Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

Marklin 37267 rijd schokkend

Gestart door Floi donderdag 26 januari 2023, 23:36:18

Marklin 37267 rijd schokkend
Hallo ik heb sinds 2 maanden een 2e hands marklin 37267 1739 hij deed het eerst helemaal goed maar sinds vandaag schokt hij een beetje bij snel rijden en piept hij ook een beetje weet iemand hier een oplossing voor alvast bedankt
Mag flo
Re: Marklin 37267 rijd schokkend
Ankerlagers smeren

Bart
Het gepiep wat je hoort is de vonkvorming op het anker (het draaiende deel).  Hierdoor zal het anker ook sneller slijten.

Ik zou even wat motoronderhoud doen : de motor even uit elkaar halen, en de collector (de koperen plaatjes) schoonmaken (bijvoorbeeld met contactspray).  Het kan zijn dat de borstels versleten zijn. Als die kleiner zijn dan een millimeter is het wel tijd ze te vervangen.  De rest van de motor zou ik dan ook gelijk even schoonmaken (wasbenzine) en opnieuw smeren.
Piepende vonkjes? 8o  :D

Is gewoon een droog ankerlager. Ff smeren en het is verholpen.
Als een lok verder gewoon goed loopt is er geen enkele reden om eraan te gaan lopen klooien. Kapotsleutelen noem ik zoiets.

Bart

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik lees steeds weer nieuwe inzichten...
Als de motor gaat piepen, komt dat door wrijving in het lager. Ofwel, lageras is zo droog of eerder stroef. Dan draait het niet echt meer maar schokt meer en vibreert.
Dus een zeer matig beetje olie op het lageras van de motor en ook het gedreven tandwiel erna. (Zoals Bart al aangaf)
Stottert de motor zonder piepen, dan wordt het tijd om de collector spleetjes te controleren. Maar ook een slechte massa of slecht contact van het sleepcontact kan de oorzaak zijn. Laatst genoemde kan je checken door een verbinding te maken naar middengeleider rails naar bovenleiding schakelaar dmv een draadje met 2 krokodillen klemmen. Idem voor massa op de juiste punten. Doet de loc het dan goed, dan is de motor oké.

Mer spoorde groeten,
Marcel