Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Digikeijs DR4018 schakelt niet

Gestart door Tjoekedoris zondag 26 februari 2023, 21:44:15

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Beste medespoorders,

Ik heb 5 Viessmann voorseinen die ik wil schakelen met de DR4018 decoder van Digikeijs.
De hoofdseinen bevinden zich niet fysiek op de baan.
Ik heb hem preset 11 meegegeven en tot nu toe heb ik er 3 voorseinen op aangesloten.
Het beginadres is 57, waardoor alle andere adressen 58 t/m  64 zouden moeten zijn.
Helaas doet alleen het sein op adres 57 wat hij doen moet. Hij geeft prima het seinbeeld van het hoofdsein weer en wanneer ik dit voorsein separaat schakel, krijg ik keurig alle juiste seinbeelden.
De seinen op de adressen 61+62 en 63+64 blijven echter branden op hun beginstand nml. Vr0.
Wat ik ook probeer, de seinen doen niets.
Ook bij een decoder met dezelfde instellingen en adres 49 werkt alleen dat adres.
De overige seinen op opeenvolgende adressen blijven Vr0 geven.
Ik kom er niet verder mee. Wat doe ik niet goed?
Moeten er nog CV instellingen aangepast worden?
Heeft iemand ervaring?

Re: Digikeijs DR4018 schakelt niet

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Helaas heb ik met deze presets van Digikeys geen ervaring. Wel met de helpdesk van hun, en die is goed. Daarom raad ik je aan dit probleem daar voor te leggen. Dan kom je zeker tot een oplossing die je dan hier mag delen.
Elk sein neemt 4 adressen in beslag.
Het eerste sein gebruikt dus de adressen 57, 58, 59 en 60
Het tweede sein begint dan met adres 61. Ik raad je aan een wissel met adres 61 aan te maken op je centrale (welke centrale gebruik je?) en dat wissel te schakelen. Dan moet het seinbeeld van het tweede sein veranderen. Zo ook met de adressen 62, 63 en 64.
Lukt het niet dan raad ik je aan de DR4018 te resetten, raadpleeg daarvoor de handleiding, en opnieuw te beginnen. 

Dat is niet helemaal waar Albert.
Elk voorsein gebruikt 2 adressen en elk adres heeft 2 uitgangen.
Het sein met 5 draden gebruikt dus de adressen 57 + 58 en daarmee OUT 1, OUT 2, OUT 3 en OUT4,
Op OUT 1 en 2 worden de gele aansluitingen vastgemaakt en op OUT 3 en 4 de groene aansluitingen.
waarbij de draad met de kathode tussen OUT 1 en 2 wordt vastgezet.
Althans zo staat het in de handleiding en zo heb ik het dus ook gedaan.
Bij mij werkt echter alleen OUT1 en 2, bij zowel de decoder met beginadres 57 als die met beginadres 49.
De overige uitgangen van beide decoders doen niets, de seinen op de uitgangen blijven onbewogen op Vr0 branden, hun beginstand.
Dit terwijl wanneer je het adres programmeert, de decoder zelf de overige adressen behoort in te vullen.
Preset 11 doet het ook, anders deed het sein op OUT 1 en 2  ook niets.
Om het adres op 61 te zetten heeft geen zin, want dan moet ik de reeds gemonteerde seinen verplaatsen in de decoder.
Het sein wat nu op bijv. 61 + 62 staat, zit dan opeens op adres 65 + 66.
In mijn optiek lijkt er op dat bij het programmeren naar preset 11 niet alles goed wordt ingesteld.
Althans dat vermoed ik, ook niet na resetten naar de fabrieksinstellingen en opnieuw programmeren.
Zou kunnen dat het aan mijn centrale ligt (Tams Redbox met handcontrol)

Ik heb jullie aanbevelingen overgenomen en de vraag bij de helpdesk van Digikeijs neergelegd.
Zelf kom ik er niet meer uit.
En heb je mijn aanbeveling ook uitgeprobeerd en het wissel met adres 61 een keer geschakeld? Wat doet dat met het tweede sein?

Nog even een aanvulling (en zie ook het bericht van Franky hierna):
Volgens de tabel op pagina 31 zorgt de instelling CV47 = 11 voor 16 vooraf ingestelde adressen.
Op pagina 29 zie je bij Preset 11 telkens op 4 poorten (dus 4 adressen) een lamp is aangesloten en natuurlijk 1 draadje naar de C
Het eerste sein met 5 draden gebruikt dus de adressen 57, 58, 59 en 60. Probeer maar eens dit als wisseladressen aan te sturen, dan ga je hopelijk het verband zien.

Ik denk toch ook dat het 2 de sein begint op 61 en het derde op 65 als het eerste op 57 staat. Ik zie in de handleiding dat ze 4 adressen per sein gebruiken, enfin, meen ik toch.

Albert, Franky...ik zal het morgen even uitproberen.
Helaas heb ik vanavond geen tijd.
Moet een paar vrienden, na hun vliegreis, afhalen van een NS station, want de treinen van het streekvervoer staken  :(
En als modelspoorder wil je wel eens oog in oog komen met het echte werk  :-)

Maar nog even over die adressen: Op de decoder kunnen in de uitgangspositie 8 wissels aangesloten worden.
Elke wissel heeft 3 draden en krijgt 1 adres, met OUT 1 en OUT 2 (rood en groen), echter met een puls signaal ipv. een
permanent signaal. Volgens mijn krijgen seinen per sein dus 2 aansluitingen, en daardoor 2 adressen, met OUT 1 t/m 4.
Corrigeer me als ik het fout heb.
Ik kan me niet voorstellen dat ik in iTrain 4 adressen moet invullen voor een eenvoudig voorsein.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Kijk nog eens heel goed naar dat tabelletje. Er wordt geschakeld met adres 1 en 2. Maar het adres 3 wat genoemd wordt is altijd Rood. Wat is dan de zin daarvan? En meer dan vier seinbeelden zijn er toch niet?
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 28 februari 2023, 17:11:21Volgens mijn krijgen seinen per sein dus 2 aansluitingen, en daardoor 2 adressen, met OUT 1 t/m 4.
Hier heb ik maar 1 antwoord op: lees de handleiding.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik blijf het ook apart vinden.
Voor 2 seinbeelden heb je technisch gezien 1 adres nodig.
Voor 4 seinbeelden 2 adressen bij zg en/of schakelingen. Bij deze 3 adressen uit het voorbeeld blijft het adres 3 ongewijzigd op R.
Maar het zou kunnen dat bv de eerste 2 adressen voor een hoofdsein zijn en de 2 opvolgende adressen voor een voorsein.
En dan heb je er idd 4 nodig.

Mvg
Marcel
Ik zie geen probleem hoor, de handleiding zegt 4 adressen per sein:

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Indien het voorsein bij een hoofdsein staat waar het niets mee te maken heeft, zal het voorsein gedoofd zijn als dat hoofdsein op rood staat, daar zal dat derde adres voor zijn, voor een omschrijving zie https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/nl/anleitungen/lsdec_06_db_41_nl.pdf

Groet, Anne W

@citaat Dat zal wel kloppen Anne, maar dan voor Preset 9.
Preset 11 is echter bedoeld voor voorseinen op een eigen paal.

Ik kon het niet laten om toch nog even de computer en de baan op te starten en de adressen aan te passen in zowel iTrain als de decoder.
Gezien de beschrijving zouden inderdaad 16 adressen beschikbaar zijn, zoals er door Albert en Franky geopperd is.
Dat had ik zelf over het hoofd gezien, omdat het in mijn ogen onlogisch is voor deze Preset en omdat de DB voorseinen maar 4 seinbeelden geven.
Na het veranderen van de instellingen blijken de seinen allemaal te werken  :-)
Daarvoor mijn hartelijke dank aan jullie en mijn verontschuldigingen voor mijn eigenwijsheid.

Maar nu het volgende: de gele draden zitten op OUT 1 en 2, de groene draden op OUT 3 en 4.
In mijn optiek zijn OUT 1 en 2 samen één adres en OUT 3 en 4 ook één adres.
Maar dat is dus niet zo.....alle OUT's hebben kennelijk een eigen adres.
Hoe kan het dan dat ik in iTrain voldoende heb aan 2 opeenvolgende adressen, dus die van OUT 1 en 2?
Wat doen die andere adressen dan? Hoe kan het dan zijn, dat groen het ook doet, terwijl deze op OUT 3 en 4 vastzitten en dus een apart opeenvolgend adres hebben.
Of zie ik het helemaal verkeerd?
Kan het zijn dat er een CV mapping bij die Preset is die de uitgangen 3 en 4 koppelt aan 1 en 2?
Nergens is de werking hiervan terug te vinden, behalve dat tabelletje waar die 16 adressen op vermeld staan.
Je moet het maar weten.
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 28 februari 2023, 22:41:49Daarvoor mijn hartelijke dank aan jullie en mijn verontschuldigingen voor mijn eigenwijsheid.
Allebei geaccepteerd  :thumbup:

Hoe dat verder intern bij de DR4018 geregeld wordt weet ik niet. En hoe iTrain het aanstuurt ook niet. Er staat op de website van Digikeijs een toepassingen handleiding. Misschien dat die meer duidelijkheid geeft.

Veel plezier met je hobby.

Nee, die heb ik ook wel helemaal bekeken,  maar kan ik niets over vinden.
Het werkt nu, dus is het niet erg, maar ik wil, als leek, altijd de logica weten.
Helaas is deze een beetje zoek, althans voor mij :D
Martin,

De logica van het geheel staat op blz 37 van de handleiding in een tabel. Daar staat in de beginnende tekst dat een sein altijd 4 adressen gebruikt, waarbij. Het sein schakelt als een 3-bit sein. Dus 3 maal rood adres 1, 2,3. geeft seinstand rood. Welke andere combinaties staat in de tabel onder preset 11 voor ieder ander seinbeeld van het sein

Groetjes.