Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Inbouwen Power Elco

Gestart door Haradigi woensdag 19 januari 2022, 17:01:04

Inbouwen Power Elco

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Inbouwen Power Elco
Hi allemaal,

Ga in vele twee-rail Trams (diverse merken) Power-Packs inbouwen.
Met Elco tussen 470 en 1000uF 25V
En in serie 100 ohm weerstand met paralelle diode 1N4001
Aangesloten aan ESU decoder Locpilot V5 Micro DCC
Aangesloten aan de zeer kleine soldeer eindjes op het decoder printje.
Op tekening 1e (van onderen) rode en de 4e zwarte.

Helaas doet deze PP nu helemaal niets.
Nu staat er in de Handleiding vele instellingen voor een ESU PP maar die zijn volgens mij alleen voor de
orginele van ESU die een extra draad heeft charge.

Klopt dit of moet ik deze anders aansluiten ?

groet
Harald

Re: Inbouwen Power Elco

Wat bedoel je met doet niets? Wat verwacht je ervan?

Een elco is geen PowerPack. Met een elco voorkom je dat de decoder stroomloos komt te staan en mogelijk geknipper van de verlichting. Een elco van 1000uF kan niet de motor een paar seconden laten draaien. Een PowerPack bevat een ander type condensator waarin pakweg 100 keer meer energie kan worden opgeslagen.

samen staan we sterker

Je moet toch meer gaan denken aan 1 of 2 Farad.
Denk aan goldcaps.

als er maar een "v" voor op staat

Wellicht doet deze iets meer  Harald dan degene die er nu inzitten?

graag een glaasje wijn

zoals je zegt zijn die instellingen bedoelt voor een echt powerpack (kleine of grote versie) .Die condensator is enkel om de commando's te bewaren bij momentane slechte kontakten. Wil je echte PP dan kopen of googlelen.Er staan voorbeelden hoe je ze zelf kan maken met powercaps maar dan moet je electronica kennen en denk dat er niet zoveel winst te maken valt ism esu decoders

Heren,

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-NL.pdf. helpt blz 16 en eerder?
Hans
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik heb in sommige locs 2200uF zitten en dat is ook nauwelijks merkbaar.
Bijvoorbeeld een Br E10 (37107) met 1000uF blijft nog geregeld staan en de rail is schoon en na puko's poetsen gaat het beter.
Een grotere elco past er niet in.

Citaat van: trein12 op woensdag 19 januari 2022, 19:13:05
Heren,

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-NL.pdf. helpt blz 16 en eerder?
Hans
Bedankt Hans maar daar keken we al, en het brengt ons helaas niet verder.
De twee elco's die er nu in zitten waren voorradig bij Harald of de club, en die 2200uf hebben we nog niet eerder ingebouwd.

@ Harald,

Moet die diode niet de 1N4007 zijn?

@ Kappa,

Het ligt eraan welke je erin hebt zitten en wat je wil bufferen.
Ook de stroom die de motor nodig heeft, is in elk geval bepalend, en die moeten we een keer meten.
Een grotere elco zal ook moeilijker passen, die van 1000uF past goed, maar die van 2200uF zal een stukje van een interieur kosten vermoed ik.

M.v.g.

Hans V200.0
Ik heb ooit eens zo'n buffer printje gemaakt met een SMD Eelco van 2200 uF. De maat is wat handelbaarder en paste in mijn oude Märklin 1200 (3051).

Uitlezen met de locprogrammer van de decoder duurde een eeuwigheid met die Elco erin.

Het hielp wel iets voor hele kleine onderbrekingen. Haalde ik de loc van het spoor, op de maximale snelheid, dan stond de motor zo stil maar de ledjes die ik erin gebouwd had bleven wel lang branden.

Voor betere resultaten ontkom je niet aan een supercap condensator maar die zijn maar 5,5V maximaal.

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 19 januari 2022, 21:24:30
Bedankt Hans maar daar keken we al, en het brengt ons helaas niet verder.
De twee elco's die er nu in zitten waren voorradig bij Harald of de club, en die 2200uf hebben we nog niet eerder ingebouwd.

@ Harald,

Moet die diode niet de 1N4007 zijn?

@ Kappa,

Het ligt eraan welke je erin hebt zitten en wat je wil bufferen.
Ook de stroom die de motor nodig heeft, is in elk geval bepalend, en die moeten we een keer meten.
Een grotere elco zal ook moeilijker passen, die van 1000uF past goed, maar die van 2200uF zal een stukje van een interieur kosten vermoed ik.

Nogmaals, een elco houdt vooral de decoder eventjes aan de praat. Sommige, vooral oudere decoders zijn nogal gevoelig voor korte stroomonderbrekingen en zetten dan prompt de loc stil. Dat voorkomt een elco dan. Andere decoders hebben daar minder last van. Dan helpt een elco alleen nog tegen onderbrekingen van licht of geluid.

Als een condensator de motor een paar seconden moet kunnen laten draaien, dan helpt geen enkele elco die nog in een H0-loc past. Ter vergelijking, een goldcap van 1 farad staat dus gelijk aan 1.000.000 uF zijnde 1000 keer meer dan een elco van 1000 uF en honderden keren meer dan 2200 uF. Het is geen vergelijk.

De 7 in 1N4007 betekent alleen maar dat de diode geschikt is voor 1000 volt. De 50 volt van de 1N4001 is ook genoeg.  :)

Hi allemaal,

Het ging mij hoofdzakelijk om de decoder instellingen maar mijn vraag/idee is al bevestigd.
Morgen ga ik eens de laad- en ontlaad stroom meten indien dat met de tijd lukt.
Heb daar een goede mA meter voor of evt. met de Scoop kijken wat er gebeurt, als elektronicus met dat wel lukken.
Monteren van Coldcaps (zijn hier ook op voorraad) vergt meer elektronica want die kunnen maar 5,5 V hebben.
Verder heb ik diverse locs (met genoeg ruimte) omgebouwd met 2200uF en hoger en die rijden wel een stuk beter.
Zoals al gezegd Hans de 1N4001 is er prima voor (zelfs de 1N4148).

groet
Harald

Hoi Henk,

Die 1N4007 heb ik toch echt in de handleiding gezien of heb ik het alweer mis?
Dan is het een drukfout bij Esu misschien?

@ Flyerman,

Het zal de motor ook niet eeuwig laten draaien maar enkel bedoeld voor die rottige onderbrekingen.
Dat het uitlezen moeilijker gaat heb ik ook al over na lopen denken, maar een connector die je los kunt halen kan een optie zijn :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 19 januari 2022, 22:40:25
Die 1N4007 heb ik toch echt in de handleiding gezien of heb ik het alweer mis?

Het is een gewone diode, maakt niet uit hoe hoger het vierde cijfer hoe hoger de spanning hij kan hebben.
En de Elco moet los gemaakt worden bij programmeren.

groet
Harald

Harald,

Het komt wel goed, nu alleen de waardes van die decoder nog, maar daar lopen de waardes ook aardig van uit elkaar  8o

De één zegt die waarde moet je hebben de andere zegt weer iets anders........kan er bijna geen touw meer aan vastknopen.

M.v.g.

Hans V200.0

Toch blijf ik wel nieuwsgierig wat de verwachting is.
Om welke trammetjes gaat het bijvoorbeeld?

Mijn vuistregel is dat de eerste oplossing verbetering van de stroomafname moet zijn. Lukt dat niet afdoende, dan helpt een elco in de regel niet.

Hoi Henk,

Het merk is dacht ik lilliput als ik het goed heb gezien.
Er zit een connector NEM652 in, dus in ieder geval gelijk aan een N-spoor lokje.

De tram rijd door een modelstad en heeft vele onderbrekingen onderweg, oplossen dan moet er veel afgebroken worden want ik zag dat veel dingen ook beter konden.
Vandaar dat we de oplossing zochten in een elco, om die onderbrekingen te overbruggen.
Met 3 cm doorrijden op de elco zouden we al veel van die onderbrekingen niet meer merken, maar eenmaal ontladen zal ie ook weer op moeten laden voor de volgende onderbreking.
Daar zit ook een knelpunt, dus er is nog genoeg uit te zoeken en te meten.

M.v.g.

Hans V200.0

De Liliputtram zijn van die twee-assertjes dacht ik. Met aanhanger kan je de stroomafname doorkoppelen. Misschien is dat een idee.
In ieder geval gaat geen in het model passende elco een stroomloos stuk van 3 cm overbruggen. Dat kan alleen een echt Powerpack en dan nog moeten die stukjes niet te snel na elkaar komen. Het PP moet ook weer kunnen opladen. De instellingen in de decoder zijn vooral bedoeld om het laden en ontladen een beetje evenwichtig te laten verlopen.

TrainOMatic heeft een PP dat aan de kleine kant is en ook geschikt is voor ESU.
https://www.dtswebshop.nl/nl/smart-power-pack-spp.html

Henk de motorwagen heeft vier assen, maar er ligt dacht ik een aandrijfas onder het interieur.
Daarom zal het denk ik niet passen want grotere elco's nemen in omvang toe.

Het betreft hier enkele Liliputtrams L133890 maar er zijn ook een tiental andere merken.

Inmiddels heb ik +/-200mA gemeten aan de Motor.
Verder kwam ik erachter dat door de 6polige aansluiting de verlichting rechtstreeks aan de rails zit en waarschijnlijk niet aan de massa van de decoder dit ga ik nog controleren.
Daardoor gaat alle verlichting direct uit als de baanspanning uit gaat ?
Daardoor op het verkeerde been gezet.

Daarna grotere elco's aangesloten van 2200uF zelfs 4700uF en die hebben een beter effect zodat de tram bij uitzetten van de railspanning 2 a 3cm doorrijdt.
Wat nu, misschien enkele zitbankjes op offeren of meerdere kleinere elco's parallel schakelen of
een test met een dure oplossing van een gekochte PowerPack.

groet
Harald

Hi Ben,

Die blauwe is inderdaad niet aangesloten en de PP is aangesloten op de decoder zoals ESU bij deze micro aangeeft (en meerdere Functies).
Dat werkt dus wel alleen met een behoorlijke elco.

groet
Harald

Ik zal nogmaals mijn bevindingen melden betreffende mijn onderzoek, Harald:

Ik ga uit van een Märklinloc, een 3031, een oude met een metalen kap en een 3-polige motor.
Hier heb ik een ESU LP5 aan gekoppeld, waar ik dan weer mijn eigen gebouwde powerpack aan koppelde.

De ESU LP5, maar ook de LP4, is standaard voorzien van een interface voor Powerpack met 3 draden:
1. de GND-aansluiting
2. de PLUS-aansluiting
3. de controle-aansluiting, die als volgt werkt:

wordt er een spanningsonderbreking gedetecteerd, dan gaat de spanning (op de controle-aansluiting) naar 5 Volt en er gaat een timer in de ESU lopen tot 1 seconde,
na die seconde schakelt de decoder gewoon uit, de motor stopt en de spanning op de controle-aansluiting gaat naar nul Volt.

** de tijd van 1 seconde is ook te veranderen door de decoder te programmeren **

komt de spanning op tijd terug, dan reset dit de 1 seconde timer, zodat de volgende onderbreking weer max. 1 seconde kan duren, etc.

Deze derde verbinding is niet noodzakelijk; de opgewekte spanning uit de powerpack blijft dan wel gewoon aan.

Dan kan je niet zomaar een willekeurige goldcap gebruiken, je moet er echt eentje gebruiken die voldoende stroom kan leveren, anders werkt het niet.
Ik heb goede resultaten met 0,5Farad / 5,4 Volt, type AVX super/ultra condensator art.nr. 581-SCMR14D474PRBB0 (mouser)

Ik heb echter bijwerkingen wanneer de spanning uit de aansturing te laag wordt; het systeem schakelt door de vele, vuile troep op de spanning continue aan/uit, waardoor er bepaalde componenten zich zelf lossolderen !
Bij voldoende spanning echter werkt het prima.

grv Huub

Inmiddels 2 x 2200 uF elko ingebouwd.
Werkt goed rijd 2 a 3 cm verder als de voeding eraf gaat.
Ben tevreden al zijn de elco's helaas goed te zien op de bankjes.
Wegsnijden van het interieur doe ik niet, heeft weinig effect je blijft ze goed zien misschien aan het plafond lijmen ?

groet
Harald

Of aan de printplaat die ook boven het interieur hangt, die zit nog tussen het plafond en het interieur ;)

Goedenavond,

Ook ik houd me weer bezig met het "bufferen" van lokomotieven, vooral die, die voorzien zijn van een geluidsdecoder. Niets storender dan een diesel die ophoudt en dan weer opnieuw opstart tijdens het rijden. Er is al genoeg over het thema geschreven en verwezen naar de de site van b.v. ESU, maar ik zou graag een tekening zien om zelf een powercap schakeling te maken. Zo moeilijk kan dat niet zijn. Die vind ik eerlijk gezegd nergens. Ook niet op Stummi of aanverwante Duitse sites.
Een bufferschakeling met powercaps van 5,2 Volt, 3 of 4 in serie geschakeld, hetgeen voldoende zou moeten zijn om de digitale spanning te verdragen. Wie heeft een schema leggen en wil het met ons delen?

Fijn weekend, Swissgek.

Je moet genieten van de kleine dingen in het leven, dus ook van zoiets als modeltreintjes...........

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

Om onderbrekingen van geluid te voorkomen, zijn één of twee gewone elco's van 1000 microfarad genoeg. Daarvoor zijn geen goldcaps nodig. Aansluiten volgens de gebruiksaawijzing van de decoder.