Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lokpilot/Loksound SUSI functie mapping (lichtfuncties via SUSI)

Gestart door AlexH donderdag 12 januari 2023, 20:01:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lokpilot/Loksound SUSI functie mapping (lichtfuncties via SUSI)
Piko heeft recent de PKP EN57 treinstellen uitgebracht. Dit lijkt mij wel wat, maar het prijsverschil voor de versie zonder en met sound is dusdanig dat ik sound niet nodig vind. Dus ik dacht ik kijk even in de handleiding van Piko welke AUX uitgangen er allemaal gebruikt worden. Toen werd ik verrast door de tekst:

Belegung der PluX Schnittstelle:
In diesem Fahrzeug werden alle Lichtfunktionen
über zusätzliche Licht Controller realisiert. Diese
werden vom Lokdecoder über SUSI angesteuert.


Met andere woorden, alles wordt via SUSI aangestuurd. Nu had ik voor de lokpilot al e.e.a. gevonden met een standaard F toetsen naar SUSI functies mapping.  Maar ik vraag me af of dit werkt als ik SUSI aanzet in een LoPi. Of krijg ik dan nog een grote puzzel om de juiste SUSI uitgangen te vinden?

Wat ik me ook afvraag of b.v. lichteffecten dan toegepast kunnen worden, omdat je die normaal toepast op een AUX uitgang. Er zit b.v. interieur verlichting in wat aan gaat als "TL verlichting" met de standaard Piko decoder. Dit soort functies zou ik ook graag weer hebben.

In de ESU handleiding is dit m.i. niet echt beschreven, ik kon het niet vinden in ieder geval. Met google kon ik hier ook bar weinig over vinden. Ik dacht slim te zijn en even in het sound project van Piko te kijken met hun programmer software, maar de EN57 zit er nog niet tussen. Na wat zoekwerk een ander stel gevonden wat ook SUSI gebruikt maar de instellingen zijn vakkundig verborgen in de programmer software voor dat project (voor een lege Piko decoder kan ik het wel zien). Ik heb Piko nog niet vereerd met een mail (ga ik nog doen) maar ik ben benieuwd of men hier ervaring heeft met dit soort SUSI constructies. Wat configuratiewerk red ik me wel mee, maar het moet geen hoofdpijn dossier worden.
Re: Lokpilot/Loksound SUSI functie mapping (lichtfuncties via SUSI)
Hoi,

Wat meer info is mogelijk hier te vinden PDF RCN 600: SUSI-bus. Piko heeft bij deze lok gekozen om de aansturing van de lichtfuncties onder te brengen op een aparte print. Het aansturen van die print gaat via de decoder. Dat is een slimme zet van Piko omdat het wat moeilijker achterhalen is wat met welke instellingen aangestuurd wordt. In principe kan je wat je wilt. Via Susi de lichtprint aansturen. Je zal alleen moeten uitzoeken welke functies waar op de SUSI-bus zitten. Dus je mag CV instellingen gaan zoeken.  :)  Dat is een interessante uitzoek klus. Of Piko die CV-instellingen zomaar aan je geeft is ook nog de vraag.
Re: Lokpilot/Loksound SUSI functie mapping (lichtfuncties via SUSI)
Ik heb begrepen dat de Susi bus gewoon een seriële bus is.  Daar komen alle opdrachten langs die op het locadres binnenkomen, dus ook functies en zo.  Je zou er dus ook een Arduino aan kunnen hangen.

Zie https://dccwiki.com/SUSI
Re: Lokpilot/Loksound SUSI functie mapping (lichtfuncties via SUSI)
Bedankt voor de reacties! :D

@ronaldk
Op basis van wat ik in de ESU programmer software heb gezien, is dat vooral uitproberen en is er een fixed tabel waarin elke functie toets aan een SUSI functie is gehangen (of mijn gedachtengang hiermee klopt weet ik dus niet zeker). Het grootste vraagstuk is dus of ik de effecten ook kan toepassen. Uit je reactie begrijp ik dat het niet onmogelijk is maar best een puzzel kan worden. Het idee er achter is +-115 euro voor de sound decoder besparen, maar het moet me geen 500 euro aan ergernis gaan geven haha. De link is vrij handig, als ik die goed begrijp zitten er in de licht module dan ook nog CV's, dat gaat het volgens mij wel een complexe puzzel worden.

@ErikW
Met een Arduino aan de knutsel gaan, gaat me wat te ver. Opzich zou ik dat wel voorelkaar krijgen maar daar gaat te veel tijd/moeite in zitten. Een paar uurtjes wil ik er wel aan besteden maar het moet geen project worden die in de hoek beland omdat het me te veel tijd kost. :)




Ik ga Piko support maar eens bestoken met een "ik ben slechts een domme gebruiker" vraag en kijken waar dat schip gaat stranden. :lol: Ze zijn soms best meegaand en informatie komt dan in de FAQ terecht. Vind het voor dit stel wel een curieuze keuze want zo complex lijkt e.e.a. niet qua licht.


Update: inmiddels op Stummi ook wat gevonden:
https://www.stummiforum.de/t210798f2-Kann-mein-Triebzug-nicht-Programmieren.html

Daar lijkt het qua complexiteit uiteindelijk mee te vallen (in ieder geval met Piko decoder).

Heb inmiddels een EN 57 besteld, DC analoog. Ga ontdekken of het gaat lukken met een Lokpilot, heb als plan-b nog genoeg loks met XP5.1 decoder, kan altijd wisselen. Je moet in ieder geval de decoder programmeren met het treinstel volledig gekoppeld aldus Piko.