Hallo,
Vandaag in Dortmund een demo van de Commander
(Viessmann #5300) gezien en even aan de knoppen kunnen voelen

Liefde op het 1e gezicht...wat een extreem
cool ding is dat

Heb de folder meegenomen om beetje na te genieten

Er is al vanalles gemeld over de Commander dus ik herhaal vast
stuff 
Maar voor geinteresseerden een lijstje met wat info:
# Prijs
first 
?600 kostte 'ie vandaag op de beurs, normale prijs is ?665

De duurste centrale tot nu toe, denk ik

# Er zit een 18V / 5,5A (99VA) trafo bij de prijs inbegrepen. Met deze trafo kan 'ie 3A leveren op het hoofdspoor of 1,5A op het programmeerspoor. Aangezien de Ecos met een 90VA trafo 4A beschikbaar heeft voor de treinen denk ik dat de hardware en het dikke scherm van de Commander wel wat lusten

# Er zit een
Color Touchscreen op van 800x480 pixels

Het totale apparaat meet 268x180x64mm. Ze roepen dat er een "32 Bit-Microcontroller" en meerdere "Realtime co-processors" in zitten, dat zegt mij weinig maar klinkt dik

De
software voor de Commander komt naar eigen zeggen uit de keuken van Viessmann zelf. Ding heeft trouwens ook een
on-board speakertje voor terugmelding met geluid, leuke
gimmick 
# Lokfoto's zijn via de PC over te zetten naar de Commander
(16 Bit color), ding heeft inderdaad USB

Je kunt met die USB aansluiting verder (o.a.?): het railplan via de PC weergeven, de Commander
updaten en lijsten
"ausdrucken" (wat is dat, printen...opslaan?) 
# Over protocollen of hoe je dat ook moet noemen zegt de folder dit: DCC met 14, 28 & 128 rijstappen en 9.999 adressen
(Hierbij max 20 (!) functies.) NMRA BiDirectional communication wordt ondersteund. Marklin/Motorola oud en nieuw met maximaal
14 rijstappen

Dat is een minpunt t.o.v. de Ecos die ook Motorola 27 en 28 biedt en ik
denk ook t.o.v. het
CS dat met MFX een soort Motorola met 128 rijstappen heeft
(Tot 256 adressen in Motorola trouwens...maar dat zal iedereen behalve ik al wel weten.)# Er staat ook een aansluitschema in de
flyer. Volgens dit schema is zo'n beetje alles mogelijk

De aansluitingen van links naar rechts:
power, rood & zwart naar de baan, rood & zwart naar het programmeerspoor, aansluiting voor DCC-
booster, aansluiting voor Marklin
booster, aansluiting voor s88 terugmelders, LSB
(LowSpeed-Bus), HSB
(HighSpeed-Bus, 2x), USB
Die LSB en HSB zijn nieuw voor mij

Hier kun je kennelijk allerlei speciaal Viessmann spul aan hangen
(terugmelders, wisseldecoders, enz...).
Geen idee wie hier op zit te wachten, hehe... Maar ik ben het kwijt en heb er zelf weer van geleerd
Gotta see a man about a dog now...
Vriendelijke groeten,
Rolf