Zou je daar dan een draaischijf willen? Tot dusver heb ik alleen BW's ontworpen voor tijdperk III en eerder, dus vooral voor stoom- en diesellocs. Misschien moet ik me maar eens verdiepen in de opzet van een modern depot, eentje voor diesels en E-locs.
Na het ontwerpen van het station dacht ik voor het rangeren dan wel BW aan het stukje rechtsvoor, maar nu ik nog eens naar de grondplaat kijk, zie ik dat daar maar weinig plaats is. In het stukje van 1100 x 1068 moet bovendien ook nog eens een bocht komen, anders loopt het spoor daar dood en dat lijkt me minder geslaagd. Ik zou daar een dubbelspoors klimspiraal willen leggen. Die 1068 is daarvoor erg ongelukkig, dat is namelijk net te klein voor R3. Een cirkel R3, inclusief bedding, is 1070 mm. Die 2 mm kun je nog wel smokkelen, maar naast de bedding is geen vrije ruimte meer en dat betekent dat de treinen de pijp zullen raken. Valt die 1068 nog een fractie op te rekken? Liefst tot 1100, dat is het minimum voor een normale R3/R2-spiraal. Als het écht niet groter kan dan 1068, past er helaas geen een dubbelspoors klimspiraal zonder R1 in de binnenbocht.
Als 1100 niet lukt maar 1080 nog wel, heb ik in de trucendoos nog een dubbelspoors spiraal liggen die een fractie kleiner is, maar desondanks nog geen R1 nodig heeft. Zie plaatje. Zoals je ziet, heb ik de 1068 x 1100 opgerekt tot 1080 x 1200. Een hoogteverschil van 90 mm per omwenteling betekent 3,06% in de binnenbocht en 2,63% in de buitenbocht, Als je de 094's er uit laat en een paar 077's gebruikt in plaats van de 172's, past het ook binnen 1080 x 1100, maar dan zal het stijgingspercentage iets groter worden: 3,27% binnen en 2,79% buiten.
Met een klimspiraal lijkt het blokje naast de pijp vol te zijn, maar dat is maar schijn. In het lege gebied kan er nog best iets bovenop. Als je daar echter een draaischijf legt, blijft er nog maar zo weinig ruimte over voor wat sporen dat ik betwijfel of dat zinvol is. En aangezien die klimspiraal toch al naar een schaduwstation annex keerlus zal leiden, is een draaischijf ook niet nodig om te kunnen keren.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe beter jouw idee van een bergje me bevalt. Met een klein kopstationnetje er bovenop. Ik zie het al voor me.
Dat betekent dat voor het rangeergedeelte alleen de poot van 5 meter nog over is. In principe heb je dan de keuze tussen vóór of achter het station. Voor wat betreft de aansluitingen denk ik dat het allebei wel moet kunnen. Wat mij betreft gaat het om bereikbaarheid, om wat je mooi vindt en om wat je wilt met de scenery. Een rangeerterrein vóór het station is beter bereikbaar dan er achter, maar gaat wel wat ten koste van de bereikbaarheid van het station en mogelijk ook van de wisselstraat in de hoek rechtsachter. Een rangeerterrein achter het station is minder goed bereikbaar, maar de rand aan de voorkant hoeft dan niet over de volle lengte op 120 cm van de achterkant te liggen. Door de baan naar rechts steeds wat smaller te maken, blijft het station prima bereikbaar, en als je dan rechts een inham maakt zijn ook de wissels in de hoek prima bereikbaar. Als bereikbaarheid het belangrijkste criterium is, heeft deze optie mijn voorkeur. De grootte van het rangeerterrein zou ik dan laten afhangen door de gewenste scenery. Als je grote plannen hebt voor een dorp of stad, moet je het rangeren klein houden.