Citaat van: Roy op dinsdag 25 juli 2023, 21:59:08Heren, in dit type wagons zit de lading best hoog. Dit is gedaan om bij het lossen met de zijkleppen, de wagon ook volledig leeg te laten lopen. In het midden zit een hele grote driehoekige ruimte met lucht.
Roy
Dat is altijd. Wat bij deze wagons bijzonder is, is dat het modulair gebouwde wagons zijn. En nog als dubbelwagon ook. Anders gezegd, het frame is eerst gebouwd en later is de stortbak erop gezet. Deze dubbelwagon Falmmrrs heeft volgens de fabrikant maar een eigen gewicht van 39 ton. Dat is extreem laag, bedenk dat de gemiddelde Shimmns (huifdoekwagon) 21-23 ton weegt, voor een dubbel dus 42-46 ton. Betekent dat deze wagon 140 ton erts meeneemt in een rit, 70 per deel. Eigen gewicht per deel dus 90 ton, 22,5 ton aslast. Kijk je naar
deze foto, dan zie je dat de lading erg hoog ligt. Hier zie je ook goed de modulaire opbouw met twistlocks. Een soort containersysteem dus.
Bekijk je een foto van een
Faals 150, ons allen bekend van het ertsvervoer, dan zie je dat de loskleppen veel lager liggen (en daarmee dus ook de laadruimte).
Citaat van: loc1200 op dinsdag 25 juli 2023, 21:14:42Hoi,
Ook ik kijk op van de kleur en de vulgraad van de wagons?
Gaat het hier niet om een ander product?; misschien pellets?
Naar mijn mening wordt erts op gewicht geladen, en de soortelijke massa ligt nogal hoog. Als de wagen aan zijn ca 65 ton lading zit, is deze bij erts net halfvol..
Bedankt voor de interessante filmpjes.
Mvg
Marcel.
In de foto's vanuit die hoek zie je ook dat de mijn zelf al veel lichter is dan we gewend zijn. Die bekende roestbruine kleur is er niet. Op
deze foto van Tripadvisor zie je dezelfde meer gelige kleur.