Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Welke types zijn dit?

Gestart door Giro woensdag 20 november 2019, 13:53:49

Welke types zijn dit?

Ik ben de aap die je een trucje leert

Welke types zijn dit?
Beste mede leden,

Ik heb mijn oude treinen uit de doos gehaald en een baantje op gezet Zie elders in dit forum.
Nu kan ik niet vinden welke types het zijn zodat ik ze langzaam digitaal kan maken. Als ik types heb kan ik verder zoeken.
Wie kent mijn types. Ik heb explorer tekeningen maar zie veel types die wel lijken maar...
Op de foto's heb ik de locs gezet. Wie helpt aan de types.
Kan ik deze types zo voorzien van een decoder (MFX) of moet ik de motor vervangen (werd me in een winkel verteld). Ik krijg een gebruikte 60651 en 60652 (met toebehoren) van de Sint.

Ik ben leek en niet echt technisch en wil het wel zelf doen omdat ik het leuk vind.
Alvast gebankt

Robert
Re: Welke types zijn dit?

Ze zijn als ze nog in originele staat zijn voorzien van een AC motor, als je een moderne decoder wilt plaatsen dan zal je de motor moeten ombouwen naar een DC variant. Dit kan op 2 manieren.
Eerste goedkope manier, de veldspoel vervangen voor een permanente magneet en een moderne decoder inbouwen
Tweede manier, de motor ombouwen naar een 5 polige motor met permanente magneet. Deze methode is duurder aangezien je een ombouwset nodig hebt met een decoder maar dit geeft wel de beste rij eigenschappen.

Ik heb zelf ook een BR81 (81004) welke ik waarschijnlijk ook ga ombouwen maar twijfel nog welke methode ik ga gebruiken. Ik neig naar de tweede vanwege de verbetering in rij eigenschappen. De mijne heeft een oude Marklin Motorola decoder (Delta decoder met AC motor) en is dus al digitaal bestuurbaar.

Onderstaand heb je de Marklin nummers bij de locomotieven en gelijk een link naar de 3rail wiki met verdere informatie over het model

220 043-4  Marklin 3021.13

E41024 Marklin 3037

81004 Marklin 3031

Marius,

Bedankt voor je snelle reactie.