Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Modellen niet in de Märklin collectie?
| | |-+  NS 1200 jaren '70
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: NS 1200 jaren '70  (gelezen 1099 keer)

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
NS 1200 jaren '70
« Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 09:54:44 »

"Alwéér een Märklin 1200?", hoor ik iedereen roepen. Ja, maar wel graag een specifieke. Ik zou namelijk graag willen dat Märklin er eentje maakte die beter in mijn periode (jaren '70) past dan wat ze tot nu toe voor me gemaakt hebben. Er is namelijk een gat in die reeks als je kijkt naar de uitvoering die Tante M tot nu toe heeft uitgebracht:



In deze tijdlijn is te zien tot wanneer de ter zake doende 1200-modellen van Märklin inzetbaar zijn. Voor de 1203, 1206 en 1207 eindigt de inzet zodra het 1:1-exemplaar nieuwe, ongedeelde roosters kreeg. Voor 1211, 1217 en 1222 begint de inzet na de renovatiedatum.

Mijn wens is dus een model dat het gat opvult, dus ergens tussen de datum-nieuwe-roosters en de renovatiedatum, en ook graag met een nog niet eerder uitgebracht bedrijfsnummer. De nog niet eerder uitgebrachte nummers zijn 1208, 1209, 1210, 1214, 1218, 1220, 1224 en 1225. De laatste heeft overigens niet mijn voorkeur, omdat ik al een omgenummerd blauw exemplaar heb met dat nummer.
Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom Märklin dit gat nog niet heeft gevuld. De belangrijkste is denk ik dat er geen geschikte mal beschikbaar is. Concurrent Roco heeft de mal modulair gemaakt, zodat alle varianten te maken zijn door simpel(?) een component van de mal te vervangen. Dat is een mal voor kunststof. Ik vermoed dat het modulair maken van een mal voor een metalen kap lastiger of kostbaarder is. Daarom heeft Märklin denk ik twee mallen: eentje voor de 1200 "oude stijl" met gedeelde luchtroosters en vier seinen op iedere hoek van de neus en eentje voor de 1200 gerenoveerd met ongedeelde roosters, A-sein en sluitseinen in dezelfde units als de frontseinen. Met die laatste kan Tante alle varianten maken na 1979, dus die is het meest lucratief. De mal "oude stijl" zou voor mijn wens kunnen worden aangepast. Als ik me niet vergis is dat al eens gebeurd: de turquoise 1201 had de oorspronkelijke roosters uit 1951. Er zijn dus wel degelijk mogelijkheden zou je zeggen.

Nu zijn de jaren '70 een beetje tricky voor het maken van een 1200-model, omdat er in die jaren veel aan het uiterlijk van de loc veranderd is:
- nieuwe roosters tussen 1970-'72;
- huisstijlen (van blauw naar grijs/geel) tussen 1971-'83;
- seinbeeld van omgekeerd L naar A-sein tussen 1976-'78 (met variant topsein opliggend als inliggend);
- lettertype bedrijfsnummer op bufferbalk verandert naar Universe voor sommige blauwe locs tussen 1979-'83;
- ...

Dan zijn er ook nog een aantal locs met een afwijking:
- 1208 kreeg als eerste gehuisstijlde loc in 1971 een bedrijfsnummer met een kleiner lettertype dan de volgende locs en een gele bovenkant van de neus (net als 1212?);
- 1204 heeft eind jaren '70 rondgereden met de zijruiten die de overige locs pas na renovatie kregen;
- 1216 werd in 1979 als eerste gerenoveerd en kreeg daarbij als enige het roostertje in de neusdeur terug (de overige gerenoveerde locs hadden een gladde neusdeur);
- ...

Aangezien mijn voorkeur uitgaat naar een niet-gerenoveerde maar wel gehuisstijlde 1200 hieronder de data waarop bovenstaande exemplaren (ws) nieuwe ongedeelde roosters kregen, zijn omgespoten en (ws) een A-sein kregen:

bedrijfsnr│ roosters│ huisstijl│ A-sein
1208│ 2-1971│ 2-1971│ 2-1978
1209│ 8-1972│ 8-1980R│ 4-1977
1210│ 12-1972│ 12-1972│ 8-1977
1214│ 2-1973│ 10-1980R│ 1-1978
1218│ 6-1972│ 6-1972│ 2-1977
1220│ 4-1971│ 5-1981R│ 7-1978
1224│ 2-1972│ 2-1972│ 10-1976
1225│ 3-1972│ 12-1981R│ 11-1976

Mijn bron voor het aanbrengen van het A-sein is onder andere het volgende document, icm met de eerstvolgende H2- of H3-revisie.


1975-11 999800338_001_a by Thom1986, on Flickr

Nu rest nog de vraag of bij het aanbrengen van het A-sein dat vòòr het plaatwerk gebeurde dmv bouten, over ìn het plaatwerk, verdiept dus zoals na de renovatie. Op basis van fotoarchieven komt de spoorhobbygemeenschap hier tot de volgende conclusie:

Ervoor: 1203, 1205, 1208, 1209, 1210, 1211, 1212, 1213, 1214, 1217, 1218, 1221, 1224, 1225.
Verdiept: 1201, 1202, 1204, 1207, 1211, 1215, 1217, 1220, 1222, 1223.

Daarbij moet worden aangemerkt dat 1208 een twijfelgeval is, omdat er ook wordt gesproken over verdiepte inbouw. Het is goed mogelijk dat bij deze (en wellicht ook andere) loc het A-sein er in eerste instantie in 1978 vòòr is aangebracht en bij de volgende onderhoudsbeurt in 1980 ìn. Er was destijds enige haast met het aanbrengen van het topsein vanwege eisen die DB stelde aan rijden op Duits grondgebied (aanleiding de elektrificatie van grensbaanvak Oldenzaal-Bentheim in 1976). Een topsein voor de neus is sneller aangebracht dan erin.

Dan hebben we nog de variant van verschillende lettertypen voor het bedrijfsnummer op de bufferbalk voor blauwe locs eind jaren '70. Toen werd voor een aantal locs het bedrijfsnummer verwijderd en opnieuw aangebracht in het nieuwe huisstijllettertype Universe. Voor Märklin is het alleen interessant om dat te weten voor de locs 1209, 1214, 1220 en 1225, omdat de overige locs al ruimschoots voor die tijd gehuisstijld werden. Daar rest nog wat huiswerk als voor een blauwe A-seinvariant wordt gekozen.

Onderstaande foto's geven al iets meer houvast.

1225  Maastricht  19.02.80* by Bahnbilder von W. + H. Brutzer, on Flickr

81.05, Eindhoven, 3 april 1981 by Bart van 't Grunewold, on Flickr

Zo, fijn wat research te kunnen delen. Mijn bronnen zijn het 1200-boek van Henk Bouman (uitg. Uquilair), Flickr en de vriendelijke buren aan weerszijden.

Nico Spilt heeft ook een pagina aan de NS 1200 gewijd met aanvullende info.

Maar deze zoeken we dus, bij voorkeur met omgekeerd L (al is de foto van na 1980):


Hans Wiskerke heeft op Flickr een fraaie van dezelfde loc staan met omgekeerd L, maar die mag ik hier niet plaatsen (afgeschermd): https://www.flickr.com/photos/hanswiskerke/17088636400
« Laatst bewerkt op: zondag 26 april 2020, 15:32:00 door 1200Blauw »
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 10:03:05 »

Mooi stukje motivatie.
Mvg. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

Jakop

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 10:09:55 »

Citaat
Aangezien mijn voorkeur uitgaat naar een niet-gerenoveerde maar wel gehuisstijlde 1200

Is de Roco 1212 dan niet een goede basis tot omnummering naar een lok van jouw wensen?
Of mis ik een voorwaarde waar de Roco 1212 qua uiterlijk niet aan voldoet?
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 10:39:47 »

Ik heb hier ook al vaker aan gedacht, waarom Marklin deze varianten niet uitbrengt.
Ze hebben dat in de jaren 70 toch ook gedaan.
Het zal ook wel te maken hebben met oplage en verkoopbaarheid.
Alhoewel ze nu wel voor de derde maal een geel/grijze variant hebben uitgebracht, na de 1211 en de 1222 nu de 1217.

Jakop heeft in dit topic een 1215 van een derde frontsein voorzien.
Alleen kloppen de roosters dan weer niet, want deze waren al door gladde roosters vervangen, voor er derde frontseinen werden aangebracht.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 april 2020, 10:41:34 door Kappa »
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 14:59:42 »

Citaat
Aangezien mijn voorkeur uitgaat naar een niet-gerenoveerde maar wel gehuisstijlde 1200

Is de Roco 1212 dan niet een goede basis tot omnummering naar een lok van jouw wensen?
Of mis ik een voorwaarde waar de Roco 1212 qua uiterlijk niet aan voldoet?

Ik vind die van Roco schitterend, maar ben niet zo'n fan van al die losse onderdeeltjes die je zelf nog moet monteren (of de gaatjes als je ze niet monteert). Die raken snel zoek etc. Het zou ook wel fijn zijn als hij voldoende trekkracht had voor bijvoorbeeld een flinke ertstrein en dan komt de Roco toch echt tekort.

Bovendien spat zo'n Roco in 100.000 stukjes uit elkaar bij een onverwachte duik - vandaar mijn opmerking over vangrails in jouw topic destijds.

Jakop heeft in dit topic een 1215 van een derde frontsein voorzien.
Dat is mij bekend ;)
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 15:54:44 »

@citaat en ook niet te vergeten, je ziet als je goed kijkt ook het verschil tussen een plastic kap en een metalen.
Dit is voor mij ook een reden om voor Marklin modellen te kiezen boven andere merken ik zie een te duidelijk verschil.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

Jakop

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 19:14:53 »

Bovendien spat zo'n Roco in 100.000 stukjes uit elkaar bij een onverwachte duik - vandaar mijn opmerking over vangrails in jouw topic destijds.

Ja...daar zou ik nog wel eens wat aan moeten doen  O:-D

@citaat en ook niet te vergeten, je ziet als je goed kijkt ook het verschil tussen een plastic kap en een metalen.
Dit is voor mij ook een reden om voor Marklin modellen te kiezen boven andere merken ik zie een te duidelijk verschil.

Dat is een mening en dat mag, geen discussie daar over, maar je zegt "ik zie een te duidelijk verschil"
Wat is dat verschil wat je ziet?
Beide kappen zijn via lak gekleurd, dus wat onder die lak zit, zie je toch niet?

Het argument van 1200blauw snap ik, een metalen kap kan een groter stootje hebben dan een kunststof kap.
Op basis daarvan kun je ook een bewuste keuze maken.
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 23:51:48 »

Ik heb het geluk dat ik ben in het bezit van een paar heel goedwerkende ogen nadeel is dat ik alle oneffenheden en ongelijkheden zie.
En het grootste nadeel van kunststof kappen is dat ze golven als ze niet ingeklemd worden of versterkt worden zelfs kleur verschil is soms aanwezig verf reageerd anders op plastic of metaal.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #8 Gepost op: zondag 26 april 2020, 13:50:43 »

Even de openingspost aangevuld met foto's die ik gevonden heb van de grijsgele 1210. Zet 'm op Märklin!

Aan de forumgenoten: Laat even weten of je deze variant ook graag wilt hebben :) :thumbup:
Gelogd

mister-9

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #9 Gepost op: zondag 26 april 2020, 14:20:00 »

Alweer een 1200!!!

Nou wat mij betreft een heel goed idee.

Welke uitvoering? Mij om het even allemaal goed  :D. Als ze maar niet in een keer met 4 varanten komen. Moet wel een beetje verspreid wworden ivm het spaarvarken.

Groetjes Frits.
Gelogd

Marten

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn Homepage
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #10 Gepost op: zondag 26 april 2020, 15:47:59 »

Hoi Allemaal

Alle 1200's van Marklin zijn welkom maar mijn voorkeur zou uitgaan naar de 1220 die heb ik in 1982 als 15 jarig jochie op de foto gezet na een dramatisch ongeluk vlakbij mijn huis. Ik woonde toen op de beukelsweg en ging als ik niet naar school moest vaak langs het spoor naar treinen kijken of foto's maken en af en toe naar de spaanse polder waar SSN toen zat. Hier nog een foto uit die tijd (de kwaliteit is niet zo goed maar het gaat om de indruk). Eigenlijk vanaf die tijd vond ik de 1200's een bijzondere locomotief.
Gelogd
NS1201, NS1202, NS1203, NS1204, NS1205, NS1211(BL), NS1211(GG), NS1212, NS1212(GN), NS1213, NS1215, NS1216, NS1217, NS1219, NS1221, NS1222, NS1223, ACTS1251, EETC1251, EETC1252, EETC1254, ACTS1255

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #11 Gepost op: zondag 26 april 2020, 20:09:59 »

En de 1221 ==> Klik <==
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

1200Blauw

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: NS 1200 jaren '70
« Reactie #12 Gepost op: zondag 26 april 2020, 21:14:46 »

Laten we Tante M. niet afleiden met bedrijfsnummers die ze al eens heeft uitgebracht ;)
Voor de niet-kenners (en daar valt Kappa niet onder): 1221 zit al in de set 37123 als het bruine exemplaar.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.126 seconden met 24 queries.