Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

het "beroemde"koffertje" van Noch

Gestart door verzameldirk maandag 24 maart 2008, 11:23:07

het "beroemde"koffertje" van Noch
Zoals sommigen wel weten heeft de firma Noch diverse malen een
aluminium koffertje uitgebracht, met daarin een volledige spoorbaantje in spoor Z.

Nu wil het geval dat de firma Tetra Pak, de fabrikant van o.a. sap pakken zoals melkpakken, bij Noch de opdracht verstrekte om een koffer te maken waarbij de bodem en het deksel van de koffer moest worden gemaakt van samengeperste oude verpakkingen.

Deze verpakkingen worden vermalen, en vervolgens geperst tot platen.
Noch heeft deze koffers in opdracht genomen, met een standaard treinbaan.
Tetra Pak bood deze koffer "waarschijnlijk" als cadeau aan zijn beste klanten.
De oplage zal zeer laag zijn geweest.

Op Ebay werden ze op een gegeven moment mondjesmaat aangeboden, en ik ben de gelukkige eigenaar van zo'n koffertje geworden voor euro 333,00, plus portokosten.
Als je weet dat een "lege en normale" koffer rond de 1000,00 euro kost was dit echt een koopje.
Ik kreeg er namelijk ook nog een treinsetje bij, bestaande uit een locje
236 470-1 (ex V60) plus twee koelwagentjes exclusief bedrukt met het Tetra Pak logo.
En dat alles splinternieuw.

Hieronder twee foto's van deze koffer en het treintje.

Dick Bolt Warffum

Re: het "beroemde"koffertje" van Noch
cool  8) 8) 8)

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

Citaat van: woodymax op maandag 24 maart 2008, 12:47:58
cool  8) 8) 8)

Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Wat fantastisch om zoiets te hebben !!

Groetjes,
Menno
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Erg handig, in het geval je van huis bent en ineens een dringende behoefte krijg om met treintjes te rijden.  :lol:

Was er ook niet zo'n koffertje met een besneeuwd landschap?
Citaat van: Kappa op zaterdag 29 maart 2008, 03:09:33
Erg handig, in het geval je van huis bent en ineens een dringende behoefte krijg om met treintjes te rijden.  :lol:

Was er ook niet zo'n koffertje met een besneeuwd landschap?

Ja inderdaad er zijn een aantal verschillende uitvoeringen van geweest en nog te koop. :lol:

Märklin heeft zelf een setje uitgebracht die ik zelf te fantasievol vindt en dat is er een die gebruik maakt van zonnecellen.
De loc en wagentjes zijn voor mij niet aantrekkelijk omdat ze niets met de werkelijkheid te maken hebben. :mrgreen:
ga maar eens naar

http://www.maerklin.de/de/service/suche/produktsuche.html

en dan artikel nr. 81510 
Leuke sets, tijd dat Märklin weer zo'n leuke thema koffer voor in de winkels gaat maken. Dat zou de Nederlandse verkoop van spoor Z zeker ten goede komen (en zou er ook graag een willen hebben).
Ja bovenstaande is waar, maar vergeet niet dat zo'n koffertje incl. de modelbaan,  van Noch rond de 1000,00 euro kost.:mrgreen:

Daarom was en ben ik er ook zo trots op dat ik een van de weinigen ben die hem in de Tetra Pak uitvoering heb kunnen kopen, let wel splinternieuw.
De eerste koffers die op Ebay verschenen waren heel wat duurder dan de 333,00 euro die ik betaalde.
Maar er was maar een kleine groep die zoiets wilde hebben en toen de 4e of 5e koffer in de verkoop ging heb ik in de laatste seconden toegehapt en was de gelukkige koper.
Daarna zijn er ook niet meer aangeboden.

ga hier maar eens kijken naar nieuwste de nieuwste koffer banen.

http://www.noch.de/de/

in suchen;  koffer invullen en de schaal Z

Dirk Bolt

een hele trotse papa van tygo en jamie

leuk om te zien hoor  :shock: :shock:
volgens mij stonden deze ook op rails in houten afgelopen jaar !!
groet robert
Speciale Gast

Trans Europ Express

Dirk,

Wat een ge-wel-dig koffertje, ben zeker een beetje jaloers, ook omdat ik zelf bij TetraPak heb gewerkt.
Hallo,

Ik vind zo'n koffertje met Z-spoor wel leuk. Wel jammer dat het niet bepaald goedkoop is.

Wat zou het eigenlijk kosten als je het zelf zou maken?
Ik zou het leuk vinden als meerdere mensen zoiets zouden willen maken. Dan kun je van elkaar leren.

Met vriendelijke groet,

Tom
Zelf bouwen is denk ik niet zo lastig. Het hangt er vanaf wat je wilt. Ik zou denk ik gewoon een Z trafo inbouwen. De Noch koffertjes hebben volgens mij een ingebouwde accu, kan je ook op de camping nog even rijden.
ze moeten eens een opblaasbare modelbaan maken ff blazen en rijden maar :D
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Citaat van: tjoektjoek op vrijdag 01 augustus 2008, 13:27:14
ze moeten eens een opblaasbare modelbaan maken ff blazen en rijden maar :D

Alex,

laat je de rest van het huis wel staan als je bezig bent met het opblazen,  :lol:

met vriendelijke groet,

Walter
Citaat van: verzameldirk op zaterdag 29 maart 2008, 10:43:34
Märklin heeft zelf een setje uitgebracht die ik zelf te fantasievol vindt en dat is er een die gebruik maakt van zonnecellen.

Hoi Dirk,

Deze bedoel je, vandaag opgehaald in amsterdam voor een mooie prijs (denk ik)

Citaat van: ucsdcom op vrijdag 01 augustus 2008, 12:16:15
Zelf bouwen is denk ik niet zo lastig. Het hangt er vanaf wat je wilt. Ik zou denk ik gewoon een Z trafo inbouwen. De Noch koffertjes hebben volgens mij een ingebouwde accu, kan je ook op de camping nog even rijden.

Nee de koffertjes hebben geen accu maar maken gebruik van een blokbatterij van 9 volt. Ik heb er wel een losse trafo van Noch bijgekocht.

En wat het zelf bouwen betreft, een spoorvriend heeft er een gebouwd en die is niet onaardig, maar ja, als snob zijnde, zeg ik; het is geen Noch :mrgreen:
Dirk
Citaat van: Ernest op zondag 03 augustus 2008, 19:38:33
Citaat van: verzameldirk op zaterdag 29 maart 2008, 10:43:34

Hoi Dirk,

Deze bedoel je, vandaag opgehaald in amsterdam voor een mooie prijs (denk ik)

Ja dat is de door mij bedoelde koffer, maar een Z Spoorvriendin heeft hem toen hij uitkwam direct gekocht, dus te duur, maar de solarcellen stellen hevig teleur.
Ik ben benieuwd naar jou ervaringen.

Dirk
Mooi man,

Een erreg leuk hebbedingetje !

Maar ook niet meer dan dat. Voor mij: ik zou daar niet zoveel geld aan uitgeven omdat functioneel gezien je het na een korte tijd wel gehad hebt met dat simpele rondje. Maar hier geldt het idee veel meer dan de functionaliteit en ik kan goed begrijpen dat iemand het graag wil hebben.

Ik vind posters op treinengebied geweldig mooi maar anderen zeggen misschien wat moet ik met dat velletje papier aan de muur............

in ieder geval:

Veel plezier ermee !
Alles verveeld op den duur of je nou een dure horloge of een goedkope koopt na een tijdje is de lol er weer vanaf.
Bij de verzamelaars geld nog steeds de regel, het hebben van de zaak, is het einde van het vermaak.

Daarom koopt men ook steeds weer wat nieuws, en dat gaat ook met de bouw van een modelbaan, als hij voltooid is is de aardigheid er meestal ook snel weer af, en bouwd men weer een nieuwe baan.

Dirk Bolt