Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ma 39562 Krokodil Ce 6/8 III softdrive Sinus ombouw met Loksound v5

Gestart door louis.verhagen maandag 21 augustus 2023, 23:13:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ma 39562 Krokodil Ce 6/8 III softdrive Sinus ombouw met Loksound v5
Beste mensen

Ik wil graag mijn Ma 39562 Krokodil Ce 6/8 III  softdrive Sinus ombouwen met Loksound v5.
Waarom, het geluid bestaat nu uit een claxon (f2). Niets meer. En f1 geeft een (enkel) rood achterlicht. Wel leuk destijds maar nu zijn er mooiere geluidsprojecten.

Er zitten verschillende printplaten in 1) verzamel printje voor de distributie van stroom (zonder componenten), 2) printje met componenten en een zwart blob waar 2 speaker draden van gestuurd worden en Aux2 van de decoder naar toe gaat. 3) printje met aansluiting (en aansturing) voor de softdrive motor en een 21mtc stekker en als laatste een lokpilot decoder.

De decoder is een Esu Lokpilot V3.0 M4 21mtc wel met MFX (en mm2) maar zonder DCC.
Nu dacht ik het volgende te doen;

De lokpilot v3.0 m4 vervangen door een loksound v5 21mtc.  Daarbij het geluidprint van de toeter verwijderen. De speakers rechtstreeks aansluiten op de loksound (of op print je waar de softdrive aansturing opzit). Lichtjes laten voor wat het zijn.

Waar ik nu aan twijfel is het volgende. Ik heb de decoder uit kunnen lezen met de locprogrammer van ESU, echter alle motor parameters staan op nul (0) . De functies staan er wel goed op.
Dus ik vraag me af hoe en welke instellingen ik moet gebruiken om de softdrive motor aan te sturen.

ik las in de ESU loksound handleiding dat de aansturing via de SUSI interface gaat en dat ik cv257, cv273, cv289 en cv305 op 48 moet zetten (eerst cv31=16 en cv32=2). Dat is neem ik aan Aux3 aan = 16 en Aux4 aan =32? Ik begreep Aux4 moet een logische uitgang zijn (dus niet de 21mtc MKL decoder nemen?) daarna C124 =28 (als CV124 =20 was)

Het aparte is dat ze ook de lokprogrammer gebruiken maar daar schakelen ze zowel Aux3 als Aux4 (beide logische uitgangen) op stop, forward Aux3, Aux4 (en uiteraard Stop achteruit; rijden vooruit ; rijden achteruit; Aux3 Aux4), dus niet alleen Aux4 maar ook Aux3 moet een logische uitgang zijn denk ik(en geen "stroom" uitgang zoals op de loksound v5 21mtc MKL)

Heeft iemand hier ervaring mee?  En zo ja doe ik het zoals beschreven goed?
Ik heb namelijk geen zin om de decoder of nog erger de Softdrive Sinus print op te zien gaan in rook.

En dan nog een nevenvraag, als je een loksound 21mtc MKL koopt, dan zijn Aux3 en Aux4 "stroom" uitgangen . Kan je er ook door een CV instelling (of lokprogrammer instelling) weer logisch uitgangen van maken? 

Louis
p.s. ik twijfelde of ik deze bij de märklin of esu digitale besturing moest zetten, maar aangezien ook de "märklin" decoder van esu is dacht ik dat het hier het beste zou staan.

Re: Ma 39562 Krokodil Ce 6/8 III softdrive Sinus ombouw met Loksound v5
Je CVs voor de lastregeling moeten inderdaad op 0 staan. Hier begin je mee (CV 53 ff.). Kijk ook even of er een CV is die de lastregeling algemeen uit zet.(die is er maar weet ik zo niet uit mijn hoofd, CV49?)

F3/4 is een moeilijk verhaal. Deze kunnen wel/niet aktief of wel/niet versterkt zijn.
Meestal probeer ik het handmatig uit. Lok op de baan, rijstap 5 of zoiets. Rijdt hij dan hoef je niks te doen.
Rijdt hij niet; activeer aux4. Rijdt hij, zet dan de CVs voor voor/achteruit en stilstand op altijd aktief.
Hetzelfde verhaaltje voor aux3 als het met aux4 niet werkt.

Programmeer de decoder in een andere lok of een ander apparaat voor je hem in de sinus plaatst. Vooral het afschakelen van de lastregeling is belangrijk!!

Kijk naar de impedantie van de luidpreker! Moet ergens tussen 4 en 8 ohm zijn voor een ESU.

Bij ESU is aux3/4 versterkt/onversterkt niet softwarematig te veranderen. Alleen door het veranderen van een paar soldeerbruggen op de print.

Welke kleur is de OEM decoder? Hieraan kun je afleiden of aux3/4 wel of niet versterkt zijn.
Blauw is onversterkt.

Alles naar eer en geweten verteld, maar ombouw op eigen risico!

Bart
Re: Ma 39562 Krokodil Ce 6/8 III softdrive Sinus ombouw met Loksound v5
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ma 39562 Krokodil Ce 6/8 III softdrive Sinus ombouw met Loksound v5
Hi Louis,

Belangrijk om niet te vergeten de impedantie van de luidspreker die is bij een V5 anders dus ook vervangen.

groet
Harald
Re: Ma 39562 Krokodil Ce 6/8 III softdrive Sinus ombouw met Loksound v5
ik heb de oude versies (3356.3759) omgebouwd met een V5sound en kan je altijd mijn bestanden opsturen.Voor de juiste achterlichten heb je enkel AUX1/2 nodig met een diode trukje . Google maar eens umbau marklin krokodil
Re: Ma 39562 Krokodil Ce 6/8 III softdrive Sinus ombouw met Loksound v5
Waarom zou je auxen nodig hebben als 1 lamp altijd aan is? Kun je met dioden ook aan de gewone lichtuitgangen.

Bart
Re: Ma 39562 Krokodil Ce 6/8 III softdrive Sinus ombouw met Loksound v5
Bart
Bedankt voor de tips. Als ik het goed begrijp is het dus of Aux3 of Aux4.
Ik heb de decoder uit kunnen lezen.  Er staat "LP3" op dus het is een onversterkte AUX3,4. Dit is wat ik kon uitlezen.
Aux2 en Aux4 staan permanent aan. Aux2 is misschien de stroom voor de electronica en/of motor?
Stop    Forward        Aux2    Aux4
Stop    Reverse        Aux2    Aux4
Drive    Forward        Aux2    Aux4
Drive    Reverse        Aux2    Aux4

De functie mapping ziet er als volgt uit.
FL      F0, Forward           
RL      F0, Reverse           
Aux1    F3 Forward, F3 reverse           
Aux2    C-sinus           
Aux3    F2 Forward, F2 reverse           
Aux4    C-sinus           
        F4 Forward, F4 reverse            Accelaratie

Wat ook overeenkomt met mijn meting.
Enkel rood achterlicht, Bruingeel <=> oranje 19v
enkel wit licht, geel <=> oranje 19V
drie wit, grijs <=> 19,6V

Het enige wat ik niet begrijp is dat er drie draden naar de "geluidsprint" (lees toeterprint) gaan, namelijk bruingroen, bruinrood en oranje. (en de twee witte speakerdraden)
Oranje= U+, bruinrood = Aux1 die op F3 staat, snap ik ook bruingroen= aux 2 snap ik niet tenzij het ook hier weer "stroom" is voor de geluidselectronica? 

Speakers heb ik nagemeten. Die komen op 35 Ohm??? Niet echt standaard, maar waarom zal Märklin zich houden aan standaarden.. zucht.
Ik overweg sterkt om Rail4you DsM2.0 printjes te kopen. Ik heb de vraag uitstaan hoeveel deze kosten. Dan kan ik de hele bedrading er uitgooien en gewoon een normale decoder (plux22) er in zetten.

Louis

Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 22 augustus 2023, 00:21:26Je CVs voor de lastregeling moeten inderdaad op 0 staan. Hier begin je mee (CV 53 ff.). Kijk ook even of er een CV is die de lastregeling algemeen uit zet.(die is er maar weet ik zo niet uit mijn hoofd, CV49?)

F3/4 is een moeilijk verhaal. Deze kunnen wel/niet aktief of wel/niet versterkt zijn.
Meestal probeer ik het handmatig uit. Lok op de baan, rijstap 5 of zoiets. Rijdt hij dan hoef je niks te doen.
Rijdt hij niet; activeer aux4. Rijdt hij, zet dan de CVs voor voor/achteruit en stilstand op altijd aktief.
Hetzelfde verhaaltje voor aux3 als het met aux4 niet werkt.
Programmeer de decoder in een andere lok of een ander apparaat voor je hem in de sinus plaatst. Vooral het afschakelen van de lastregeling is belangrijk!!

Kijk naar de impedantie van de luidpreker! Moet ergens tussen 4 en 8 ohm zijn voor een ESU.

Bij ESU is aux3/4 versterkt/onversterkt niet softwarematig te veranderen. Alleen door het veranderen van een paar soldeerbruggen op de print.

Welke kleur is de OEM decoder? Hieraan kun je afleiden of aux3/4 wel of niet versterkt zijn.
Blauw is onversterkt.

Bart
Re: Ma 39562 Krokodil Ce 6/8 III softdrive Sinus ombouw met Loksound v5
Ik probeer altijd mijn decoder aan de voorkant van de locomotief zo te bedraden; lichten LF (3xwit) en Aux1 (rood) en de achterkant van de locomotief LR (3xwit) en Aux2 (rood).
Dit zijn de condities;

Forward, F0, not F9        FL
Reverse, F0, not F8        RL   
Forward, F0, not F8        Aux2
Reverse, F0, not F9        Aux1

Dus als F8 en F9 niet "aan" staan heb je wit voor en rood achter.
Met F8 "aan" heb je wit licht aan de voorkant van de locomotief en geen rood achter. Met achteruit rijden heb je aan de voorkant van de locomotief rood maar aan de achterkant geen wit.
idem met F9 "aan" maar dan net andersom (zowel F8 als F9 aan heb je dus geen licht, maar zet dan gewoon F0 uit......)

Waarom doe ik dit? Dan zijn er geen lampen die tussen de locomotief en de wagons branden. Dat is in het echt ook niet.
Aangezien ik een groot voorstander van de Plux22 decoders ben, heb ik genoeg power "aux'en"

Louis

Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 22 augustus 2023, 20:08:56Waarom zou je auxen nodig hebben als 1 lamp altijd aan is? Kun je met dioden ook aan de gewone lichtuitgangen.

Bart