Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

3D schakelkasten H0 en N

Gestart door Wheels maandag 23 mei 2022, 18:13:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
3D schakelkasten H0 en N
hoi,

In december 2021 een Ender 3 v2 3D printer aangeschaft en vervolgens enkele Nederlandstalig autocad studieboeken doorgeworsteld om ook zelf 3D te kunnen tekenen. Sta nog aan het begin van vele omvangrijke mogelijkheden, al doende leer ik ;)  Mijn super creatieve vrouw (directeur ruimtelijke ordening van onze modeltreinbaan) ziet in de praktijk mogelijkheden die ik vervolgens middels tekenprogramma's omzet in 3D schaalartikelen.

Uiteindelijk resultaat is dat ik diverse ontwerpen, kliko's / afvalbakken / bankjes / ptt bussen en schakelkasten heb getekend en afgedrukt in diverse kleuren en in schaal H0 en N.

Hieronder het resultaat van Ho schakelkasten, de kleine schakelkasten zijn goed te gebruiken voor H0 en N.
De inhoud van een schakelkast laat zien dat het best gedetailleerd te 3D printen is.

Gr Matje


Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Nu nog een winkel beginnen, afnemers genoeg? op dit forum en opdrachten ook voor andere ontwerpen ook dunkt mij.
Dirk :-{)
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Hoi Dirk,

Ontwerpen op verzoek kan in overleg ;)  Ben wel in voor uitdagingen, kappen voor rijdend materiaal is op dit moment nog te uitdagend, misschien tzt.

Ben inderdaad benieuwd naar afnemers. En waar behoefte / vraag naar is.

Gr Matje
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Chapeau,
Dat ziet er heel goed uit!

Ik weet nog wel iets.
Ik stuur je een pb.

Mvg
Marcel
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Is goed
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Het is zeker een fraai resultaat!
Ik denk dat je ABS hebt gebruikt of zie ik dat verkeerd?
Verder denk ik stiekem dat het met een SLA-printer nog iets gelikter kan. Het detailniveau daarvan is verbluffend, al is het een soms moeizaam proces moet ik uit ervaring zeggen.
Maar, al doende leren we allemaal. Dus, keeep going!

Groet,

Peter
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Hoi Peter,

Is met PLA afgedrukt. ABS stinkt nogal, goede ventilatie etc nodig, komt nog want vereist weer andere printerinstellingen.

Er zijn inderdaad printmethoden / printers die nog gedetailleerder kunnen printen, zijn ook een stuk duurder dan diegene die ik voor nog geen 180 euro nieuw heb aangeschaft. Met in het achterhoofd is het niks voor mij of is de kwaliteit onvoldoende dan helaas pindakaas voor de aanschaf maar ben zeer tevreden over de resultaten.

gr Matje
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Kleine zaken die misschien wel te kopen zijn zo zijn er stads- of stationsdecoratiesetsmaar dan zit in zo'n set ook veel spul wat je niet gebruikt.
Je schakelkasten heeft Artitec en Busch al gemaakt en ze hebben ook ander klein spul. Faller heeft trouwens ook heel veel klein spul. Je hoeft er niet zoveel van te hebben om het wat realistischer te maken.
Een lijstje: voor de tuin: vijfstanden model stoel nu meestal van aluminum en niet die rare oude Faller rechte tuinstoelen met ronde poten. Tuintafel, bankje, stoel van Wicker vechtwerk. Moderne parasol niet die eeuwige Faller ronde. Blokhutten 3,5 x 2,5 meter Nederlands model en geen Duits voorbeeld. Busch heeft een set maar dan zitten er weer twee schuurtjes bij die ik niet wil. Zonnepanelen, warmtepompunits en aircounits voor onder het raam.
Inrichtingen van winkels: toonbank, vitrines, schappen, kassa. Interieur slager bestaat overigens al. Kantoormeubilair: open en dichte vijfplankskast, bureau zonder kastje eronder, kopieerapparaat en uiteraard een koffieautomaat.
Neem de figurensets. Daar zit van een model dat je wilt maar 1 stuks in. Het is te duur vind ik om dan meerdere sets te gaan kopen. Als je een weiland ziet op een baan staan daar dieren die je in dezelfde pose op elke baan uit dezelfde 6-delige set weer ziet. Voorbeeld: wil je een weiland vol koeien die grazen en enkele die lopen, helaas dan moet je uit sets alleen die koeien halen. Print ze dan liever in grote hoeveelheid.
Is PLA wel eenvoudig te verven want de koeien (Brigitte Kaandorp zong erover) moeten wel zwartwit of roodbont zijn.
Dirk :-{))
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Mat, ik snap de kostenoverwegingen. Maar een goede resinprinter hoeft inmiddels ook niet meer te kosten dan 250 tot 300 euro. Helaas moet je nog wel investeren in een wash and cure apparaat. Hoewel, je kunt werken met waterafwasbare resin. Dat scheelt ten opzichte van alcohol in kosten en eenvoud.
Hoe dan ook: je resultaat met PLA filament is goed.
Het is goed te schilderen en te plamuren. Ik haal met mijn filament printer minder fraai resultaat en gebruik hem vooral om nuttige dingen te maken, die wat minder precies hoeven te zijn: kabelclips, servosteunen, etc.

Groet,

Peter
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Hoi Peter en Dirk,

Bedankt voor de ideeën ;) , zitten bruikbare tussen,  ik probeer ook zaken te printen die niet bij winkeliers te koop zijn.
Wellicht in de toekomst andere 3D printer, eerst de huidige eens goed uitproberen en de bijbehorende randsoftware onder de knie krijgen.

Hieronder mijn laatste 3D afdruk van een laadpaal voor elektrische fietsen.

Gr Matje
Re: 3D schakelkasten H0 en N
LS .
Op Marktplaats is er een verkoper uit het verre Emmeloord ,die een groot assortiment aan attributen  in Ho en N voor de spoorbaan zelf maakt en verkoopt.

https://link.marktplaats.nl/m1849491327?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Met vr groet ,Koos Wijmans
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Hoi Koos,

Mijn eigen getekende en geprinte modellen in H0 en sommige in N staan ook op Marktplaats, Of zoek op Wheels

Groet Matje


Edit Fred: link verwijderd, reden van verwijderen: KLIK Regel b2

Helder Fred
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Hoi Dirk,

Hieronder een zelf getekende en geprinte Airco buitenunit.
180 gr PLA filament Nozzle 0.2 mm.

Gr Matje
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Mooi duidelijke fan. En heb je gevonden op MP. Volgt t.z.t. een Pb.
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: 3D schakelkasten H0 en N
Hoi,
Dank voor opmerking over de ventilator. Dit was het allerbelangrijkste onderdeel van de print vanwege herkenbaarheid als Airco.

Was best een lastig onderdeel om te printen omdat je met dergelijke kleine details(bladen van de ventilator) dicht bij de uiterste mogelijkheden zit van een 3D printer.

Ik heb dan ook diverse modellen van een ventilator getekend met meer en minder bladen. Te veel bladen zijn niet te printen!
Het uiteindelijk resultaat geeft optisch in ieder geval het uiterlijk van een airco.

Afdruk gedaan in het wit. Andere kleur filament ook mogelijk en eventueel opleuken met een kleine decal.

Gr Matje