Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke Märklin krokodil?

Gestart door NitroMan dinsdag 11 april 2023, 20:21:17

Welke Märklin krokodil?

Welke Märklin krokodil?
Goedenavond allen,

Graag vraag ik jullie advies en hulp bij de aanschaf van mijn eerste krokodil. Ik rij digitaal met een MS2 en zou het leuk vinden als de krokodil dan ook licht en geluid functies heeft. Voorkeur gaat btw uit naar een groene krokodil, ik twijfel momenteel over de volgende modellen: 37566, 39089 & 39567. Graag hoor ik jullie ervaringen over deze modellen of wellicht hebben jullie een ander modelnummer die ikzelf over het hoofd zie.
Alvast bedankt, gr. Max
Re: Welke Märklin krokodil?
Als je het bij de zwitsers houdt:

Märklin-be68-modellen

Mä4rklin-ce68-modellen

Klein Jünkerath

39089 ÖBB rijdt goed, eigenlijk niets op aan te merken.
37568 SBB rijdt goed, blijft alleen soms op enkele wissels 5140 staan. Ben er nog niet uit waar 't aan ligt en/of ik iets aan de sleper moet knutselen - andere locs op die wissels geen probleem. Staat momenteel in depot, als hij weer in dienst komt, ga ik daar weer eens over nadenken...

Groet, Paul

graag een glaasje wijn

ik heb gewoon een paar oudjes omgebouwd met een nieuwe 5* set en esu en die rijden als een zonnetje.Kruipt zelfs zo langzaam dat je denkt dat hij stil staat.Zelfs met een simpel ingreepje de zwitserse lichtwisseling en sound erbij.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: NitroMan op dinsdag 11 april 2023, 20:21:17ik twijfel momenteel over de volgende modellen: 37566, 39089 & 39567.
Je kaart hier wel behoorlijk verschillende modellen aan.
De 37566 is een oorspronkelijk Zwitsere krokodil die nu een Museumlocomotief is van ÖGEG (Österreichische Gesellschaft für Eisenbahngeschichte).
De 39089 is een Oostenrijkse krokodil.
De 39567 is dan weer een Zwitserse krokodil, maar in de uitvoering als rangeerlocomotief.
Tijdperk en doel van inzet is dan ook behoorlijk verschillend.
Maar als je dat niet uitmaakt, dan is dat geen probleem natuurlijk. :)

Dag allemaal,

Ja sorry, het is reeds een hele poos geleden dat er hier iets is gepost, komt omdat ik soms van hobby wissel.

...Mag ik een tip geven?
Als je wil dat je loc storingsvrij rijd in alle richtingen: neem eender welke krokodil behalve de Marklin H0 Ce 6/8 II (tenzij deze wordt uitgebracht met een dikke sleper). Het probleem met deze locs is de "fluistersleper".
Rij je met de sleper achterop geen problemen. Rij je met de sleper voorop dat heb je zeer veel kans dat de lok stil komt te staan op wissels.
De onderzijde van de fluistersleper kantelt op de hoger liggende puko's met name bij wissels en veroorzaakt dan ter plekke vaak kostsluiting.
Heb er ooit een "dikke" sleper onder gezet maar dan gaat het ook niet goed. De opbouw hoogte wordt dan te hoog.
Doodzonde van dit verder prachtige model van de Ce 6/8 II. (II = bouwwijze 2)

Groetjes,

Jozef
Citaat van: Jozef op woensdag 28 februari 2024, 18:54:23De onderzijde van de fluistersleper kantelt op de hoger liggende puko's met name bij wissels en veroorzaakt dan ter plekke vaak kostsluiting.

Jozef

Dat kantelen van slepers heb ik vaker vastgesteld vooral op de slanke (rechte en meegebogen) wissels.  Het gevolg is dat de gekantelde sleper dan ook nog het een puntcontact raakt met als gevolg kortsluiting.

Willy

Is daar ook een oplossing voor (andere sleper)? Ik heb dit namelijk ook met een oudere BR81 welke kortsluiting maakt en zou deze toch graag willen gebruiken.

M* en bezig te digitaliseren

Heb je ook al 's naar een 32560 gekeken?
Dan heb je gelijk een heel bijzonder exemplaar !

Ik heb een paar foto''s gemaakt met 2 verschillende slepers op een slanke meegebogen wissel:

M-24712 - Korte sleper_A_01.jpg

M-24712 - Korte sleper_R_01.jpg

M-24712 - Lange sleper_A_01.jpg

Het lijkt dat de gemarkeerde puko niet echt nodig is:

M-24712 - Pukos_01_paint.jpg

Willy

Dag allemaal,

Even terug naar het onderwerp van dit topic. Welke krokodil?
Zoals verschillende van jullie weten ben ik regelmatig best kritisch richting modelspoor spullen, maar als iets écht goed bevalt dan schijf ik dat ook:)
Mijn tip: koop de Märklin 39089.
Ik heb deze loc nu ongeveer 1,5 maand in bezit en geloof me hij stelt je niet teleur.
De detaillering en de rijeigenschappen van deze Oostenrijkse loc zijn eenvoudigweg super.
De foto die ik hier heb geplaatst doet het model géén eer aan, het model in werkelijkheid is nog stukken mooier. Märklin heeft hier volgens mij echt zijn uiterste best gedaan.
En dit jaar komt ook nog een 2e variant (Märklin 39090) uit in een andere kleurstelling.
Zie de explosietekening van de loc, en kijk maar eens goed naar de hoeveelheid kleine delen waaruit de loc is opgebouwd.

Groetjes,

Jozef

Scherm­afbeelding 2024-04-18 om 17.52.45.png

Hier de explosietekening van de 39089: