Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Speicher Eisenbahn

Gestart door Magna zondag 16 februari 2020, 16:50:40

Re: Speicher Eisenbahn

IB 2 met koploper

Des middags

Inmiddels is de ombouw van mijn baan afgerond en ik moet zeggen dat het enorm is meegevallen. Het oude bedienpaneel is verwijderd en alles gaat nu via de pc. Omdat de 2 keerlussen verstopt zijn en lastig bij te komen is om secties te maken is de verdeling van de blokken iets minder gunstig maar het werkt goed en daar gaat het om. Ik moest als een tandarts met een klein spiegeltje onder de baan zitten om te zien waar ik de rail kon zagen. Bij automatisch bedrijf rijden de treinen probleemloos hun rondjes. Ik had alleen met het tekenen een fout gemaakt en de 2 kruisingen gewoon als lijn gemaakt en ging er vanuit dat de wisselstanden dit wel zouden bewaken maar helaas. Zodra de 2 achterliggende blokken vrij werden gemeld had ik regelmatig een flankaanrijding. Dit had ik opgelost door flankbeveiliging aan te brengen maar dit werkte weer vertragend op andere rijwegen maar gelukkig werd ik op het koploper forum erop gewezen de tekening aan te passen door het kruising symbool te gebruiken. Soms kan het zo simpel zijn  :? Omdat de treinen nu veel mooier en gelijkmatiger rijden vallen de oudere exemplaren meer op. Ik kwam locomotieven tegen met antislipbandjes die flink waren verhard en lastig te verwijderen waren. Dus tussendoor vaker het nodige onderhoud plegen. Verder ben ik begonnen aan de vele mogelijkheden van koploper om de nodige variatien in de treinenloop aan te brengen dus ik kom de winter wel door. Nog 13 dagen werken en dan met pensioen dus er gaat menig uurtje op zolder worden doorgebracht.  :)

gr Gerardforuma.jpg

IB 2 met koploper

Vergeet erbij te melden dat mijn proefbaan nu een 2de leven heeft op de stamtafel Rotterdam bijeenkomst. Maar voor iedereen die met pc besturing wil beginnen een aanrader om een klein proefbaantje te maken. Heeft mij een hoop geleerd.

gr Gerard

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: Magna op maandag 17 november 2025, 14:00:32Nog 13 dagen werken en dan met pensioen ...

Mooi vooruitzicht, Gerard!  :thumbup: :cool:

Groeten,

Erik.

Als het maar Zwitsers is.

Mooi vooruitzicht Gerard nog maar 13 dagen werken. :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Lekker aftellen Gerard, en daarna heerlijk genieten van de hobby met koploper  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 

IB 2 met koploper

Nu was ik wel in de gelukkige omstandigheden dat ik op mijn werk ook met koploper mocht spelen, alleen is het baantje wat groter.   :D

gr Gerard
Lapjeskat
gast

Ik vrees alleen dat het plezier om alles zelf naar je hand te kunnen/mogen zetten en de treintjes te laten doen wat jij wil wat beperkter is 'in 't groot' dan met Koploper  ;)
Enfin, ik hoop het toch.
Bij mij zit hem het plezier om te werken met Koloper niet in de grootte van de baan maar in het zelf configureren. Of hoe minder meer kan zijn hé.

IB 2 met koploper

FEM

Inderdaad zit je wat gevangen in procedures, reglementen en voorschriften maar ik heb al die jaren toch wel de nodige vrijheid gehad om er een eigen draai aan te geven. Ook ruim 30 jaar verkeersleiders opgeleid en in diverse projectgroepen gezeten en daarvoor bij diverse collega spoorbedrijven op bezoek geweest. Mijn baan ombouwen naar koploper was eigenlijk mijn eerste  klusje voor als ik met pensioen zou zijn maar ik kon niet wachten.  ;)  En een groot deel van het plezier zit inderdaad in het verkennen en toepassen van koploper en de vele mogelijkheden.

gr Gerard

IB 2 met koploper

Des middags

Alweer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost maar dat betekent niet dat er niks gebeurd, integendeel. Inmiddels heb ik koploper aardig door en mijn hele baan is aangepast en rijdt eigenlijk zonder problemen volledig automatisch. Ook wat vaste routes en keertreinen erin gezet en dat gaat geweldig. Zo'n half jaar geleden had ik nog geen idee hoe een bezetmelder of wisseldecoder moest worden aangesloten en nu ben ik alweer bezig met Rocrail eigen te maken. Het uitzoeken hoe het werkt is weer een nieuwe uitdaging in deze mooie hobby en misschien sluit Rocrail beter aan bij mijn wensen hoewel ik tot nu toe erg tevreden ben over de werking van koploper. Waar ik wel bij koploper o.a. tegenaan liep was het vrij kleine overzichtscherm wat niet zomaar uit te rekken is. Dus een oude monitor erbij gezet en het scherm van koploper gesplitst. Het baanplan opnieuw getekend en nu op een redelijk groot scherm het baanoverzicht en op een kleine standaard monitor het treinoverzicht. Deze ligt links van mijn Intellibox en is daardoor goed te overzien. Om het leren werken met PC besturing overzichtelijk te houden heb ik een opklapbare testbaan die ook ook altijd meegaat naar de stamtafel Rotterdam bijeenkomst. Hier ben ik nu met Rocrail aan het stoeien en ook dat programma werkt redelijk probleemloos. Tussendoor bezig met de laatste details van mijn vaste baan aan te brengen. Ook druk met rijtuigen voorzien van verlichting en figuren dus nog meer dan genoeg te doen. Uiteraard zijn de foto's interessanter dat stukken tekst dus maar weer een paar toegevoegd.

gr Gerard

IB 2 met koploper

En nog een foto van het treinoverzicht

gr Gerard