Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

dapol stofzuiger ms2

Gestart door DA79 zaterdag 11 december 2021, 19:11:26

dapol stofzuiger ms2

dapol stofzuiger ms2
Heb onlangs een nieuwe dapol stofzuiger gekocht wisselstroom digitaal.

Alleen werkt hij niet, niet met het knopje aan/uit.
Volgens het papiertje is hij ingesteld op cv adres dcc 03, maar de ms2 herkent hem niet automatisch.

Moet ik eerst iets instellen voordat hij het doet of zou hij ook moeten werken met dat aan/uitknopje.
Als het een miskoop is moet ik hem gaan ruilen.
Of ik doe wat verkeerd......... of vergeet iets.

Heb het geprobeerd handmatig toe te voegen in dcc maar ben daar nog niet zo handig in.
Re: dapol stodzuiger ms2
ACTS.zuid
gast

Citaat van: DA79 op zaterdag 11 december 2021, 19:11:26

Heb het geprobeerd handmatig toe te voegen in dcc maar ben daar nog niet zo handig in.

Handleiding MS2 lezen, dat lukt toch wel? Lok toevoegen, handmatig, staat op blz. 9. Kiezen voor DCC, lok adres 3.

Ja,

Als ik handmatig met ms2 deze stofzuiger toevoeg, per stap wat ik doe; trein toevoegen, dan dcc, dan dcc adres 3 (1-10239), naam even abc genoemd.

Dan heb ik deze toegevoegd, maar dan gaan bijv met f0 alle lichten aan van alle recente mfx treinen.
alle toetsen hebben betrekking op alle treinen behalve 1 met een oudere mfx. :?

Er zit een doehler-haass decoder in.

Buiten dat om, deze zou toch ook gewoon met de aan/uitknop moeten werken?
Had verwacht dat de ms2 deze zelf had herkend, aangezien de ms2 dcc normaal wel herkend bij automatisch zoeken.

conflict in dcc adres?

Als je de MS2 laat zoeken moet die de decoder vinden, zoniet is er mogelijk want aan de hand met de stofzuiger.
Dat loks reageren is niet zo vreemd omdat 03 het standaard DCC adres is van veel decoders.
ACTS.zuid
gast

Citaat van: DA79 op zaterdag 11 december 2021, 20:47:59

conflict in dcc adres?

Ja dat lijkt me wel. Maar dan geef je de zuigert toch een nieuw adres ergens tussen 1 - 10239?

Gr, Ben.

@citaat

Hoe kan ik het adres veranderen met een ms2?

Ik wil de ms2 gaan afkoppelen van de ringleiding en gaan kijken of deze te vinden is door een "programeerspoortje" te maken.
Misschien dat deze dan wel wordt herkend aangezien er dan geen andere treinen e.d. mogelijk storen.

Tot nu toe had ik nog geen succes, had bij de instellingen de ms2 al op dcc gezet met als gevolg dat alle treinen op hol sloegen.
Daarna alleen geprobeerd een dcc trein toe te voegen, zowel op adres 1 als op adres 3.
Ik kan de cv's veranderen, maar cv's zijn toch de protocollen (configuratie protocol) van de decoders, de stofzuiger had volgens mij toch iets moeten doen.

Tevens als ik automatisch een dcc artikel toevoeg krijg ik ook zonder deze stofzuiger op de baan te zetten een dcc artikel bijgevoegd, denk dat dit waarschijnlijk de draaischijf is, want de functies werken niet.
Is het daarom dat de meesten een programmeer spoor hebben, zodat er geen conflict ontstaat met andere dcc en cv adressen?

ACTS.zuid
gast

Citaat van: DA79 op zondag 12 december 2021, 10:17:50
@citaat

Hoe kan ik het adres veranderen met een ms2?

Is het daarom dat de meesten een programmeer spoor hebben, zodat er geen conflict ontstaat met andere dcc en cv adressen?

Gebruiksaanwijzing blz. 14, daar staat hoe dat moet.

En ja: alles van het spoor anders wijzig je alle locomotieven mee. Of even alleen de lok op het MS2 aansluiten.

misschien een domme vraag,

maar moet het niet eerst functioneren voor ik het adres ga veranderen?

ik heb een testspoortje gemaakt zodat alleen het stofzuigertje daar op staat.
zowel automatisch als handmatig geprobeerd deze te laten werken.
met zoeken vind hij niks terwijl dcc toch gevonden moet worden.
handmatig invoeren van een loc met dcc op adres 3 gebeurd er ook niks.

Er staat in de omschrijving dat een doehler&haas dh21-a is ingebouwd ( die cv adresse des srw ist die dcc 03)
Dus ik zou toch zeggen dat; loc toevoegen, dcc adres 3 er iets moet gebeuren?
Had ook verwacht dat de ms2 een dcc artikel hoort te vinden.

Of in ieder geval, dat het gewoon met het aan en uitknopje moet doen.

Kan zijn dat deze gewoon niet goed is, maar moet het wel even zeker weten voor ik hem terug stuur.
hoi,

Citaat van: DA79 op zondag 12 december 2021, 14:55:42
maar moet het niet eerst functioneren voor ik het adres ga veranderen?

Na een reset van de decoder is het bij DCC altijd DCC 3. Dus na een reset zou het ding op adres moeten werken. Adres 12 is mogelijk het motorola-adres. Je zou dan de boel weer op adres 3 kunnen laten werken. Dat hoeft niet eerst te functioneren.

wat ik bedoel te zeggen is dat de ms2 de decoder wel moet kennen om aanpassingen te doen toch?

waar ik nu tegen aan loop is wat ik ook probeer, de ms2 vind de dcc decoder niet, ofwel de stofzuiger doet het niet.
het zelf aanmaken van een dcc adres op adres 3 werkt ook niet, evenmin een reset van "iets" wat ingevoerd is als dcc adres 3 en een volledige reset van de ms2 voor de zekerheid.

Heb zelf na de reset van de ms2, dus zonder andere locs op de ms2 de instelling even gezet op alleen dcc.
Ook hier vind de ms2 in alleen dcc niks bij het zoeken.

Maar ben nog een leek als het gaat om hoe alle in dcc en de cv protocollen werken en waarvoor ze dienen dus ik kan iets over het hoofd zien.
Zelf begin ik nu te denken dat of de decoder stuk is of dat er ergens geen contact wordt gemaakt aangezien de aan/uit knop ook niks doet en de dcc decoder niet wordt gevonden.

Ga hem niet direct loshalen aangezien deze nieuw is i.v.m. eventueel terugsturen.
Heb al een mail gestuurd dat ik deze niet aan de praat krijg.

Citaat van: DA79 op zondag 12 december 2021, 18:43:50
wat ik bedoel te zeggen is dat de ms2 de decoder wel moet kennen om aanpassingen te doen toch?

Nee, de MS2 hoeft de decoder niet te kennen. Als je DCC-adres 3 kiest met 28 rijstappen dan moeten 9 van 10 loks zo rijden. Ik heb hier een multimaus met daarin standaard een lok "TEST" met adres 3 en 28 rijstappen. Alles wat getest moet worden staat op adres 3 en kan dus rijden met die "lok".

Maar ben nog een leek als het gaat om hoe alle in dcc en de cv protocollen werken en waarvoor ze dienen dus ik kan iets over het hoofd zien.

De protocollen zijn niets meer dan de communicatie tussen de centrale en de decoder op / onder de baan. Märklin heeft zijn eigen protocollen Motorola en MFX. En eigenlijk de rest van de modelspoorwereld  communiceert met DCC. Märklin ziet dat ook in en heeft daarom nu ook DCC in zijn centrales zitten. Alleen de Märklin-centrales en märlin-decoders hebben vaak nog de voorkeur voor MFX.

CV's zijn een manier om bij het DCC-protocol instellingen in een decoder aan te passen. Er zijn een aantal vaste DCC-CV's die iedere decoder ondersteunt. En een hele lijst die iedere fabrikant zelf mogen bepalen. De lijst met aanpasbare CV's geeft een fabrikant meestal vrij via de handleiding. Märklin heeft met de ondersteuning van het DCC-protocol ook steeds vaker het wijzigen van instellingen in een decoder via DCC-CV's.

Bij (oude) Motorola-decoders wijzig je de instellingen door registers aan te passen.

Zelf begin ik nu te denken dat of de decoder stuk is of dat er ergens geen contact wordt gemaakt aangezien de aan/uit knop ook niks doet en de dcc decoder niet wordt gevonden.

Ga hem niet direct loshalen aangezien deze nieuw is i.v.m. eventueel terugsturen.

Dan moet je hem terugsturen als je denkt dat hij niet helemaal goed is. Niet aan klooien. Dan hoor je vanzelf of het ding goed is of niet.  Ik weet zo niet of het ding ook digitaal met de aan/uit-knop zou moeten werken.

Groet Ronald.

Bedankt Ronald voor de uitleg,

Ik had gisteren even een test spoor gemaakt, stukje spoor waar alleen de ms2 op zit en niet op de rest van het spoor.
Ik doe dan de volgende stappen, handmatig invoeren, dcc, en dan adres 3.

Ook op dat testspoor, mijn ms2 gewist op dcc only gezet en zowel handmatig als zoeken geprobeerd.
Aangezien dat ik had gelezen dat je dcc treinen e.d. beter op een testspoor moet programmeren.
Heb nog wat in de cv's lopen kijken met de pdf van de decoder erbij.

Volgende geprobeerd; zoeken, handmatig en reset.

Maar krijg het op een een of ander manier niet werkend.
Moet ook eerlijk zijn dat ik pas net mij probeer te verdiepen in de digitale instellingen.
Want alleen met mfx leer je dit niet.

Dat 9 van de 10 locs rijden, daar ben ik achter gekomen voordat ik een testspoor had gemaakt 8o
1 trein bleef staan de br59 (oudere mfx decoder?), de rest sloeg op hol  8o
Daarna de treinen even verwijderd en een testspoor gemaakt waarbij ik de ms2 uit de ringleiding kan halen.

Altijd met tram of trein

Misschien probeer ik nu een wijd open deur te openen, maar staat op het MS2 de DCC ook aan? Zelf heb ik iets dergelijks gehad met een fx lokje, mijn MS2 gaf mfx uit en dcc maar geen fx. Nadat ik op het MS2 de lokprotocollen op mfx/fx/dcc had gezet deed ook het fx machientje mee.
Succes!
Fokko

Geen rare vraag,

Maar ja ik heb deze aan staan.
Is de standaard instelling van mijn ms2. (ook na reset)

Heb zelf deze instelling van ms2 op het testspoor omgezet naar alleen dcc, deze instelling zit bij de instellingen waar ook het firmware, stroomgebruik e.d. staat.

Bij alleen dcc zie je ook duidelijk dat bij het zoeken naar dcc in beeld komt tijdens zoekopdracht naast de andere
ACTS.zuid
gast

Heb je een  trafo? Kijk eens of de zuigert het analoog wel doet.

Dat word nu lastig, ik heb hem net retour gestuurd.

Maar heb nog wel de blauwe en witte delta trafo/omvormer liggen.
Niet aan gedacht.

Zou deze als alleen de decoder stuk is wel moeten doen dan?
Of blokkeert de decoder het hele functioneren van het loc of stofzuiger
Re: dapol stofzuiger ms2
ACTS.zuid
gast

Een 9V blokbatterij batterij kan ook, je kunt daar ongeveer alles mee testen. Dan weet je of de stroomafname goed is en de decoder werkt (voor een volgende keer als je weer zoiets hebt).

@citaat
Is al opgelost. :D

Heb een andere toegestuurd gekregen en die werkt naar behoren.
Deze melde zich aan zodra ik deze in de "zoek functie" van de ms2 had opgevraagd.

Misschien een vraag voor de kenners, kun je nou wel of niet de slijp en schoonmaak roterende borsteltjes gebruiken bij c en k rails.
Volgens de gebruiksaanwijzing op internet niet, maar je krijgt het er wel bij, bij het stofzuigertje.

Enig nadeel voor zover is de bocht radius, verder tijd zal het leren :D

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.