Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

ertstrein eisenerz erzberg (oostenrijk)

Gestart door Roy dinsdag 25 juli 2023, 19:18:39

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Hallo allemaal,

Wij zijn even weekje op vakantie in het dorpje eisenerz in Oostenrijk. Dit dorp is ontstaan rondom de "erzberg". Zoals de naam doet vermoeden, een grote berg, rijk aan ijzerts. Er wordt al ca 500 jaar erts gewonnen. Tegenwoordig wordt dit per trein afgevoerd. En dus leek het me leuk, om te gaan spotten. Een mailtje naar de firma "VA erzberg" leverde mij netjes een overzicht op van de rijtijden. Hieronder de links naar de video's.

Re: ertstrein eisenerz erzberg (oostenrijk)

Foto's 1

Foto's  2
Speciale Gast

B) Mooie foto's en filmpjes. :thumbup:
Ik zou denken dat ijzererts donkerder van kleur is maar blijkbaar kan het ook zandkleurig zijn. :roll:

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Hoi,
Ook ik kijk op van de kleur en de vulgraad van de wagons?
Gaat het hier niet om een ander product?; misschien pellets?
Naar mijn mening wordt erts op gewicht geladen, en de soortelijke massa ligt nogal hoog. Als de wagen aan zijn ca 65 ton lading zit, is deze bij erts net halfvol..
Bedankt voor de interessante filmpjes.
Mvg
Marcel.

Heren, in dit type wagons zit de lading best hoog. Dit is gedaan om bij het lossen met de zijkleppen, de wagon ook volledig leeg te laten lopen. In het midden zit een hele grote driehoekige ruimte met lucht.

Roy

Meine (Landkreis Gifhorn)

Leuke bijdrage Roy.  :thumbup:

Mooie vakantie bestemming

Meine

Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: Roy op dinsdag 25 juli 2023, 21:59:08Heren, in dit type wagons zit de lading best hoog. Dit is gedaan om bij het lossen met de zijkleppen, de wagon ook volledig leeg te laten lopen. In het midden zit een hele grote driehoekige ruimte met lucht.

Roy
Dat is altijd. Wat bij deze wagons bijzonder is, is dat het modulair gebouwde wagons zijn. En nog als dubbelwagon ook. Anders gezegd, het frame is eerst gebouwd en later is de stortbak erop gezet. Deze dubbelwagon Falmmrrs heeft volgens de fabrikant maar een eigen gewicht van 39 ton. Dat is extreem laag, bedenk dat de gemiddelde Shimmns (huifdoekwagon) 21-23 ton weegt, voor een dubbel dus 42-46 ton. Betekent dat deze wagon 140 ton erts meeneemt in een rit, 70 per deel. Eigen gewicht per deel dus 90 ton, 22,5 ton aslast. Kijk je naar deze foto, dan zie je dat de lading erg hoog ligt. Hier zie je ook goed de modulaire opbouw met twistlocks. Een soort containersysteem dus.
Bekijk je een foto van een Faals 150, ons allen bekend van het ertsvervoer, dan zie je dat de loskleppen veel lager liggen (en daarmee dus ook de laadruimte).

Citaat van: loc1200 op dinsdag 25 juli 2023, 21:14:42Hoi,
Ook ik kijk op van de kleur en de vulgraad van de wagons?
Gaat het hier niet om een ander product?; misschien pellets?
Naar mijn mening wordt erts op gewicht geladen, en de soortelijke massa ligt nogal hoog. Als de wagen aan zijn ca 65 ton lading zit, is deze bij erts net halfvol..
Bedankt voor de interessante filmpjes.
Mvg
Marcel.
In de foto's vanuit die hoek zie je ook dat de mijn zelf al veel lichter is dan we gewend zijn. Die bekende roestbruine kleur is er niet. Op deze foto van Tripadvisor zie je dezelfde meer gelige kleur.

Voor het geval er nog twijfel bestaat mbt de kleur van het erts:
Het staat notabene op de wagons "less wheight is more freight"  :P

Leuke bijdrage zeg, ik ga volgende week naar Oostenrijk ik hoop dan ook nog ergens een dagje te spotten.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Ik heb vorig jaar een dag Salzburg gedaan en heb precies 5 minuten op het station gewandeld. Ben langer in München geweest (wegrijden NJ's) geweest dan in Salzburg. >:-D  O:-D

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.