"Alwéér een Märklin 1200?", hoor ik iedereen roepen. Ja, maar wel graag een specifieke. Ik zou namelijk graag willen dat Märklin er eentje maakte die beter in mijn periode (jaren '70) past dan wat ze tot nu toe voor me gemaakt hebben. Er is namelijk een gat in die reeks als je kijkt naar de uitvoering die Tante M tot nu toe heeft uitgebracht:

In deze tijdlijn is te zien tot wanneer de ter zake doende 1200-modellen van Märklin inzetbaar zijn. Voor de 1203, 1206 en 1207 eindigt de inzet zodra het 1:1-exemplaar nieuwe, ongedeelde roosters kreeg. Voor 1211, 1217 en 1222 begint de inzet na de renovatiedatum.
Mijn wens is dus een model dat het gat opvult, dus ergens tussen de datum-nieuwe-roosters en de renovatiedatum, en ook graag met een nog niet eerder uitgebracht bedrijfsnummer. De nog niet eerder uitgebrachte nummers zijn 1208, 1209, 1210, 1214, 1218, 1220, 1224 en 1225. De laatste heeft overigens niet mijn voorkeur, omdat ik al een omgenummerd blauw exemplaar heb met dat nummer.
Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom Märklin dit gat nog niet heeft gevuld. De belangrijkste is denk ik dat er geen geschikte mal beschikbaar is. Concurrent Roco heeft de mal modulair gemaakt, zodat alle varianten te maken zijn door simpel(?) een component van de mal te vervangen. Dat is een mal voor kunststof. Ik vermoed dat het modulair maken van een mal voor een metalen kap lastiger of kostbaarder is. Daarom heeft Märklin denk ik twee mallen: eentje voor de 1200 "oude stijl" met gedeelde luchtroosters en vier seinen op iedere hoek van de neus en eentje voor de 1200 gerenoveerd met ongedeelde roosters, A-sein en sluitseinen in dezelfde units als de frontseinen. Met die laatste kan Tante alle varianten maken na 1979, dus die is het meest lucratief. De mal "oude stijl" zou voor mijn wens kunnen worden aangepast. Als ik me niet vergis is dat al eens gebeurd: de turquoise 1201 had de oorspronkelijke roosters uit 1951. Er zijn dus wel degelijk mogelijkheden zou je zeggen.
Nu zijn de jaren '70 een beetje tricky voor het maken van een 1200-model, omdat er in die jaren veel aan het uiterlijk van de loc veranderd is:
- nieuwe roosters tussen 1970-'72;
- huisstijlen (van blauw naar grijs/geel) tussen 1971-'83;
- seinbeeld van omgekeerd L naar A-sein tussen 1976-'78 (met variant topsein opliggend als inliggend);
- lettertype bedrijfsnummer op bufferbalk verandert naar Universe voor sommige blauwe locs tussen 1979-'83;
- ...
Dan zijn er ook nog een aantal locs met een afwijking:
- 1208 kreeg als eerste gehuisstijlde loc in 1971 een bedrijfsnummer met een kleiner lettertype dan de volgende locs en een gele bovenkant van de neus (net als 1212?);
- 1204 heeft eind jaren '70 rondgereden met de zijruiten die de overige locs pas na renovatie kregen;
- 1216 werd in 1979 als eerste gerenoveerd en kreeg daarbij als enige het roostertje in de neusdeur terug (de overige gerenoveerde locs hadden een gladde neusdeur);
- ...
Aangezien mijn voorkeur uitgaat naar een niet-gerenoveerde maar wel gehuisstijlde 1200 hieronder de data waarop bovenstaande exemplaren (ws) nieuwe ongedeelde roosters kregen, zijn omgespoten en (ws) een A-sein kregen:
bedrijfsnr | │ roosters | │ huisstijl | │ A-sein |
1208 | │ 2-1971 | │ 2-1971 | │ 2-1978 |
1209 | │ 8-1972 | │ 8-1980R | │ 4-1977 |
1210 | │ 12-1972 | │ 12-1972 | │ 8-1977 |
1214 | │ 2-1973 | │ 10-1980R | │ 1-1978 |
1218 | │ 6-1972 | │ 6-1972 | │ 2-1977 |
1220 | │ 4-1971 | │ 5-1981R | │ 7-1978 |
1224 | │ 2-1972 | │ 2-1972 | │ 10-1976 |
1225 | │ 3-1972 | │ 12-1981R | │ 11-1976 |
Mijn bron voor het aanbrengen van het A-sein is onder andere het volgende document, icm met de eerstvolgende H2- of H3-revisie.
1975-11 999800338_001_a by
Thom1986, on Flickr
Nu rest nog de vraag of bij het aanbrengen van het A-sein dat vòòr het plaatwerk gebeurde dmv bouten, over ìn het plaatwerk, verdiept dus zoals na de renovatie. Op basis van fotoarchieven komt de spoorhobbygemeenschap
hier tot de volgende conclusie:
Ervoor: 1203, 1205,
1208,
1209,
1210, 1211, 1212, 1213,
1214, 1217,
1218, 1221,
1224, 1225.
Verdiept: 1201, 1202, 1204, 1207, 1211, 1215, 1217,
1220, 1222, 1223.
Daarbij moet worden aangemerkt dat 1208 een twijfelgeval is, omdat er ook wordt gesproken over verdiepte inbouw. Het is goed mogelijk dat bij deze (en wellicht ook andere) loc het A-sein er in eerste instantie in 1978 vòòr is aangebracht en bij de volgende onderhoudsbeurt in 1980 ìn. Er was destijds enige haast met het aanbrengen van het topsein vanwege eisen die DB stelde aan rijden op Duits grondgebied (aanleiding de elektrificatie van grensbaanvak Oldenzaal-Bentheim in 1976). Een topsein voor de neus is sneller aangebracht dan erin.
Dan hebben we nog de variant van verschillende lettertypen voor het bedrijfsnummer op de bufferbalk voor blauwe locs eind jaren '70. Toen werd voor een aantal locs het bedrijfsnummer verwijderd en opnieuw aangebracht in het nieuwe huisstijllettertype Universe. Voor Märklin is het alleen interessant om dat te weten voor de locs 1209, 1214, 1220 en 1225, omdat de overige locs al ruimschoots voor die tijd gehuisstijld werden. Daar rest nog wat huiswerk als voor een blauwe A-seinvariant wordt gekozen.
Onderstaande foto's geven al iets meer houvast.
1225 Maastricht 19.02.80* by
Bahnbilder von W. + H. Brutzer, on Flickr
81.05, Eindhoven, 3 april 1981 by
Bart van 't Grunewold, on Flickr
Zo, fijn wat research te kunnen delen. Mijn bronnen zijn het 1200-boek van Henk Bouman (uitg. Uquilair), Flickr en de vriendelijke buren aan weerszijden.
Nico Spilt heeft ook een pagina aan de
NS 1200 gewijd met aanvullende info.
Maar deze zoeken we dus, bij voorkeur met omgekeerd L (al is de foto van na 1980):

Hans Wiskerke heeft op Flickr een fraaie van dezelfde loc staan met omgekeerd L, maar die mag ik hier niet plaatsen (afgeschermd):
https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/17088636400