Ik zal nogmaals mijn bevindingen melden betreffende mijn onderzoek, Harald:
Ik ga uit van een Märklinloc, een 3031, een oude met een metalen kap en een 3-polige motor.
Hier heb ik een ESU LP5 aan gekoppeld, waar ik dan weer mijn eigen gebouwde powerpack aan koppelde.
De ESU LP5, maar ook de LP4, is standaard voorzien van een interface voor Powerpack met 3 draden:
1. de GND-aansluiting
2. de PLUS-aansluiting
3. de controle-aansluiting, die als volgt werkt:
wordt er een spanningsonderbreking gedetecteerd, dan gaat de spanning (op de controle-aansluiting) naar 5 Volt en er gaat een timer in de ESU lopen tot 1 seconde,
na die seconde schakelt de decoder gewoon uit, de motor stopt en de spanning op de controle-aansluiting gaat naar nul Volt.
** de tijd van 1 seconde is ook te veranderen door de decoder te programmeren **
komt de spanning op tijd terug, dan reset dit de 1 seconde timer, zodat de volgende onderbreking weer max. 1 seconde kan duren, etc.
Deze derde verbinding is niet noodzakelijk; de opgewekte spanning uit de powerpack blijft dan wel gewoon aan.
Dan kan je niet zomaar een willekeurige goldcap gebruiken, je moet er echt eentje gebruiken die voldoende stroom kan leveren, anders werkt het niet.
Ik heb goede resultaten met 0,5Farad / 5,4 Volt, type AVX super/ultra condensator
art.nr. 581-SCMR14D474PRBB0 (mouser)
Ik heb echter bijwerkingen wanneer de spanning uit de aansturing te laag wordt; het systeem schakelt door de vele, vuile troep op de spanning continue aan/uit, waardoor er bepaalde componenten zich zelf lossolderen !
Bij voldoende spanning echter werkt het prima.
grv Huub