Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Märklin nr. 36244 - BR24

Gestart door Tjoekedoris zondag 08 november 2020, 10:31:06

Märklin nr. 36244 - BR24

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Märklin nr. 36244 - BR24
Beste mensen,

In de nieuwe catalogus 2020-2021 staat op blz. de klassieker BR24, die altijd beschikbaar is.
De icoontjes geven aan dat deze een MFX decoder heeft en derhalve ook naar DCC luistert.
Dat is niet waar. Deze decoder luistert niet naar DCC.

Ik kwam erachter omdat ik op het punt stond deze aan te schaffen en de handleiding van deze loc had gelezen.
Daar stonden inderdaad alleen de adressen van MFX en MM bijgeschreven, maar niet die van DCC, welke van fabriekswege standaard altijd op 03 staat.
Alleen een MFX+ decoder kan ook DCC aan.

Het loont dus even verder te kijken dan wat in de catalogus bij de icoontjes vermeld staat.
Re: Märklin nr. 36244 - BR24
Forum Moderator

Ik denk dat dit een gevalletje is van oude handleiding versie online. Marklin is namelijk steeds meer locs met decoders aan het uitrusten die ook DCC verstaan, dus de nieuwste 36244 locs hebben wel DCC, de oudere niet.
Zou gewoon even bij je winkelier vragen of de versie die daar op de plank staat DCC verstaat en dan kan je hem gewoon kopen. Want ik zie op het internet ook gewoon foto's waar DCC symbool staat op de verpakking.
 @citaat  @citaat Bron afbeelding ===> klik

Citaat van: Looney Tunes op zondag 08 november 2020, 10:39:02
Want ik zie op het internet ook gewoon foto's waar DCC symbool staat op de verpakking.

Dat betekent inderdaad dat je wel goed moet opletten bij aanschaf.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik kocht laatst een BR89, ook daar was onduidelijkheid over DCC.
Deze bleek wel naar DCC te luisteren, dus ik denk dat je met de nieuwe modellen er wel vanuit kunt gaan dat er DCC aan boord is.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Tjoekedoris op zondag 08 november 2020, 11:30:01
Dat betekent inderdaad dat je wel goed moet opletten bij aanschaf.
Je moet altijd goed opletten, met wat je koopt, maar verwarring zaaien, gebaseerd op verkeerde informatie is niet ok.
Je hier beter eerste een vraag gesteld, in plaats van direct conclusies te trekken.
De handleiding van de 39244 geeft gewoon aan dat DCC ondersteunt wordt, maar Märklin gaat hier verder niet op in in de handleiding, omdat ze nu eenmaal hun eigen mfx protocol willen promoten.
Ze bieden met mfx+ de Spielewelt beleving aan en daarmee willen ze zich onderscheiden van andere fabrikanten.
Dus gaan ze geen nadruk leggen op DCC, want dat ondersteunt geen Spielewelt, ook al is dit een beetje bedenkelijk, want de hele decoder configurate gaat nagenoeg wel via DCC.

Citaat van: Kappa op zondag 08 november 2020, 14:22:24
Je moet altijd goed opletten, met wat je koopt, maar verwarring zaaien, gebaseerd op verkeerde informatie is niet ok.
Je hier beter eerste een vraag gesteld, in plaats van direct conclusies te trekken.

OK Ad, daarin heb je gelijk. 8o :?
Het is echter zo, dat er normale wijze in de gebruiksaanwijzing ook een adres in DCC staat vermeld en meestal zijn dat locomotieven met een MFX+ decoder (spielwelt) aan boord.
Ik heb nog niet geweten dat het niet vermelden van DCC niet hoeft in te houden dat DCC niet ondersteund wordt.
Wat mij direct op een andere vraag brengt.

Zoals in de tabel van de beschrijving staat moet je de waarde van CV50 veranderen om met DCC te kunnen rijden.
Hoe verander ik deze waarde als ik geen MFX, maar een DCC centrale heb, zoals Tams MC?
Zonder DCC adres (standaard dus op 03) kan ik deze locomotief niet benaderen (bijv. op een programmeerrails), om settings te veranderen.
Dat is mij een beetje onduidelijk.

@citaat Default staat CV50 op 15, alles aan dus. Dat betekent dat DCC actief is en je de lok met je Tams kunt benaderen.

Als je twijfelt welk DCC adres de lok heeft (af fabriek) geef je gewoon een nieuw door jou gewenst adres in CV1. Met MFX heb je niet van doen want jouw Tams kent geen MFX. Dat hoef je dan ook niet uit te zetten in CV50 om DCC te kunnen rijden. Niettemin is het aan te raden alles wat je niet rijdt in de decoder uit te zetten: MFX, MM en analoog in jouw geval.

Gr,Ben.
 @citaat MM is NIET uit te zetten. Schrijf waarde 4 in CV 50. Zie ===> klik
Tooltje om het adres te wijzigen ===> klak
 @citaat Zit je in DCC dan kan MM uit. Zit je in MM dan kan DCC uit. ;)

Zie ook CV50 in de twee tabellen:
https://static.maerklin.de/damcontent/59/eb/59ebb9b03b77ccb436146732d65ba7b41604050997.pdf
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Tjoekedoris op zondag 08 november 2020, 17:05:30
Het is echter zo, dat er normale wijze de gebruiksaanwijzing ook een adres in DCC staat vermeld en meestal zijn dat locomotieven met een MFX+ decoder (spielwelt) aan boord.
Ik heb nog niet geweten dat het niet vermelden van DCC niet hoeft in te houden dat DCC niet ondersteund wordt.
Hierin moet ik je gelijk geven, ik heb enkele handleidingen bekeken en zelfs bij andere 36xxx locs staat het DCC adres wel vermeld.

Is het je nu gelukt om de loc in DCC te benaderen?
 @citaat @citaat Je link is naar de oudere gebruiksaanwijzing.
Märklin register 50 op 4 zetten resulteert (als 't goed is) dat alles behalve MM en DCC wordt uitgezet.
DCC wordt het "preferente" signaal. MM is niet uit te zetten.

Citaat van: Kappa op zondag 08 november 2020, 22:46:33
Is het je nu gelukt om de loc in DCC te benaderen?

Nee, want ik heb hem nog niet aangeschaft.