Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Welke types zijn dit?

Gestart door Giro woensdag 20 november 2019, 13:53:49

Welke types zijn dit?

Ik ben de aap die je een trucje leert

Welke types zijn dit?
Beste mede leden,

Ik heb mijn oude treinen uit de doos gehaald en een baantje op gezet Zie elders in dit forum.
Nu kan ik niet vinden welke types het zijn zodat ik ze langzaam digitaal kan maken. Als ik types heb kan ik verder zoeken.
Wie kent mijn types. Ik heb explorer tekeningen maar zie veel types die wel lijken maar...
Op de foto's heb ik de locs gezet. Wie helpt aan de types.
Kan ik deze types zo voorzien van een decoder (MFX) of moet ik de motor vervangen (werd me in een winkel verteld). Ik krijg een gebruikte 60651 en 60652 (met toebehoren) van de Sint.

Ik ben leek en niet echt technisch en wil het wel zelf doen omdat ik het leuk vind.
Alvast gebankt

Robert
Re: Welke types zijn dit?

Ze zijn als ze nog in originele staat zijn voorzien van een AC motor, als je een moderne decoder wilt plaatsen dan zal je de motor moeten ombouwen naar een DC variant. Dit kan op 2 manieren.
Eerste goedkope manier, de veldspoel vervangen voor een permanente magneet en een moderne decoder inbouwen
Tweede manier, de motor ombouwen naar een 5 polige motor met permanente magneet. Deze methode is duurder aangezien je een ombouwset nodig hebt met een decoder maar dit geeft wel de beste rij eigenschappen.

Ik heb zelf ook een BR81 (81004) welke ik waarschijnlijk ook ga ombouwen maar twijfel nog welke methode ik ga gebruiken. Ik neig naar de tweede vanwege de verbetering in rij eigenschappen. De mijne heeft een oude Marklin Motorola decoder (Delta decoder met AC motor) en is dus al digitaal bestuurbaar.

Onderstaand heb je de Marklin nummers bij de locomotieven en gelijk een link naar de 3rail wiki met verdere informatie over het model

220 043-4  Marklin 3021.13

E41024 Marklin 3037

81004 Marklin 3031

Marius,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik ga eens kijken wat ik verder met jouw informatie kan.

Robert
Uit het hoofd 😉 de 3021 (diesel, v200) vanaf 1957,  3031(stoom, 1959), 30344 (br e41, 1960). Voor exacte bepaling zijn meer details nodig.
Heb geen ervaring met ombouwen, ik houd de lok?s in hun orginele staat.

Hoi Ton,

Welke informatie heb je nog meer nodig?

Robert

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Als je eerst eens 'rustig' wilt beginnen, zou je kunnen kiezen voor 3 Delta Decoders. Dat zou dus 'methode 3' kunnen zijn. Wel de meest goedkope.

- Eerst goed de motoren schoonmaken,
- 3 setjes koolstofborstels erin (niet perse noodzakelijk),
- Omkeer Relais (laten) vervangen door Delta Decoders,
- Wielen en Slepers goed schoonmaken.

En je eerste digitale schreden zijn voor een paar tientjes gezet.
De Delta decoders kun je, mocht je de locs toch later willen gaan upgraden met eerder genoemde ombouwset (weet niet of dat het geld wel waard is) altijd weer verkopen.

Groeten,

Jan

De punten 1,2 en 4 heb ik al uitgevoerd.
Punt 3 moet ik uitzoeken wat ik er voor moet doen. De 3037 heb ik dubbel en die rijden beide op bovenleiding

Ik ben op ongeveer dezelfde manier opnieuw begonnen, jaren geleden. Al mijn oude locs om laten bouwen (uiteindelijk zelf gedaan omdat de treinenboer er maar niet aan toe kwam) met een mooi motorsetje en Märklin decoder.
Uiteindelijk ben ik erop teruggekomen: die ouwe meuk is leuk uit nostalgisch oogpunt maar toen ik verder ging herintreden merkte ik dat ik nieuwere locs veel mooier en leuker vond. Dus de oude locjes bleven altijd in hun doos zitten terwijl ik nieuwere locs (die al digitaal waren) aanschafte.

Persoonlijk zou ik dus je locs van vroeger lekker opbergen (nooit weg doen!) en voor weinig geld iets oudere reeds digitale locs aan gaan schaffen. Zeker de jaren 90-modellen zonder geluidsfuncties zijn helemaal niet zo duur en prima van kwaliteit.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Zou je die oude locs inderdaad wel willen digitaliseren...?
Ze zie er behoorlijk bespeeld uit en als het chroomlaagje van de wielvlakken is gesleten, blijf je met hardnekkige massacontact problemen zitten.
Ook kunnen ze behoorlijk vervuild zijn en qua detaillering en vormgeving zeer gedateerd, lees modellen van 60 jaar geleden.
Ik zou ze lekker analoog houden.

Werken de delta decoders ook op de 60651?

BR 103fan forever

Als ze niets mankeren inderdaad.

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Citaat van: RobertoetGrunn op donderdag 21 november 2019, 20:07:44
Citaat van: i_m_johny op woensdag 20 november 2019, 15:01:04
Als je eerst eens 'rustig' wilt beginnen, zou je kunnen kiezen voor 3 Delta Decoders. Dat zou dus 'methode 3' kunnen zijn. Wel de meest goedkope.

Zijn die nog nieuw te krijgen/kopen?

Vaak blijven deze decoders liggen na een ombouw naar Hoogvermogen e.d.

En die kun je dan voor jou 'digitalisatie' hergebruiken.
Maar ze zijn wel 2dehands.

Groeten,

Jan

Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie. Met 2e hands spullen ben ik al geholpen. Ik wil gewoon er mee spelen om te kijken wat het is. Later kan je altijd overstappen naar de luxere versies.
Ik ben nu mijn baan aan het voorbereiden met schakel rails etc.

Robert

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.