extra functiedecodertje in te bouwen (aansluiten op de baanstroom en de massa, niet op een functie-uitgang van de andere decoder) en daarop de sluitlichten te schakelen. CV01 Zelfde nummer geven als de loc, en dan de uitgang F2 gebruiken. Neemt weinig plaats in, dus lijkt mij de handigste oplossing.
Bijv. een Tams FD-R basic.3, of een Uhlenbrock 73700 (werken beide niet op analoog wisselspanning), of 76800 (die is weer wat groter, maar werkt wel op analoog wisselspanning), of een ESU Fx5 (die is weer duurder).

Groet, Paul
Re: Molly en het paarse draadje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Molly en het paarse draadje
een FX decoder komt je nagenoeg even duur als een moderne basis decoder met 2 aux uitgangen.
Re: Molly en het paarse draadje
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Molly en het paarse draadje
Nou die Uhlenbrock is wel een slok goedkoper hoor. Wil er zelf ook één aanschaffen.
Re: Molly en het paarse draadje
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Molly en het paarse draadje
de prijs van een esu v5 basic die alles aan boord heeft in 1 decoder
Re: Molly en het paarse draadje
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Molly en het paarse draadje
De prijs die ik betaal voor een Uhlenbrock fx 76800 is 15,89. De prijs die ik betaal voor een Lopi V5 is 22,45. Dat noem ik een behoorlijk prijsverschil.
Re: Molly en het paarse draadje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Molly en het paarse draadje
Heb je een foto van de decoder? Waar de paarse draad aan is gesoldeerd?
Re: Molly en het paarse draadje
En welke versie van de Lokprogrammersoftware gebruik je? Gebruik voor de de oudere decoders V2.79 Dan kan je zien welke functies een decoder heeft.
Re: Molly en het paarse draadje
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Molly en het paarse draadje
Ja. Al een hele tijd niet meer gekeken.

Probleem verholpen door het te verplaatsen. Wat ik bedoel: deze decoder geplaatst in een NS Blokkendoos van Roco voor 3-rail. Met F1 schakel ik de interieurverlichting.
Ik ben nu bezig om een heel treinstel mbv stroomdoorvoerende koppelingen van Tamse van interieurverlichting te voorzien, het motorrijtuig van sluitlichten en stuurstandrijtuig van front- én sluitlichten. Er is dus voor het hele treinstel maar één sleepcontact nodig. Het project vordert gestaag. Reeds een stuurstandrijtuig gereed en twee tussenrijtuigen. Het museumstel kan nagebootst worden.

Voor de SNCF-lok heb ik lokpilot sound 5 gekocht. Als de blokkendoos klaar is, wou ik met de SNCF-lok beginnen
Re: Molly en het paarse draadje
Vele hebben het hier over de functie F1 en de uitgang (paars draadje). Echter hier zit misschien het probleem. De uitgangen zijn AUX. En softwarematig worden die gekoppeld aan de functies (bijvoorbeeld Aux1 aan F1). Het kan dus zijn dat Aux1 het goed doet echter softwarematig niet gekoppeld is aan F1. Bij nieuwere decoders kan je die functiemapping makelijk doen (zeker als je een lokprogrammer hebt). Bij een lokpilot v1 vraag ik af of dat lukt. Je zou het kunnen proberen met een oude versie van de lokprogrammer of eens narekenen welke CV's je moet veranderen. Het kan ook natuurlijk zijn dat er een firmware opzit die aux1 niet aanstuurt. Dan kan je CV tunen en draadjes solderen tot je een ons weegt, maar dan gaat het niet werken :-)


Louis
Re: Molly en het paarse draadje
Zoals al eerder aangegeven had de LP1 geen mogelijkheid tot function mapping. De aux0 (wit en geel, te bedienen met f0) waren aan/uit en rijrichtingafhankelijk, aux1 (groene draad, te bedienen met f1) was aan/uit. Daar viel niets aan te veranderen. Function mapping kwam bij de LP2. Die had dan opeens weer mindere rijeigenschappen en werd al snel vervangen door de LP3, in mijn beleving de beste decoder die ESU ooit heeft geproduceerd.

Verder lees ik dat Molly heeft gekeken bij de gebruiksaanwijzingen van de Basic en de Standard. Dat heeft geen zin. Die zijn van later. Het gaat hier telkens om de eerste versie van de gewone LokPilot. Een link naar de gebruiksaanwijzing vind je bijna onderaan op deze pagina.
https://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/former-products/