Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

hekken in Koertshout schaal 0

Gestart door RocnetHans zaterdag 26 februari 2022, 12:32:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hekken in Koertshout schaal 0
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
hekken in Koertshout schaal 0
Vorige week zaterdag had ik bezoek van Ronald Koerts. Hij vroeg mij een nieuw product te testen in schaal 0 omdat ik me daar
momenteel nogal mee bezig hou. Het gaat om een model van een metalen hekwerk uit gelaserd MDF.

Het hekwerk bestaat uit een zeer fijnmazig hek van 0,5 mm MDF en palen uit 2 mm MDF.
Een pakketje bestaat uit 10 hekwerken en 14 palen. Een ruime hoeveelheid oogverbindingen zit er ook bij.

De hekwerken zijn fragiel die met de nodige voorzichtigheid behandeld moeten worden.  Om ze te versterken heb ik gelijk maar
besloten om het MDF te verzadigen met secondelijm. De haakverbindingen op de hoeken en de horizontale delen hiermee dus bevloeid
en het levert een goed stevig geheel op.
Hetzelfde gedaan voor de ophangogen die in de palen gelijmd worden.

daarna het geheel in de frames geverfd met wat verdunde acrylverf (Vallejo)
na het uitsnijden uit de frames het geheel gemonteerd op op een plaatje foamboard. De totale lengte is ongeveer 400 mm en deze
kan in elke vorm geplaatst worden. De hekken zijn niet verlijmd aan de palen en zijn ook weer te demonteren.

En omdat ik toch bezig was gelijk maar wat grassen eromheen geschoten. De bouwploeg staat het resultaat te bespreken.  :)

Ronald, de test is wat mij betreft geslaagd. Het bouwen ervan levert geen probleem op. Voor de robuustheid is verzadigen van het hekwerk met secondelijm
denk ik wel aan te bevelen, zeker als je het meerdere keren wilt kunnen demonteren. Verder was het overigens een gezellige middag.  ;)
Misschien kun je ook nog hekwerken in andere stijlen (Frans?) ontwikkelen. Heb wel belangstelling.  :D
Re: hekken in Koertshout schaal 0
Goedemiddag Hans!

Ja het was gezellig! Mooi dat je het heb willen testen voor mij  :thumbup:  :thumbup: Ik zal het advies van verzuipen in secondelijm meenemen  :) Ziet er goed uit zo met het gras e.d.  :thumbup:

Ik ga eens kijken naar "Franse stijl". Als je wat hebt dan mag je ook wel een foto sturen  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: hekken in Koertshout schaal 0
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: hekken in Koertshout schaal 0
Ronald, er zijn diverse typen hekken in "Franse stijl" zowel in staal als beton.
in beton is de dikte meestal zo'n 4 cm, dus 1 mm in schaal 0.

hierbij voorbeelden van stalen hek type Batignolles en in beton type Courbevoie.
deze zaken (en ook de foto's) komen veelal van de Fa. Decapod, maar zijn daar in schaal 0 zelden voorradig.
Re: hekken in Koertshout schaal 0
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: hekken in Koertshout schaal 0
+ @Ronald K.
Er is ook harsboard in de handel. Volgens mij juist ook in 0.5 mm.
Is dus al doordrengt.   Heb er geen ervaring mee.

bv

https://www.lasersheets.nl/materiaal/harsboard/harsboard-bruin-0-5-mm/

Ronald Visser