Ik begrijp dat het om de tongen gaat, en niet om de bedding.
Er zijn 2 soorten driewegwissels van Märklin voor K-rails in de 2200 serie.
Die met vaste aandrijving (zoals afgebeeld in de 3railwiki),
en die met een aansluitbare aandrijving (dat is een later ontwerp).
Die twee hoofdversies wijken totaal af qua tong-concept.
Ik heb er ooit eentje gesloopt om erachter te komen of deze
voor 2-rail gebruik ook bruikbaar was.
De oude versie: nee.
De nieuwe versie: ja, mits met enig zaagwerk
Daarnaast zijn er in dat latere ontwerp verschillende wisseltongen
(met en zonder ingefreesde tongen), met tongen van RVS, en met tongen van zwart blik.
Ze hebben allemaal het zelfde catalogusnummer 2270.
Ze hebben ook meestal een blikken bodem tussen de rails die de wielen van massa voorziet,
waarbij de binnen liggende spoorstaven zelf niet zijn aangesloten
(dit om te voorkomen dat een kruisende sleper kortsluiting veroorzaakt).
Ik ben dus vooral nieuwsgierig naar welke versie jij minder mooi vindt, en waarom.
Van C-rails weet ik minder, maar ik vermoed een soortgelijke ontwikkeling.
Zie 3rail wiki
K-rails driewegwissel 2270 (foto oude stijl 3-weg wissel)C-rails driewegwisselEr is een verschil in lengte
K-rails: 168,9mm
C-rails: 188,3 mm
in hoek:
K-rails: 22° 30'
C-rails: 24,3°
en in radius:
K-rails: R = 424,6 mm. Bochten gelijk aan 2232 tegenboog
C-rails: R = 437,5 mm. Bochten gelijk aan 24224 tegenboog
Het is makkelijker om een asymmetrische driewegwissel van Peco
uit te rusten met Weichen Walter puko's dan een Drieweg K-rails wissel om te bouwen naar C-rails