Zo...... na lange tijd heb ik de puzzelplank weer eens afgestoft (net als dit draadje). Natuurlijk ben ik wel bezig gebleven ondanks de beperkingen. Er is in de tussen tijd een module gebouwd voor de Stichting en er is een keerlus module gebouwd. Maar dat zijn andere topics.
Zoals ik in de wiki schreef:
De wissels worden met de hand geschakeld. Althans, dat was in eerste instantie de bedoeling maar...... ik heb de Arduino ontdekt (ja nu pas).
Doel: 8 wissels/servo's worden bediend door evenveel drukknoppen. Er is geen selectie voor rechtdoor en afslaand. Nee, de knop indrukken is wisselstand wijzigen. De beginstand van alle wissels is rechtdoor.
Als echte beginneling was het dus veel (Engelstalige) video's kijken, lezen in het "dummy" boek, testen, concluderen dat het niet werkt, en opnieuw beginnen. Uiteindelijk is het gelukt.
Zoals al aangegeven wilde ik 8 knoppen om 8 wissels/servo's te bedienen. Dus het gebruik van de analoge input was in mijn ogen een must, aangezien er in totaal 16 poorten nodig zijn. Ook het heen-en-weer schakelen middels 1 knop bleek een grotere uitdaging dan ik had gedacht (vooral als beginneling). Gelukkig had ik enige programmeer ervaring maar die was van 40 jaar geleden (basic). Enigszins achterhaald maar de logica zat er in ieder geval nog in.
Wat betreft de hardware wordt er gebruik gemaakt van een Arduino Nano die op een Nano Base geprikt. Het geheel wordt gevoed door een 12V adapter.
Voor de flexibiliteit en de bereikbaarheid van de schakelaars heb ik een eigen printje gemaakt (zie rechts op de foto) om netjes via de analoge inputs te kunnen schakelen.