Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Enkele vraagjes over analoog schakelen

Gestart door David ÖBB maandag 27 maart 2023, 14:06:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Enkele vraagjes over analoog schakelen
Goedemiddag,

Dit is onze eerste post (buiten onze post in het voorstelhoekje).

Wij (papa en dochter) hebben een kleine spoorbaan met k-rails, bestuurd door machinist papa met de delta 4f en machinist Alyssa met de delta-pilot.
Onze wissels bedienen we analoog met de Marklin schakelkastjes met terugmelding.

We hebben 6 wissels, waarvan er 2 haperen en 4 (nog) niet.

Ik heb al heel wat topics gelezen over deze wisselaandrijving en wil zeker niet in herhaling vallen, maar ik heb toch enkele vraagjes.

1) De eindafschakeling doorsolderen is een optie, maar is er een alternatief om (analoog) te schakelen met terugmelding? De dochter vind het namelijk leuk om te anticiperen op het rode en groene ledlampje. Dan roept ze uit volle borst RECHTDOOR of AFSLAAN  :) , maar dat werkt niet zonder de eindafschakeling.

2) In een ander topic las ik dat iemand zei dat het voldoende was om bij nieuwe aandrijvingen de schakelarmpjes te verwijderen. Is dit dan de manuele hendel? Want deze zijn eraf en toch zijn er die haperen.

3) De 72710 kastjes zijn momentschakelaars. Ik versta hieronder dat het signaal direct wordt verbroken ook al blijft men drukken op het knopje. Als ik de eindafschakeling overbrug, bestaat er dan enig gevaar of probleem als er langer dan nodig op het schakelkastje wordt gedrukt ? Normaal gezien speelt de dochter nooit alleen, maar je weet maar nooit...

4) Momenteel hebben we een grondbaan, maar we zijn van plan om een tafel te voorzien en dan zou er de mogelijkheid zijn om servo's te gebruiken. Ik kende dit niet, maar dankzij jullie topics heb ik hier al veel over kunnen lezen, maar technisch ben ik niet super geschoold zeg maar.
Als ik gebruik zou maken van een Switchpilot servo voor 4 wissels, kan ik deze dan analoog bedienen met het Märklinschakelkastje 72710 (wel zonder terugmelding dan). Indien dit mogelijk is, dan moeten de 8 bovenste pinnetjes van de switchpilot naar het schakelkastje gaan, maar dan? Dient dan de uitgang van het kastje in 8 te worden gesplit terug naar de onderste 8 pinnetjes van de switchpilot? Of mag ik 1 draadje verbinden tussen het kastje en de powersupply van de switchpilot ?
Of gaat deze gehele constructie niet werken ? :)  En zijn er dan andere schakelkastjes die we kunnen gebruiken ? Op zich jammer want we hebben hier 4 kastjes 72710 liggen.

5) In een later stadium willen we een analoog sein plaatsen op ons rangeerspoor. Worden er nog (simpele) seinen verkocht voor K-rail ? (genre Marklin 074391 voor C-rails) Of kan deze laatste ook worden geplaatst op een K-rail baan door bv. onderaan te plakken ofzo?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties/opmerkingen ?

Groetjes
Alyssa en David
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Ik probeer alvast maar wat ...

  • Citaat van: David ÖBB op maandag 27 maart 2023, 14:06:581) De eindafschakeling doorsolderen
    eindafschakeling doorsolderen was op digitale banen nodig door een besturing-feature; het kan voorkomen dat een signaal te lang duurt door het op tilt gaan van een besturingssysteem (na kortsluiting). Het signaal wordt dan niet meer afgeschakeld, en dus brandt er iets door. Om dat nadeel te voorkomen sloop je de eindachakelaar uit de wisselaansturing; dan kan die alvast niet meer doorbranden.

    Analoog is het doorsolderen (bij mijn weten) overbodig. Wissels functioneren analoog uitstekend. Wel is het zo dat een wisselspoel door een korte puls van zeg 0,25 sec wordt aangestuurd.

    Dus als je je vingers te lang op het knopje houdt, of een trein tot stilstand komt op een schakelrails (die dat knopje vervangt) dan gaat dat niet goed. Analoog los je dat niet op door aan de wisselspoel te prutsen, maar door een CDU te bouwen die het omschakelsignaal stuurt naar die spoel. Dankzij de CDU is het signaal eenmalig én kort, ongeacht hoe lang je je vinger ook op dat knopje houdt. Zelfde probleem, andere aanpak, dus.

  • Citaat van: David ÖBB op maandag 27 maart 2023, 14:06:58schakelarmpjes te verwijderen. Is dit dan de manuele hendel? Want deze zijn eraf en toch zijn er die haperen.
    Het is altijd moeilijk om taal van een ander te begrijpen. Schakelarmpje lijkt mij typerend jargon. Ik denk niet dat met schakelarm de wisselsteller bedoeld wordt. Als ik eventjes kijk bij C-rails wisselaandrijvingen in de 3railwiki. Voor K-rails bestaat er ook een draadje op dit forum, alleen is die nooit opgenomen in de 3railwiki.

    Ik verbaas me over dit stuk citaat:
    CiteerIs dit dan de manuele hendel? Want deze zijn eraf en toch zijn er die haperen.
    Die manuele handels (handwisselstellers voor K-rails wissels, E361500) zijn nog steeds te koop. Dus dat is het punt verder niet. hoe ze heten, is wel een dingetje: "handschalthebel" is een van de vele Duitse benamingen, en die zijn ook te koop voor C-rails wissels, maar dat zijn andere types, met dus ook een ander Ersatznummer.
    En dat soort zinvolle info over Ersatzteile staat niet in onze 3railwiki.
     
    Maar hoe stel je vast dat een wissel hapert als die handel ontbreekt?
    Wat hapert er dan, en hoe bepaal je dat? Bedoel je soms dat de elektrische bediening hapert?

  • Citaat van: David ÖBB op maandag 27 maart 2023, 14:06:58Als ik de eindafschakeling overbrug, bestaat er dan enig gevaar of probleem als er langer dan nodig op het schakelkastje wordt gedrukt
    Ja, dat risico loop je, en bovendien zonder eind-afschakeling is er analoog geen terugmelding van de wisselstand, en die wil je juist wel.

  • Citaat van: David ÖBB op maandag 27 maart 2023, 14:06:58Als ik gebruik zou maken van een Switchpilot servo voor 4 wissels, kan ik deze dan analoog bedienen (...)?
    Ik heb zelf Switchpilot Decoders, en die gebruik ik analoog. Dat kan alleen mits met potentiaalvrije schakelaars (of schakelrails, reedcontact, hallsensor, optocoupler, relais, in een potentiaalvrije schakeling). Het is de versie van die decoder die bepaalt hoeveel servo's analoog gelijktijdig kunnen schakelen. Als je een servo niet benut om een wissel prachtig traag te laten omklappen, en genoegen neemt met begin- en eindstand, dan heb je geen decoder nodig en volstaat een weerstand van 10 kOhm en een tuimelschakelaar. Hoe dat werkt, kun je op dit en op andere forums vinden, met uitleg, schema's e.d. We kunnen helpen met zoeken, natuurlijk.
  • CiteerWorden er nog (simpele) seinen verkocht voor K-rail ? (...)
    Het is dat je aangeeft wat voor sein je bedoelt, want ik heb nog oude M-rails seinen, en die zijn 2e hands ook nog steeds verkrijgbaar, zoals de 7188 (daglichtsein met lampjes  met treinbeïnvloeding). Dat sein laat zich  simpel vervangen door een bistabiel relais met ledjes.

    12 volt relais (gelijkstroom)
    24 volt relais (gelijkstroom)
    Zo'n relais heeft 2 stroomkringen (1 voor treinbeïnvloeding, en 1 voor de ledjes; voorbeeldschema's vind je elders in dit forum.
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Beste, 6 (nieuwe) k wissels met aandrijving waarvan enkele wel goed en andere niet. Zeker is dit forum volgeschreven over die aandrijvingen. Maar natuurlijk moeten ze het in zo een opzet gewoon goed kunnen werken. Ga eerst eens op zoek wat er mis gaat. Verwisssel de bedieningskastjes aansluitingen van een goede naar een slechte wissel, en kijk of het probleem verplaatst. Dan is het drukknop kastje de boosdoener. Geen verplaatsing wissel de aandrijving van een goede naar een slechte, kijk of het probleem verplaatst, ja dan is de aandrijving niet goed. Even openen misschien vuil...? Of iets wat de werking belemmerd. Verplaatst het probleem niet dan is de wissel zelf de schuldige ligt de wissel wel recht? Klemt er nergens iets ?
Enz. Succes Rob.
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Hoi, bedankt voor jullie snelle antwoorden :-)

Het probleem met de 2 wisselaandrijvingen is, dat ze niet altijd naar een bepaalde kant schuiven. De éne kant is geen probleem, de andere kant geregeld wel.
Na een aantal keer manueel te schuiven, werken ze weer even. Ik heb ze ook al van wissel veranderd en het zijn altijd dezelfde 2 aandrijvingen.

Nu is het wel zo dat ik destijds alles tweedehands heb aangeschaft. Zou het kunnen liggen aan het feit dat de vorige gebruiker digitaal schakelde ?
De andere 4 werken tot op heden wel probleemloos en deze gebruik ik op de wissels die het meest moeten schakelen.

Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Het zal wel nooit duidelijk worden, vrees ik. De wisselaandrijvingen zijn notoir onbetrouwbaar.
Vergelijk die kleine spoeltjes eens met het binnenwerk van een M-wissel en je snapt meteen waarom het niet lang goed gaat met die nieuwe spullen.

Het alternatief: wisselmotoren of servo's. De laatste hebben mijn voorkeur. Vrij goedkoop en toch trefzeker. Maar je hebt er een vaste opstelling voor nodig. Met K-rail is dat sowieso wel fijn. Makkelijk is het niet dat steeds opnieuw te leggen en de contactlipjes zijn ook niet zo robuust.

Groet,

Peter

Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Citaat van: David ÖBB op maandag 27 maart 2023, 21:41:06Zou het kunnen liggen aan het feit dat de vorige gebruiker digitaal schakelde
Die kans is heel klein en berust puur op toeval. Het meest voorkomende euvel is dat de contacten van de eindafschakelaars zijn ingebrand (door vonkvorming) waardoor deze slecht contact maken. De remedie hiertegen is nieuwe eindafschakelaars monteren of die dingen er helemaal uit halen. Ik heb voor de laatste optie gekozen en nooit meer problemen gehad. Risiko is dat bij een te lange bekrachtiging de spoel doorbrand. Ander nadeel is dat je geen terugmelding in het analoge bedrijf meer hebt. Kies je voor de eerste optie dan mag je dat iedere paar jaar opnieuw doen.

Servo's hebben drie aanlsuitdraden 1 is de +5Volt, 2 is de massa en 3 is de signaaldraad. Deze signaaldraad verteld de servo's wat hij moet doen door daar een (hoogfrequente) wisselspanning op te zetten. Zowel de frequentie als de amplitude zijn hierbij van belang, de één bepaalt de richting van beweging terwijl de ander de snelheid van beweging bepaalt. Dus om een servo in beweging te krijgen heb je tenminste een wisselspanning van de juiste frequentie en amplitude nodig. En een 50Hz frequentie is echt veel en veel te laag.
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
voor het doorbranden kan je gewoon een PTC monteren in de leiding.Men schrijft : De eind afschakeling is bedoeld om de wisselspoelen te beschermen. Nu ze er uit zijn voorkomt de PTC het doorbranden van de spoelen als de schakelpuls te lang is. Dit omdat de weerstand sterk toeneemt als er stroom door de PTC gaat.
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Klopt helemaal, maar kun je er dan ook bijvertellen welke PTC? Want ook die zijn in vele waardes en gradaties verkrijgbaar. De aanvangsweerstand mag niet te hoog zijn want dan doet de spoel niets. En de weerstandstoename moet snel genoeg zijn om de spoel te beschermen. Dus welke?

Een andere mogelijkheid is een elco met laadweerstand voor de schakelaar. De elco laadt door de weerstand op naar zijn volle vermogen, wanneer de schakelaar wordt ingedrukt ontlaad de elco en de spoel wordt bekrachtigd. Daarna blijft alleen de stroom door de weerstand over die te klein is om de spoel te beschadigen. Wordt de schakelaar los gelaten dan laadt de elco weer op waarna het spel opnieuw kan beginnen. Nadeel is dat gedurende het laden niet opnieuw kan worden geschakeld. Dat duurt luttele seconden.

Maar goed in het geval van een PTC zal deze ook eerst weer af moeten koelen naar zijn originele toestand.
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
een google geeft : MF-R025

linkje bv
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Bedankt voor jullie reacties.

Nu heb ik wel niet zo veel kaas gegeten van techniek :-), maar die PTC lijkt mij wel een prima oplossing.
Dient deze dan tussen het schakelkastje en de wissel te worden aangebracht? Dus 2 per wissel ? En kan ik deze dan gewoon verbinden met een kroonsteen of iets dergelijks ?
En dan mag de eindafschakeling gewoon blijven zodat er nog een terugmelding is ?
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Bedankt voor de info en de link.
Dat maakt het nu duidelijk  :)

Ik ga dit eens proberen met de 2 haperende aandrijvingen. Het verliezen van de terugmelding is het mij wel waard. Desnoods voorzie ik die 2 wissels van een wissellantaarn om te allen tijde de stand te weten. Met wat geluk blijven de andere gespaard van problemen en dan behoud ik daar wel de terugmelding.


Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Enkele vraagjes over analoog schakelen
Of je zet die twee haperende aandrijvingen op twee wissels die goed in het zicht liggen. Dan heb je geen terugmelding nodig toch.