Bart
Bedankt voor de tips. Als ik het goed begrijp is het dus of Aux3 of Aux4.
Ik heb de decoder uit kunnen lezen. Er staat "LP3" op dus het is een onversterkte AUX3,4. Dit is wat ik kon uitlezen.
Aux2 en Aux4 staan permanent aan. Aux2 is misschien de stroom voor de electronica en/of motor?
Stop Forward Aux2 Aux4
Stop Reverse Aux2 Aux4
Drive Forward Aux2 Aux4
Drive Reverse Aux2 Aux4
De functie mapping ziet er als volgt uit.
FL F0, Forward
RL F0, Reverse
Aux1 F3 Forward, F3 reverse
Aux2 C-sinus
Aux3 F2 Forward, F2 reverse
Aux4 C-sinus
F4 Forward, F4 reverse Accelaratie
Wat ook overeenkomt met mijn meting.
Enkel rood achterlicht, Bruingeel <=> oranje 19v
enkel wit licht, geel <=> oranje 19V
drie wit, grijs <=> 19,6V
Het enige wat ik niet begrijp is dat er drie draden naar de "geluidsprint" (lees toeterprint) gaan, namelijk bruingroen, bruinrood en oranje. (en de twee witte speakerdraden)
Oranje= U+, bruinrood = Aux1 die op F3 staat, snap ik ook bruingroen= aux 2 snap ik niet tenzij het ook hier weer "stroom" is voor de geluidselectronica?
Speakers heb ik nagemeten. Die komen op 35 Ohm??? Niet echt standaard, maar waarom zal Märklin zich houden aan standaarden.. zucht.
Ik overweg sterkt om Rail4you DsM2.0 printjes te kopen. Ik heb de vraag uitstaan hoeveel deze kosten. Dan kan ik de hele bedrading er uitgooien en gewoon een normale decoder (plux22) er in zetten.
Louis
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 22 augustus 2023, 00:21:26Je CVs voor de lastregeling moeten inderdaad op 0 staan. Hier begin je mee (CV 53 ff.). Kijk ook even of er een CV is die de lastregeling algemeen uit zet.(die is er maar weet ik zo niet uit mijn hoofd, CV49?)
F3/4 is een moeilijk verhaal. Deze kunnen wel/niet aktief of wel/niet versterkt zijn.
Meestal probeer ik het handmatig uit. Lok op de baan, rijstap 5 of zoiets. Rijdt hij dan hoef je niks te doen.
Rijdt hij niet; activeer aux4. Rijdt hij, zet dan de CVs voor voor/achteruit en stilstand op altijd aktief.
Hetzelfde verhaaltje voor aux3 als het met aux4 niet werkt.
Programmeer de decoder in een andere lok of een ander apparaat voor je hem in de sinus plaatst. Vooral het afschakelen van de lastregeling is belangrijk!!
Kijk naar de impedantie van de luidpreker! Moet ergens tussen 4 en 8 ohm zijn voor een ESU.
Bij ESU is aux3/4 versterkt/onversterkt niet softwarematig te veranderen. Alleen door het veranderen van een paar soldeerbruggen op de print.
Welke kleur is de OEM decoder? Hieraan kun je afleiden of aux3/4 wel of niet versterkt zijn.
Blauw is onversterkt.
Bart