Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

LokProgrammer misbruiken voor besturing testbaan

Gestart door rscosworth zaterdag 12 augustus 2023, 12:02:19

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Goede middag allemaal,

Op zolder heb ik mijn H0 baan, bestuurd met een ECoS.

Beneden wil ik een klein test/rangeer baantje maken voor mijn spoor 1 locomotieven.

Voor die testbaan zoek ik nog een controller, want ik wil niet telkens met mijn ECoS heen en weer slepen.

In eerste instantie dacht ik aan een mobile station voor het rijden en een LokProgrammer voor het programmeren, maar nu zag ik dat er in de software van een LokProgrammer een virtual drivers' cab functie zat. Kan deze functie ook gebruikt worden om locomotieven te bedienen, terwijl er meerdere locomotieven tegelijk op het programmeerspoor staan? Dus adres kiezen, en dan die lok besturen?

Aangezien ik toch al van plan was om een LokProgrammer aan te schaffen, zou me dat weer de aanschaf van een mobile station besparen.

'k Begrijp dat de bediening niet ideaal is, maar het is toch maar voor tijdelijk.

De bedoeling is dus wel dat er meerdere loks tegelijk op het programmeerspoor/testbaan staan wanneer ik ga rijden. Tijdens het programmeren zou ik bepaalde secties stroomloos kunnen maken.

Hoor het graag!

Gr Richard
Re: LokProgrammer misbruiken voor besturing testbaan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: rscosworth op zaterdag 12 augustus 2023, 12:02:19Kan deze functie ook gebruikt worden om locomotieven te bedienen, terwijl er meerdere locomotieven tegelijk op het programmeerspoor staan? Dus adres kiezen, en dan die lok besturen?

Kort antwoord, nee, dit gaat niet.

Kort maar krachtig! Dank je wel  ;)
De Lokprogrammer levert maximaal 500mA op de baan. Dat zal niet echt goed gaan. Mogelijk een Mobile Station II maar of die genoeg vermogen op de baan kan zetten met meerdere Spur 1 loks?  Anders een mooi kistje voor je ECoS en een stekker aansluiting dat het gemakkelijker aansluiten is. Dan is het allemaal makkelijker te verplaatsen.

Bedankt voor het mee denken. Een mobile station moet goed gaan. Deze wordt standaard meegeleverd met spoor 1 startsets.

Ondanks dat er meerdere loks op staan, zal er maximaal 1 tegelijkertijd rijden.