Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

problemen met rijden auto's op faller ams

Gestart door faller maandag 28 december 2020, 18:03:18

problemen met rijden auto's op faller ams

Hallo forum leden,

Ik heb op marktplaats een Faller ams baan gekocht met auto's. De verkoper zei dat hij helemaal prima werkte, nee dus
Dit vind ik erg jammer ,de auto's rijden niet goed. Soms doen ze het even en dan staan ze weer stil.De auto's doen het wel beter op de binnenbaan, op de buitenbaan doen ze het minder goed. Heeft iemand tips hoe je dit op kan lossen zodat ik er nog plezier van kan hebben.
( mijn vader heeft het idee dat ze wel voldoende toeren maken maar de wielen slippen over de baan ).
Heel graag reactie.

Mvg sam
Re: problemen met rijden auto's op faller ams
Beste Sam,

Als de wielen daadwerkelijk doorslippen dan kan dat alleen maar liggen aan het wegdek te glad of de bandjes te kaal. Maar daar er een verschil is tussen binnen en buitenbaan zou ik stellen dat het wegdek te glad is. Dit zou ik dan eens ontvetten. Probeer eerst eens voorzichtig met wasbenzine zodat het plastiek niet oplost.

Met vriendelijke groeten

Marcel
Ontvetten kan ook met een afwasmiddel sopje
Of als je hebt een sopje van waspoeder
Hallo, Sam

Het zou wel aardig zijn, al je ff reageert. Is het probleem nu opgelost?
A.) Doordraaiende wielen komt me vreemd voor:
1) wegdek of bandjes zijn vies/vet/olieachtig. (Zie ook C.)
2) profiel van de bandjes kan versleten zijn.
3) er kan rommel/viezigheid in de geleidebaan zitten
4) stift ziet niet recht of los onder de auto.

B.) Contactproblemen:
1) koperen slepers? Koper oxideert op den duur, dat oxide zorgt voor slechte geleiding. Even in de       
    (schoonmaak-)azijn leggen, tot ze weer blank zien (let op de veertjes bij demontage, die springen
    makkelijk weg en zie je nooit meer terug!).
2) bij de baan hoort een messingplaatje, dat haal je over de "rails" om die schoon te maken. Niet aanwezig?
    Dan schoonmaken met alcohol op een doekje. (Wel ff checken of het het materiaal niet aantast!).
3) de (messing) aansluitpennen tussen de baandelen kunnen vies of geoxideerd zijn.

C.) Tenslotte: bij het oudere type autootjes (zonder vlakankermotor) zit het motortje tussen twee koperen
     klemmetjes geklemd. Bij heftige bewegingen (bijv. val) kan het motortje verschuiven, het wormwiel zit
     dan niet optimaal op het tandrad. Het motortje maakt dan overtoeren, terwijl het autootje nauwelijks
     vooruit komt... Checken of dit het geval is...

Mvg, Willem.