Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vollmer 43561

Gestart door Hansw zaterdag 12 maart 2022, 09:23:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vollmer 43561
Lid sinds: 2021

offline
Vollmer 43561
Beste,
Ik ben het station  Nordstadt van Vollmer aan het bouwen
Nu zit er in de doos (43561) 3 vellen met afbeeldingen die je in het stadion moet aanbrengen.
Maar er is een vel met alleen zwarte figuren zonder afbeelding. Waar dient dit voor  Ik vindt het ook niet op de bouwinstructie
Mvg Hans
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2021

offline
Re: Vollmer 43561
ie zwarte stukken is om, als je verlichting wilt hebben in je model, dan schijnt het niet door de muren van je model. Door dat zwarte model in je station te plaatsen blijft je model mooi om te zien. Je kunt er een aantal stukken uit knippen waar raampjes zijn zodat het lijkt of er in die kamer licht brand,

MvG Peter
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Vollmer 43561
Inderdaad tegen de binnenmuren te plaatsen.
Ja kan ook de wanden van binnen zwart verven uiteraard.

Ronald Visser
Re: Vollmer 43561
MB73
gast

Re: Vollmer 43561
 @citaat

Werkt niet altijd,soms is het plastic te dun,in dat geval,eerst de binnenkant verven in de kleur van het plastic,dan zwarte verf.

Een stuk zwart papier van de hobbywinkel erin plakken wil ook helpen,het zwarte velletje wat bv Kibri erbij levert kun je gelijk weggooien.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vollmer 43561
Klopt, zomaar de binnenkant zwart kwasten is niet altijd succesvol. Het kan de kleur van de buitenkant beïnvloeden. Een witte muur wordt daardoor bijvoorbeeld grauw. Misschien wil je dat, maar ik zou ermee oppassen. En het is nog geen oplossing voor de eventuele kieren.
Een apart lichtmasker is dus geen slechte optie.
Kijk ook eens in de draad van Anne W hier op het forum. Hij is altijd heel kunstig in de weer met aluminiumfolie. Niet gemakkelijk om te doen, denk ik,  maar wel effectief.

Groet,

Peter
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Vollmer 43561
Aha, leuk dat je het hebt aangedurfd om dit station te gaan bouwen. Is wel te doen, toch?
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vollmer 43561
Altijd goed opgelet op school, ook op de kleuterschool van 1955-1957, dus goed knippen en plakken geleerd.

Groet, Anne W
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vollmer 43561
In het draadje "De scenery van Rehausen" https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79180.200 in post nummer 145 staat ook een lichtmasker wat zelf gebouwd is omdat het Vollmer zwarte papiertje niet voldeed. Gewoon van een kartonnen verpakkings doosje.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Vollmer 43561
Citaat van: Anne W op zondag 13 maart 2022, 10:55:23
Altijd goed opgelet op school, ook op de kleuterschool van 1955-1957, dus goed knippen en plakken geleerd.

Groet, Anne W

En nooit blijven zitten  :) :)
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vollmer 43561
 @citaat

Ook dat, alleen gezakt voor Mulo B na een schriftelijke cursus, dat heeft een jaar extra op de zeevaartschool gekost en daar heb ik weer leren draaien, lassen, smeden en bankwerken, het leven is één grote leerschool.

Groet, Anne W
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2011

offline
Re: Vollmer 43561
Alu folie werkt prima als verduisteringsmateriaal. Hoef je niet 100% goed te knippen, het teveel prop je in de hoeken.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2021

offline
Re: Vollmer 43561
Dank voor de tips .
Ik heb nog even een andere vraag ik zag bij een andere bouwdoos staan : lasercut lijm gebruiken voor bepaalde onderdelen .Kan ik ook hiervoor houtlijm gebruiken.
En bij een faller pakket zit een folie voor de ramen met welke lijm moet je dit aanbrengen
Ik heb de bouwdozen nog niet maar ik bekijk vast de bouwinstructies op internet  .
Mvg Hans 

Re: Vollmer 43561
MB73
gast

Re: Vollmer 43561
Hoi Hans,

Ik gebruik hiervoor verdunde houtlijm(met water verdund)

Folie lijm ik met Micro Kristal Klear van Microscale,dit droogt doorzichtig op.
Re: Vollmer 43561
ACTS.zuid
gast

Re: Vollmer 43561
 @citaat @citaat Verdunde houtlijm kan zeker maar dit is fijn spul. Doseert gemakkelijk zonder knoeien.



Gr, Ben.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vollmer 43561
Het alufolie lijm ik met een Pritt stift.

Groet, Anne W
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Vollmer 43561
Ik heb al heel wat gebouwd, maar vergrijzen van muren door zwart verven heb ik (nog) niet meegemaakt.

Ronald Visser
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vollmer 43561
Citaat van: Hansw op zondag 13 maart 2022, 17:53:06
Ik heb nog even een andere vraag ik zag bij een andere bouwdoos staan : lasercut lijm gebruiken voor bepaalde onderdelen .Kan ik ook hiervoor houtlijm gebruiken.

Je kan verdunde houtlijm gebruiken. Dan zou je dat met een kwastje of saté-prikker mogen doen om het goed te doseren. Zelf gebruik ik veel de al eerder genoemde faller lasercutlijm. Dat werkt door het tuitje ontzettend fijn.

Citaat van: Hansw op zondag 13 maart 2022, 17:53:06
En bij een faller pakket zit een folie voor de ramen met welke lijm moet je dit aanbrengen

Met dezelfde lijm. De lasercutlijm gaat daar ook wel goed mee. Of gewone alleslijm. Als je het maar met mate aanbrengt. Dat is het meer dan de soort lijm voor dit soort dingen.

Groet Ronald.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Vollmer 43561
Heb je dan ook gelijk een goede tip om het tuitje na gebruik weer gereed te maken voor de volgende lijmklus? Die dunne tuitjes verstoppen heel snel ( bij mij ) met veel ergernis tot gevolg.

groet, Wim
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: Vollmer 43561
Als ik deze lijmpjes gebruik steek ik een 0,3 mm dik verenstaal draadje in het tuitje.
niet te diep insteken.
er zit of een oogje aan of ik heb er een vlaggetje aangeplakt.
Bij het verwijderen en dan het wegleggen kan ik het daardoor snel weer terug vinden.

Ronald Visser
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vollmer 43561
Citaat van: MoVi op zondag 13 maart 2022, 23:42:40
Ik heb al heel wat gebouwd, maar vergrijzen van muren door zwart verven heb ik (nog) niet meegemaakt.

Ronald Visser
Wat zegt dat nou? Ik heb het zelf wel meegemaakt, lang geleden. Sommige pakketjes van Faller hadden heel dunne witte plastic wanden. Die schijnen ook prachtig door. Zet er maar een lampje in!
Dus dacht ook ik: zwart lakken aan de binnenkant. Het gevolg: het zwart beïnvloedt de helderheid van de kleur aan de buitenkant. De muren oogden daarna beduidend minder wit. Eerder wat grauw.

Groet,

Peter



Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2011

offline
Re: Vollmer 43561
Je kan ook een lucifer aansteken en tuitje even verwarmen is de lijm ook weer vloeibaar.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vollmer 43561
Citaat van: WimFPU op maandag 14 maart 2022, 20:32:05
Heb je dan ook gelijk een goede tip om het tuitje na gebruik weer gereed te maken voor de volgende lijmklus? Die dunne tuitjes verstoppen heel snel ( bij mij ) met veel ergernis tot gevolg.

Ja: Gewoon een staaldraad van 0,3- 0,4mm in de tuit steken als je klaar bent of voordat je gaat beginnen. Dan blijft deze open. Gebruik je de plastieke lijm dan kan je dat rustig met een aansteker doen. Bij de nieuwe verpakkingen zit tegenwoordig een staaldraadje bij.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vollmer 43561
 @citaat @citaat

Nee, de lijm wordt niet weer vloeibaar. Deze verbrandt. Het resultaat is wel hetzelfde, het tuitje is weer vrij.

Ook een methode om verstopping te voorkomen is na het lijmen het flesje rechtop houden met het tuitje naar boven en een paar keer hard knijpen. Daardoor worden lijmresten uit het tuitje gespoten. Dan het flesje wel rechtop bewaren anders loopt er weer lijm in het tuitje.
Re: Vollmer 43561
nobody
gast

Re: Vollmer 43561
Leuk te zien dat dit draadje gaat van verduisteringspapier naar het doseersysteem van dunvloeibare plasticlijm. ;)
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vollmer 43561
Allemaal fijne tips, voor ieder die er wat aan heeft, Wim!
Re: Vollmer 43561
nobody
gast

Re: Vollmer 43561
 @citaat Bedankt voor deze fijne tip!  :D
Re: Vollmer 43561
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Vollmer 43561
Citaat van: nobody op zondag 20 maart 2022, 06:40:38
Leuk te zien dat dit draadje gaat van verduisteringspapier naar het doseersysteem van dunvloeibare plasticlijm. ;)
Topic titel is "Vollmer 43561" Wim en om die de bouwen moet je ook lijm gebruiken.  ;)
Re: Vollmer 43561
nobody
gast

Re: Vollmer 43561
 @citaat Oh, is dat zo? Goed dat je het mededeelt!. Kan ik er met het volgende bouwsel rekening mee houden. ;)
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vollmer 43561
voor het verduisteringsdeel maak ik het gewoon uit zwart dik tekenpapier met de bijgeleverde mal.Lijmen doe ik hier ook met het oude velpon. Werkt steeds goed en laat ook geen sporen na.Of de goedkope kleine tubetjes superglue verkrijgbaar bij de bekende wens winkel of de echte via ali.Zowel de blauwe als doorzichtige.Voor moeilijkere en niet zichtbare de blauwe.Is ook beter voor sterkeren verbindingen.
Re: Vollmer 43561
ACTS.zuid
gast

Re: Vollmer 43561
Dat zwart verven van binnenkanten van modellen om het even welke zou ik niet aanbevelen. We kennen de voorbeelden van rijtuigen die zwart geverfd zijn om doorschijnen van binnenverlichting te voorkomen. Die rijtuigen zagen er ineens anders uit.  :)

Gr, Ben.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2021

offline
Re: Vollmer 43561
Beste , ik gebruik nu Tamiya extra thin cement  ( groene dop )  die heeft een heel dun kwastje ; heeft de faller expert lijm ook een dun kwastje

Mvg Hans
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Vollmer 43561
Ik gebruik de Super-Expert lijm van Faller maar daar zit geen kwastje bij.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2021

offline
Re: Vollmer 43561
Kun je bij de Supert Expert lijm ook heel dun/ weinig doseren . Als ik ramen aanbreng dan bevestig ik deze eerst in de ruimte en laat de lijm er tussen lopen dat werkt op zich prima en omdat je het raam niet in de handen vast houd voor het aanbrengen van de lijm  geen kans dat het aan je vingers komt en vlekken op het raam krijgt bij het aanbrengen .

Mvg Hans
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Vollmer 43561
om verstopping van deze naalden te voorkomen stop ik er een weerstand in.
het steekt er zo'n 2,5 cm in en zorgt ervoor dat de naald altijd open blijft.

van de bovenzijde draai je een mooi frutseltje of je knipt het af.  :idea:
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2010

offline
Re: Vollmer 43561
hoi,

Citaat van: Hansw op zondag 20 maart 2022, 13:22:58
Kun je bij de Supert Expert lijm ook heel dun/ weinig doseren .

Ja, dat kan geen probleem. Door de naald kan dat.

Citaat van: Hansw op zondag 20 maart 2022, 13:22:58
Als ik ramen aanbreng dan bevestig ik deze eerst in de ruimte en laat de lijm er tussen lopen dat werkt op zich prima

Dat is een bekende methode  :)
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Vollmer 43561
En hoeveel volt zet je er dan op? :D :D ;)
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vollmer 43561
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Vollmer 43561
Sorry voor het late antwoord Jan maar ik was een weekje op vakantie. Mijn antwoord was op de suggestie van Hans om een weerstand in het tuitje te stoppen. Maar ik denk dat je hem al wel door had.

Om nu weer on topic te komen heb ik nog wel een vraag over het gebruik van zo'n zwart masker maar ook het gebruik van karton en papier als bouwmateriaal.
Kunnen zowel de ledverlichting als de weerstand in een huisje geplaatst worden of plaatsen jullie alleen de led in het huisje en de weerstand erbuiten.  Dit i.v.m. eventuele hitte afgifte van de weerstand.

groet, Wim
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vollmer 43561
Hitte afgifte van de weerstand. Ja daar moet je wel rekening mee houden bij inbouw in een papier of kartonnen lichtmasker.
Maar laten we eens kijken hoeveel hitte er dan wel opgewekt wordt. Pakken we even de formule erbij. W=U*I oftewel vermogen is spanning maal stroom. De nominale stroom door de LED om een leuke lichtopbrengst te kunnen garanderen ligt ergens tussen de 1 en 10mA, laten we uitgaan van de hoogste waarde, 10mA. De spanning over de weerstand bedraagt circa 12 min 3 is 9 Volt. Het opgewekte vermogen is dan 0,01 maal 9 is 0,09 Watt. Ik kan je garanderen dat je daar na uren branden je vingers nog niet aan kan warmen. Ergo, die hitte is totaal te verwaarlozen.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Vollmer 43561
Dank voor je antwoord Henk. Dat betekent dat ik de led incl. weerstand met een gerust hart in de huisjes kan plaatsen zonder dat ik het risico loop dat de huisjes ook aan de buitenkant zwart verkleuren.
Ik dacht er eerst over om alle weerstanden op een centrale plek ( waar ik er zicht op heb) te monteren en vandaar naar de leds maar dat blijkt niet nodig. Natuurlijk ga ik ze vrij van de wanden monteren.

groet, Wim
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Vollmer 43561
ik monteer hem gewoon buiten de huisjes in de draad die welke aansluit op de gemeenschappelijke verdeelplaat.Heb je meteen een vast deel om te schroeven.
Re: Vollmer 43561
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Vollmer 43561
Maar wel voor iedere Led een afzonderlijke weerstand?