Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.5%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

163 (32.0%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 279

Re:koploper

Frankfurt (Main) Hbf

Citaat van: KNed op woensdag 24 december 2008, 09:15:02
MTE kreeg de Trix ook een dag later als veel andere winkels.

Misschien heeft MTE er wel zoveel dat er een aparte vrachtwagen voor komt  :D

Koen
Doen ze natuurlijk Express :mrgreen:
busje13
gast

bij huider hadden ze 40 trix koplopers en 120 marklin koplopers

groeten Fabian

Aangezien er nooit genoeg foto's zijn:

Het word toch es tijd dat er fatsoenlijke perrons komen en een mooie overkapping. ( Er word al gewerkt aan het ontwerp )

Mvg. Stefan

Bij MTE staat het stoplicht op de website op groen... Blijkbaar ook binnen...

Koen

Net een mailtje van MTE gehad, hij ligt klaar.

Bij JK hadden ze gisteren nog niets gehoord van de levering.
Gelukkig krijg ik hem wel voor de toen geldende prijs: 296,90.

Iedereen bedankt voor de mooie foto's ! kan ik al zien wat me te wachten staat.
Speciale Gast

RFO 193 623

Zo de mijne staat hier al te pronken  8)
barry1972
gast

Citaat van: Baardo op woensdag 24 december 2008, 12:25:48
Net een mailtje van MTE gehad, hij ligt klaar.

yep, ik ook. moet verzonden worden. zal dus denk ik zaterdag zijn of nog later....

Ondertussen lekker naar de schitterende foto's kijken hier  :lol:
busje13
gast

Mijn NS koploper fimpje is met geluid omroep + tyfoon

groeten fabian

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Het blijft een mooi treinstel. En ook het geluid is dit keer erg netjes van Marklin.

Iedereen veel plezier gewenst met dit treinstel.

Gr. Charlie. die het zelf bij de DB houd

Dit draadje wordt toch behoorlijk lang, dus kan er ook wel iets van mij bij.

Net als veel van mijn Preisertjes ben ik ook heel enthousiast over de nieuwe koploper. Ik had er wel niet een besteld, maar vandaag toch maar een aangeschaft.
Het verfwerk en de opschriften zien er mooi strak uit. Het geel is dit keer ook echt overtuigend, en niet zo'n dun waasje geel over blauw als op de oudere IC-rijtuigen van marklin.
Rijeigenschappen zijn ook prima. Voor marklinbegrippen een geruisloze motor, ziet er verdacht veel uit als een Roco-constructie (hehe, zouden ze eindelijk wakker geworden zijn in Gopingen)
Optrekken en afremmen gaat mooi lineair.
Het geluid van de typhoon klinkt ook best wel goed. Stationsmededeling is ook wel grappig, alleen jammer dat die niet te activeren is als de Elektro-Triebzug voor een rood sein met afremmodule staat.
Verlichting is ook prima. Dat het voor in de trein donker blijft heb ik begrip voor. Er moet tenslotte een motor in
Ik ben er dus wel tevreden mee, mooie afsluiting voor het treinenjaar 2008

groeten, Martin

Spoorman
gast

Citaat van: busje13 op woensdag 24 december 2008, 13:01:10
Mijn NS koploper fimpje is met geluid omroep + tyfoon
Oei, als ik de bakovergangen zie in een bocht is dat geen haar beter als mijn Trix TEE Ram waar zoveel kritiek op is. :?

Leuk dat omroepbericht maar op welke trein slaat dat? Moet die nog binnen komen? :wink:

Bedankt voor het plaatsen.

Gr, Ben.
Jan Willem
gast

Citaat van: BRainBuRneR op woensdag 24 december 2008, 11:32:46

Toevallig staat mijn Koploper op het moment ook naast de ICE 3!  :lol: Alleen bij mij is het de NS versie! Koploper is echt super! Enige min punt is dat de Olympische niet eerder dan maart bij de dealer ligt!
Davy
gast

Heb je even tijd om te sparen.

een hele trotse papa van tygo en jamie

denk dat het toch maar een marklin wordt en geen lima  :lol: :lol: :lol:
maar wanneer !!???
zal wel ergens worden  :lol: :lol:
ga in ieder geval sparen nu
groet robert

De mijne draait nu z'n eerste rondje op de testbaan!

Vanmiddag opgehaald bij Steven Volp.

Het is een prachtig model geworden. Het minpuntje van het niet verlichte motorcompartiment is ook mij meteen opgevallen. Verder zeer tevreden.

Groetjes,
Wijnand
Joffrey-ICMm
gast

net even mijn dealer gebeld over de uitleverdatum van de Olympische, Märklin store Groningen verwacht hem in februari

Als je gezond bent ben je rijk

Hallo allemaal,
Dit is een pracht exemplaar die koploper, jammer hij past niet op mijn baan, ik rij Duits, Zwitsers en Oostenrijks, maar ik vind deze echt mooi.

Proficiat allemaal met deze aanwinst en veel rijplezier.

Groet Herman.
Blausee-Mitholz
gast

Citaat van: de iris op woensdag 24 december 2008, 17:29:54
Hallo allemaal,
Dit is een pracht exemplaar die koploper, jammer hij past niet op mijn baan, ik rij Duits, Zwitsers en Oostenrijks, maar ik vind deze echt mooi.

Groet Herman.

Transportje naar de klimaatkamer in Wenen  :roll: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mvg, Johan
Andreas
gast

Hij komt ook al jaren als vervangende trein in Bad Bentheim of Emmerich. Dus een Koploper naast een DB 101, 141 of 103 is niet eens zo'n vreemd gezicht.
Blausee-Mitholz
gast

Citaat van: Andreas op woensdag 24 december 2008, 20:11:51
Hij komt ook al jaren als vervangende trein in Bad Bentheim of Emmerich. Dus een Koploper naast een DB 101, 141 of 103 is niet eens zo'n vreemd gezicht.

En zelfs komt heel af en toe een Re 421 te Emmerich dus ook de Zwitser is al is de kans in het echie heel klein gerechtvaardigd  8) :mrgreen:

Mvg, Johan
Andreas
gast

Ach, en in een heel gekke bui komt er ook nog wel een ÖBB 1016/1116 in Emmerich, dus ook Oostenrijks is gerechtvaardigd.
marcel
gast

De Wienerlocalbahn is een vaste gast in Emmerich. Tegenwoordig kan alles in het echt dus ook op de modelbaan.

Vanmiddag mijn moeder zover gekregen om hem op te halen bij Volp. Ik moest zelf nog werken. Vanavond gelijk een baantje uitgelegd en erop gezet. Hij ziet er mooi uit en rijdt prachtig. Ik kan niet wachten om er de komende dagen volop mee te gaan rijden.

Echter ik krijg er geen geluid uit. Ik gebruik nog een Control Unit 6021. Het lampje boven F brandt en als ik F2 indruk, dan wel F3 gaat daar het lampje op de control unit ook branden, maar ik krijg geen reactie van de trein. Werken de functie's niet met de control unit? In de handleiding staat van wel. Dus of ik doe iets verkeerd of de geluidsmodule doet het niet of wie weet het?
Gerard
gast

Ik zou er mee teruggaan naar de winkel en hem daar even laten testen met een 6021. Als er in het boekje staat dat er geluid uit moet komen met een 6021 (en dat staat trouwens ook in het jaarboek), dan is er wellicht iets kapot.

Succes in ieder geval.
Blausee-Mitholz
gast

Citaat van: pUnchY op woensdag 24 december 2008, 22:06:54
Echter ik krijg er geen geluid uit. Ik gebruik nog een Control Unit 6021.

Misschien weet Freak (Peter dus) hoe de dipjes achter op de 6021 moeten staan?

Mvg, Johan
Gerard
gast

Goeie opmerking Johan. Ik heb er het boekje even bij gepakt en volgens dat boekje moeten de dipswitches 1 t/m 3 op ON staan en 4 op OFF.

"Met deze instelling kunnen alle functies van de meervoudige functiedecoders aangestuurd worden. Tevens wordt de rijrichtingspijl in het display geactiveerd."
hoolsema
gast

goh der gaan nog best veel mensen op dit forum naar volp leuk dat er een aantal mensen van het forum in de buurt of in a'foort wonen maar goed even tot zake IK HEB HEM volgende maand de 2de halen want 2 tegelijk wordt wat duur grappig volp begon me er al 3 aan te smeren dus ik zeg doe er dan maar vier  :lol: :lol:

zal straks nog wat foto's maken als hij op de baan staat

Reinder

Hoi,

Hartstikke bedankt, Gerard (en Johan). Dat was het! Er komt nu ook geluid uit mijn Koploper, mijn dag kan niet meer stuk.  :lol:

groeten en fijne feestdagen allemaal!

Rob
Blausee-Mitholz
gast

Citaat van: pUnchY op donderdag 25 december 2008, 10:12:17
Hoi,

Hartstikke bedankt, Gerard (en Johan). Dat was het! Er komt nu ook geluid uit mijn Koploper, mijn dag kan niet meer stuk.  :lol:

Rob

Hi Rob , als we kunnen denken we altijd mee  :wink:

Veel plezier met je nieuwe Koploper  8)

Mvg, Johan
Jan Willem
gast

Gister de Koploper op mijn baan gezet nu ontspoord of word de koppeling half losgetrokken in boogstraal R1. Dit gebeurt alleen bij de bak waar de motor in zit, zijn er andere die dit zelfde probleem hebben?

Groeten Jan Willem 
chris
gast

Model kan niet door R1 bogen.  (denk ik, kan er zo snel niets over vinden)
Maar het model heeft zelfs al moeite met R3 bogen.
Tighfield
gast

Hallo,

Ik heb geen problemen bij mijn Koploper. Hij rijdt prima over alle wissels, kruisingen en R1 en R2 bochten. Zelfs omhoog, via Engelse wissel en tegenbocht, welke al summier steigen, geen problemen.

Groetjes,

Tighfield :D
chris
gast

Aha, kijk, ik moest gokken nav enkele klachten.
Welke stijging Tighfield ?

Ik lees op BNLS veel klachten over de belabberde trekkracht van de Koploper van Trix.

Nu heb ik er hier 3 thuis staan, en die heb ik 3% laten klimmen, en dat doen ze prima.
Technisch zijn de modellen indentiek, behalve dan de sleper, dus ik vraag me af waar het in zit.

Aan Jan-Willem: Zit er toevallig nog een gietpuntje in de weg, aan of bij de koppeling, waar ie op blijft haken ?
Jan Willem
gast

Ik heb het gevoel dat er inderdaad op de koppeling resten zitten van het gieten, ik zal de bak hiervoor even open moeten maken om dit te controleren. Door alle kerst verplichtingen zal het vandaag er helaas niet van komen! Ik kom hier later op terug! Bedankt voor de snelle reactie.

Jan Willem
Tighfield
gast

Hallo,

Mijn begin steigingpercentage is 0,5 tot 1,0 %. In 4 raillengtes (4x 24188) loopt dat op naar maximaal 3%.

Groetjes,

Tighfield :D
Blausee-Mitholz
gast

Met een 3% helling mag een modeltrein geen probleem hebben.

Mvg, Johan
Gerard
gast

Citaat van: pUnchY op donderdag 25 december 2008, 10:12:17
Hoi,

Rob
Henk-Jan, het probleem schijnt al opgelost te zijn.
trein47
gast

Ook ik heb inmiddels de koploper binnen.

Iemand al geprobeerd het volume in te stellen?
Volgens de gebruiks aanwijzing moet dit te doen zijn met cv-63, maar dit werkt niet.  :?
Ook als de trein wordt aangemeld op het ms kun je het volume niet instellen.

Iemand enig idee?

Mvg. Henny.
Ghost(NL)
gast

Citaat van: FV op zaterdag 20 december 2008, 19:17:27
Dank voor het filmpje Remco  :)

Maar de volgende keer zonder muziekje, zo kunnen we hem niet horen  8)

Groetjes Fulco

Zoals gevraagd :D

Let wel de rails waarop hij rijdt is volledig geballast met houtlijm dus de isolatie is niet echt meer actief ;)

Gr. Remco.

Deelnemer vanaf 2007

Mijn nieuwe koploper rijdt analoog als een slak tussen al mijn loc's. Oud en nieuw ( MFX)

Ik ben naar de M shop teruggegaan en de motorwagen vergeleken met een ander exemplaar. Maar blijkbaar heeft die ook hetzelfde probleem. De snelheid staat op 100%, zoals zij mij meedeelde.

Vreemd dat deze MFX koploper analoog kan rijden, maar in het geheel niet voldoet aan de gemiddelde snelheid van de andere locs. De locs op mijn baan rijden met een snelheid tussen 160 en 200 op de tranformator. En natuurlijk zijn er wel verschillen maar dat mag ook wel gerust. Maar de analoge snelheid van mijn koploper exemplaar wijkt wel heel erg af.

Wie van de analoog M rijders heeft ervaring met de nieuwe M koploper? Ik hoor graag jullie bevindingen.

Speciale Gast

Citaat van: Brigitte op woensdag 24 december 2008, 12:36:19
Zo de mijne staat hier al te pronken  8)
Waar :?: :?:,

Kzie niets :shock: ;).
Forum Moderator

Niet analoog, wel digitaal. De koploper rijdt inderdaad langzamer als al m'n andere locs maar erg kan ik dit niet vinden omdat het wel veel meer de werkelijke snelheid benaderd. De rest van mijn locomotieven lijken op topsnelheid wel een recordpoging te ondernemen als snelste loc.

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat de maximumsnelheid is begrenst om te zorgen dat de koploper niet ontspoort wanneer er 'achteruit' gereden wordt.

Groeten,
herman

Inderdaad Herman,

het meest absurde ding hier is de railzeppelin (3077).
lijkt meer op een maanraket dan een trein, en dat met een kleine schijfcollectormotor, die ook in de 3000 zit.

onbegrijpelijk dat ie niet uit de rails vliegt.
hij heeft wel een laag zwaartepunt.
Davy
gast

Citaat van: frans hufkens op vrijdag 26 december 2008, 11:32:12
Mijn nieuwe koploper rijdt analoog als een slak tussen al mijn loc's. Oud en nieuw ( MFX)

Ik ben naar de M shop teruggegaan en de motorwagen vergeleken met een ander exemplaar. Maar blijkbaar heeft die ook hetzelfde probleem. De snelheid staat op 100%, zoals zij mij meedeelde.

Vreemd dat deze MFX koploper analoog kan rijden, maar in het geheel niet voldoet aan de gemiddelde snelheid van de andere locs. De locs op mijn baan rijden met een snelheid tussen 160 en 200 op de tranformator. En natuurlijk zijn er wel verschillen maar dat mag ook wel gerust. Maar de analoge snelheid van mijn koploper exemplaar wijkt wel heel erg af.

Wie van de analoog M rijders heeft ervaring met de nieuwe M koploper? Ik hoor graag jullie bevindingen.

Wen daar maar aan de snelheden van de nieuwe Marklinloks zijn op schaalsnelheid ingesteld tegenwoordig en niet meer op 400 km per uur.

FV
gast

@Remco
CiteerZoals gevraagd

Bedankt  8)

Groetjes Fulco

Deelnemer vanaf 2007

Nou Davy, daar ben ik het nog niet zo mee eens. Ik heb recent de blauwe 1200 ACTS in bezit en die rijdt ook als MFX loc uitstekend analoog. Daarentegen de geel grijze 1211 met MFX reed exact zo slecht als deze koploper. Waarom bij de één wel en de ander niet. Dat blijft voor mij een grote vraag.

Slecht?
Een beetje typisch om een fabrikant te verwijten dat een model op schaalsnelheid loopt.

De 1211 en ACTS zijn technisch identiek, dus daar zal het verschil wel in CV5 van de decoder zitten.
Jan Willem
gast

Even terug komen op mijn ontsporende koploper. Er zaten inderdaad gietresten op de rand van de sleuf waar de koppeling door schuift. Ik heb de gietresten verwijderd, nu is de rand mooi schoon en schuift de koppeling er soepel door.

Omdat de koppeling van de motorbak niet zijn volledige uitslag kan bereiken, heb ik de trein anders om op de baan gezet.  Omdat mijn baan ovaal van vorm is, heb ik alleen bochten een richting op. De richting waarin de koppeling niet zijn volledige uitslag kan bereiken. Na het omdraaien loopt het treinstel goed door de bocht heen. Het probleem is de blokkerende koppeling!

De oorzaak hiervan is de bruine draad  die klem zit tussen het chassis en de opbouw. Hierdoor zit de opbouw muurvast op het chassis, bij het voorzichtig loswrikken van de opbouw is helaas een clip van de plastic bodem afgebroken! De koppeling kan nu wel zijn volledige uitslag bereiken.

Door het omdraaien van het treinstel heb ik een nieuwe probleem. De stuurbak maakt kortsluiting bij het rijden over een bochtwissel. De sleper maakt verbinding tussen de railstaaf en de puko's, dit moet nog verholpen worden.

Kort om! Een hobby vol verrassingen!  :shock:

Groeten Jan Willem
Andreas
gast

Citaat van: Brigitte op dinsdag 23 december 2008, 10:35:38
Voor de twentenaars onder ons... lees net op hun website dat ie bij Somberg in Almelo is gearriveerd!
Deze Twentenaar heeft 'em in Duitsland besteld. M'n dealer kon vanmorgen al wel vertellen dat 'ie in Nordhorn "elke dag binnen kon komen". Ach, ? 320,- voor de Märklinversie is 't wachten waard. Mooi ? 60,- onder de unverbindliche Preisempfehlung.

De foto's hier tonen aan dat 't i.i.g. zeker geen miskoop is. Meteen maar eens ff de Olympische versie bij bestellen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.