Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wielafstand instellen.

Gestart door demuro donderdag 07 mei 2020, 16:44:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielafstand instellen.
Lid sinds: 2019

offline
Wielafstand instellen.
Frequent zie je hier in verband met wissels,ontsporen etc;dat de wielafstand 14 mm of 14.2 mm moet zijn.
Maar hoe kun je die wielafstand corrigeren?
Voor doorwinterde ratten misschien een domme vraag,maar wat heb je nodig??
Re: Wielafstand instellen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Wielafstand instellen.
Ik heb 2015 eens een artikel geschreven in Modelspoor Magazine, met dit onderwerp.



grt Piet.
Re: Wielafstand instellen.
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wielafstand instellen.
Ziet er ook uit als een prima oplossing. Ik ben voor de luie oplossing gegaan en heb een persje bij Fohrmann Werkzeuge besteld. :)
Re: Wielafstand instellen.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wielafstand instellen.
Hi Piet,

Dat is een handig wiel-persje maar is het aluminium niet te "zacht" ?

groet
Harald
Re: Wielafstand instellen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Wielafstand instellen.
Nee hoor Harald, ik heb er zelfs een originele Märklin als met 'vaste' wielen mee verbogen.
De as was zo krom als een hoepel toen ik er mee klaar was.
En dat u-balkje gaf geen krimp.
En als je wielen hebt die op de as kunnen schuiven, of dc-wielen is het een prima ding.

grt Piet.
Re: Wielafstand instellen.
Lid sinds: 2019

offline
Re: Wielafstand instellen.
Bedankt iedereen in ieder geval.
Werd hier m.i. soms wat  afgedaan als een makkie.Even bijstellen.
Blijkbaar toch niet zo eenvoudig.Moet je assen eruit krijgen.Betekent toch soms een hele sloop?
Zal knutselen worden,andere optie is toch wat duur
Re: Wielafstand instellen.
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wielafstand instellen.
Ik heb er eentje zelf gemaakt van een stukje afval RVS U profiel en een RVS M8 bout.
Kosten niks.
Re: Wielafstand instellen.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wielafstand instellen.
Inderdaad, dit draadje is al 120 dagen oud...

Ik beschik over een wielpers (2x) en een Fohrmann poelietrekker.  Maar geen van die gereedschappen kan ik gebruiken om de wielafstand in te stellen van "vaste" locomotief wielassen, i.e. ze zitten te dicht tegen het chassis aan.

Onlangs heb ik slanke gebogen wissels 24771/-2 in gebruik genomen en ze blijken zeer kritisch m.b.t. de wielafstand, vooral bij oudere Märklin modellen met wielafstand kleiner dan 14 mm, en ook wanneer die 14,1 of 14,2 mm is.  Misschien zijn de hoge(re) wielflenzen (mede)oorzaak?!

Hoe stel de wielafstand in wanneer de wielas niet verwijderd wordt uit het chassis?


Willy
Re: Wielafstand instellen.
Ik heb ook problemen gehad met de slanke wissels.  Ik zet tegenwoordig een klein stukje krimpkous op de eerst puko, daarmee is het probleem ook opgelost.  Je kunt inderdaad niet altijd de wielafstand aapassen.
Re: Wielafstand instellen.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wielafstand instellen.
Ja, Erik, krimpkous is een oplossing voor kortsluitingen.  Ontsporen omdat wielflenzen tegen delen van de wissel aanlopen is hiermee niet verholpen.
Wat ik wel eens probeer is het wiel op de as te draaien en zo de afstand te wijzigen.  Nadeel is dat het wiel dan los komt te zitten en soms niet helemaal haaks op de as na het draaien.  Loszitten kan verholpen worden met wat Loctite.

Willy