Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Stroomprobleem met signaal 7188

Gestart door Georges zondag 02 oktober 2022, 11:49:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroomprobleem met signaal 7188
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Stroomprobleem met signaal 7188
Ik heb al jaren een vast traject waar ik een signaal 7188 in heb staan. Sinds enkele maanden doet zich het volgende voor:

Op de aangesloten rails rijdt de trein ineens langzamer, krijgt nog wel stroom maar lijkt veel minder. Als daar weer voorbij is rijdt hij weer gewoon. Traject gemeten en er is nauwelijks stroomverlies.

Het sein kan wel op groen gezet worden maar niet op rood. ook dit sinds kort.. Doe het nu handmatig.

Wat kunnen mogelijke oorzaken zijn?
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
De koperen contacten van het relais zouden weleens ingesleten of ingebrand kunnen zijn. Keertje open maken en inspecteren. Schoonmaken met een beetje alcohol. Ook de gangbaarheid van de kern binnenin de spoel kun je controleren. Die kan ook vervuild zijn. Met weinig moeite kun je die er helemaal uitnemen en eventueel in een badje wasbenzine leggen.

Groet,

Peter
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
Wanneer je niet met bovenleiding rijdt kun je de 2 contacten parallel zetten.De contacten zijn ook weleens ingesmolten in het plastic ankertje.
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
Ik begrijp je tekst niet. Wat bedoel je met contacten parallel zetten en het plastic ankertje?
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
Het sein is uitgevoerd met dubbele contacten zodat je zowel de middenrail als eventuele bovenleiding kan schakelen. Deze contacten kan je parallel zetten om zo overgangsweerstanden te verminderen. Met het plastic "ankertje" worden de contacten bediend als dit heen en weer schuift.
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
Hierbij doe ik melding dat het sein weer op rood gezet kan worden. Onder de tafel was het draadje van de sein losgeraakt. Probleem van langzamere rijden is nog niet opgelost. Ik heb nog een sein en ga dit binenkort eens verwisselen kijken of het probleem dan is opgelost.
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
Dat is ook een optie...
Re: Stroomprobleem met signaal 7188
Georges, natuurlijk wil je dit euvel verhelpen zonder het kastje direct af te danken. Zeker in deze barre economische tijd niet!
Mocht het echter helemaal niet te repareren zijn, dan lijkt me een nieuw relais geen onoverkomelijk probleem.
In de 3-rail-wiki wordt de werking van het relais en lichtmast uitgebreid omschreven. Tevens een beschrijving hoe je de mast demonteert en eventueel vervangt door een ander lichtsein.
Er zullen zat leden op dit forum zijn die een afgedankt relais of compleet sein 7188 in hun "rommelbak" hebben wat je voor een acceptabel prijsje kan overnemen.