Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Märklin 5508 de Pruisische G8 rijdt niet

Gestart door Golfer donderdag 27 april 2023, 16:23:23

Märklin 5508 de Pruisische G8 rijdt niet
Eerste proefrit maar hij wil niet. Af fabriek adres 8 maar met mijn MS2 kan ik haar niet detecteren via Loc zoeken. Bij 8 lijkt ze wel anders te reageren maar verder niets. In analoge modus staat ze op AC. Kan de wielen niet draaien. Verharst?
Open gemaakt en alles ziet er mooi of bijna nieuw uit.

Vreselijk geluid op het filmpje in analoog modus. Wat kan het zijn.? Lastig te beoordelen van afstand, ik weet het.

IMG_6332.jpg

IMG_6333.jpg

IMG_6334.jpg

IMG_6336.jpg

Re: Märklin 5508 de Pruisische G8 rijdt niet
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Michiel,

Zit er wel speling in de wielstellen, zo ja dan zijn ze niet verharst, want dan zou je er geen mm beweging in mogen krijgen.
Probeer eens of je de motor er uit kunt krijgen, dan kan je afzonderlijk testen.
Een wielstel kan een beetje naar links of rechts bewegen en 0,5 mm in looprichting draaien.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Volgens mij is dit een lok met een wormwieloverbrenging en die kun je niet bewegen door hem te duwen. Is analoog bij Spoor 1 niet DC?

Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op donderdag 27 april 2023, 22:50:19Volgens mij is dit een lok met een wormwieloverbrenging en die kun je niet bewegen door hem te duwen. Is analoog bij Spoor 1 niet DC?

Groet, Anne W

Dank voor je antwoord Anne. Ok,  Type motor zou ik niet weten maar er zit een AC/DC -schakelaar (2e foto openingspost) op. Ze staat op AC. In de doos zit niet een exploded view tekening met alle onderdelen,helaas.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Koop dan een 9 volt batterij of zoek een DC trafo en probeer het eens op DC.

Groet, Anne W
Forum Moderator

De motor is DC, AC motoren zul je bij digitale locs niet zien (deltalocs daar gelaten) en het is inderdaad een wormwieloverbrenging.
Daarom gaf ik aan om de motor er uit te halen, om motor en drijfwerk afzonderlijk te kunnen testen. ;)
Forum Moderator

Ben benieuwd of de lok weer rijdt :)
Ja, Ad. AC/DC analoog wel. 44er hier op het forum heeft de motor er uit gehaald en het tandwielhuis schoongemaakt. Ze was compleet verhartzt. Maar mijn IB en MS2 (loc herkenning) kunnen de decoder niet bereiken. Ben zelfs handmatig 80 adressen afgegaan. Gisteren helaas niet de importeur kunnen bereiken met de vraag welke decoder erin zit. Meteen maar een upgrade als het ding kapot is.