Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

zuckerwurfel of suikerklontjes

Gestart door DA79 zaterdag 07 januari 2023, 13:11:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zuckerwurfel of suikerklontjes
Lid sinds: 2020

offline
zuckerwurfel of suikerklontjes
Ik heb nu een paar locs voorzien van een esu decoder.

Bij de locsound  krijg je er een "zuckerwurfel" bij, die je op maat kunt maken naar de beschikbare ruimte.
Nu kun je bij deze suikerklontjes verschillende opties toepassen.
1 speaker rond, vierkant of rechthoek en 2 speakers rond of rechthoek.

Nu ben ik wel benieuwd naar ervaringen hiermee en waarbij je de "beste" sound kunt verkrijgen.
Zit er veel verschil in of je 1 of 2 suikerklontjes toepast in de ronde of rechthoekige geluidskamer?

Waarom mijn vraag;
Ik heb van deze speaker er setjes erbij gekocht, ik kan bij sommige loks de rechthoekige kwijt.
Hierin kan ik 1 speaker in de rechthoekige kast doen of 2 speakers.
Ik weet hoe groter de geluidskast, hoe zwaarder de bas.
Maar dit mag ook niet ten koste gaan van de high tones.
Je lijmt ze in elkaar, dus je komt pas achter het eindresultaat als alles is gelijmd en geplakt.

En 2 losse vierkantjes, waarbij 1 een kleine kamer en 1 een grote kamer?
Zodat je misschien betere hoge en lage tonen hebt?

Welke ervaringen zijn er om uit de suikerklontjes een zo goed en zuiver mogelijk geluid te krijgen.
Ze vallen mij zeker niet tegen, maar de toepassing en opbouw kun je op verschillende manieren maken.
En als het past wil ik ook de beste sound krijgen.
Zoals esu zelf ook opmerkt kan bij een te grote geluidskamer vervorming op treden en dan moet je de volume dempen?
Of dan kiezen voor een 2e speaker zodat je uitkomt op 4ohm?

En wat is de ervaring met de 9x16 en de 22x42 speaker van esu.
Nu valt de 22x42 veelal af door gebrek aan ruimte in de tender.

Mijn ombouw projecten betreffen eigenlijk alleen stomers, waarbij er weinig ruimte in de tender zit.
En meestal geen speaker, of een fabrieks marklin speaker hebben waarbij ik deze wil vervangen door een die het best bij de decoder (dit keer esu) past.
De 4ohms ronde speakers gaan eruit zie ik, ik neem aan dat het de bedoeling is van esu om de wurfel met ronde kamer te gebruiken.
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
Je kan natuurlijk ook de gebruiksaanwijzing lezen.
Daarin staat dat hoe groter de speaker, hoe beter het geluid.

Verder, pas op bij de blanke delen van de speaker. Komt het tegen de massa, dan kan je decoder naar het Friedhof.

Mvg
Marcel
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
de kleinste vorm kamer geeft niet zo een goed resultaat.Bij de volledige kamer is het prima maar zet de speaker goed vast want anders krijg je inderdaad trillingen in het geluid. De chinese modellen zijn zelfs identiek maar kosten een pak minder en de V5 kan van 4-32 ohms aan dus 2 parallel zetten is geen probleem.Zelfs met een weerstandje erbij geven ze nog genoeg geluid.De kamer kan je apart kopen in set of mss 3D printen
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes

CiteerJe kan natuurlijk ook de gebruiksaanwijzing lezen.
Daarin staat dat hoe groter de speaker, hoe beter het geluid.
loc1200

Heb ik gedaan, lees mij altijd eerst in.
Staat ook in dat een kamer ook te groot kan zijn en het geluid kan vervormen.
En je het algemeen geluid moet gaan dempen.

Je wilt ook niet altijd een te diepe bas effect omdat dit vaak ten koste gaat van de heldere high tones.
Daarom ook mijn vraag en nieuwsgierigheid naar ervaring van mensen hier met de esu zuckerwurfel

Als er wel een redelijke geluidkamer in past, rond of rechthoek dan altijd beter dan toch 2 speakers inbouwen die gezamenlijk op 4ohm komen? ( is meer volume)
Dit zodat het geluid beter de geluidkamer opvult?
Ik kan mij voorstellen dat te veel aan geluidskamer bij 1 speaker de helderheid verminderd, en dan een 2e speaker uitkomst bied i.p.v. geluid algemeen te verlagen.

Dit omdat de v4 4ohm ronde speaker eruit gaat en je deze ook kan vervangen door een ronde dubbele zuckerwurfel of ronde enkele.
En laat ik nog enkele locs hebben met de 4ohm en 100 ohm speakers die ik t.z.t. wil gaan vervangen.

Heb tot nu toe maar 2 locomotieven om te vergelijken, dus dat is niet veel, 1 met alleen de deksel ( hoog maar best goed en helder geluid) en een met alleen een 3mm raam vierkant welke een diepere bas heeft maar al wel iets ten koste van de high tones.
Ik zoek zelf geen knetterhard geluid of een megabas,  maar een goede balans tussen zo zuiver mogelijke high, mid en low tones.
Wat past bij stoomlocs waarbij de tender ook al vaak als klankkast fungeert.




Dank je bellejt, ga er naar kijken.
Alleen krijg je de suikerklontje al vast gesoldeerd aan de locsound v5 decoder, dus kost dan niets extra of ik moet een 2e bij gaan steken.(vandaar ook mijn extra aanschaf)

Nadeel van dit suikerklontje;  te veel mogelijkheden om deze in elkaar te lijmen...................... :D
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
voor de V4 koop ik gewoon 8 ohm luidsprekers.Die mogen ook gebruikt worden en bij ali spotgoedkoop in alle vormen en afmetingen.

Ps: ik lijm die kamer niet van de V5 cube maar kleef ze aan elkaar met kleefband en dan met dubbelzijdig tape aan het chassis.
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
ok,  :thumbup:

Wat voor kleefband?
Bedoel je daarmee isolatietape? 
Of dat dikke stugge katoentape of ducttape.

Heb dit elders ook al gelezen, maar i.v.m. luchtdichtheid gebruik ik tot nu toe modelbouwlijm.
Maar is wel een idee om de opbouw te testen voor ik ze verlijm, zo gouw niet meer aan gedacht. :thumbup:
Sommigen plakken ook de bovenkant, nu lijkt me dat niet de bedoeling?
De tenders verschillen ook nog al eens als klankkast, ik zou ook 2 speakers kunnen zetten met elk hun eigen schaaldiepte.
Daarmee wat experimenteren.

Ik was in 1e instantie ook niet erg gecharmeerd van de cube, dit omdat ik in het begin die van tams had gebruikt.
Dit was heel zacht en bagger, maar achteraf ook logisch omdat hier geen geluidskamer bij werd geleverd.
Dan is het ook ronduit slecht.

Vandaar ook mijn vraag naar ervaring over het gebruik van verschillende kamers met 1 of meerdere speakers.
Die van esu werken vrij goed, maar daarbij vraag ik mij ook gelijk af hoe het nog beter kan in beperkte ruimte in verschillende opbouw.
Ook uit nieuwsgierigheid waar mensen goede ervaring uit halen.

idealiter zou je net als een radio box een low/mid en een 2e speaker als high tone gebruiken voor de helderheid van het geluid.
Dit kan door 2 diepten in de schaalkamer te realiseren of 2 enkele speaker in hun eigen kast.



De grotere kant en klare speakers van esu gaan echt niet in de meeste landerbahn locs passen die ik heb.
Veel hebben de decoder nog aan de onderkant van de drager.
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
ik kleef de kamer met doorschijnend plakband of schilderstape.Ook het deksel moet erop hé.Dan zet ik de cube vast met dubbelzijdige kleefband van 1 mm dik.
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
:thumbup: bedankt,

Ik ga ermee aan de slag.
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes


Ps: ik lijm die kamer niet van de V5 cube maar kleef ze aan elkaar met kleefband en dan met dubbelzijdig tape aan het chassis.
[/quote]

Ik gebruik voor de kamer grote krimpkous.
Re: zuckerwurfel of suikerklontjes
Heb nu al een aantal van deze suikerklontjes toegepast.

Moet zeggen het geluidsresultaat mag er zijn.
En vervang ook de luisprekers door deze van mijn msd3 marklin locs.

Ik lijm ze wel goed dicht en plak de kamer met dubbelzijdig tape vast of klem ze in de opening.
Hoe beter de luchtdichtheid van de kamer, hoe beter het geluid, daar ben ik wel achter.

Kan maar 2 nadelen vinden, dat zijn de soldeeraansluitingen, deze schieten wel eens los tot mijn ergenis.
Heb er ook wel over na zitten denken om deze korter af te knippen, want het heeft verder geen functie behalve soldeer gemak.

En in een ronde kamer passen ze net niet... 8o ......... jammer genoeg.
Heb er 2 met schuurpapier wat dunner geschuurd zodat ze wel net klem in de ronde kamer passen.
Wel interessant is dat de speaker eigenlijk kleiner is qua diameter maar door de kamer een betere klank leveren dan de open ronde originele speakers.

En hoe groter de kamer, hoe voller het geluid.
Het is soms even puzzelen.