Nieuws: De trekking van de 3railloterijloc heeft plaatsgevonden. Klik hier
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)  (gelezen 1596 keer)

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Gepost op: donderdag 23 mei 2019, 03:52:16 »

Hallo modelspoorders,

Hier wil ik een start maken met het voorstellen van mijn baanplan zoals het er nu uitziet en gebouwd gaat worden. Medio juni zal ik gaan beginnen met de bouw van de tafel. Dit wordt een staalconstructie die met behulp van een lier opgetakeld kan worden. De voornaamste reden hiervoor is dat de ruimte ook voor andere doeleinden gebruikt moet worden. Het gewicht van de gebouwde baan zal ongeveer op 750kg uit komen. De lier moet hierop dus berekend zijn. Het wordt een L-vorm met een zijde van 705cm en een dwarszijde van 380cm. De hele constructie komt tussen verticale 'geleiders' zodat er geen ongewenste horizontale beweging kan plaatsvinden.

Dan hier de eerste plaatjes:
Eerste foto is een totaal van het sporenplan.
Tweede foto is het sporenplan op level 1 en 2 (0cm tot 12cm, circa).
Derde plaatje is het sporenplan op level 3 en 4 (ca. 12 to 24cm).
Vierde plaatje is inclusief beoogde scenery. Veel sporen (keerlussen, stijgingen,en schaduw stations) verdwijnen dus uit het zicht. Wat zichtbaar blijft is het (kleinstad) station (level 2) met beperkt rangeergebied. De lokaalbaan halteplaats (level4) en het paradespoor (lekker lang voor het genieten).

« Laatst bewerkt op: donderdag 23 mei 2019, 04:02:51 door Lobomotion69 »
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 23 mei 2019, 07:13:02 »

Heel ambitieus plan... Zo'n lange L-vormige tafel ophijsen, dat is al een uitdaging op zich.

Het sporenplan vind ik in zoverre goed doordacht dat uiteindelijk alleen een station en een kleine halte zichtbaar blijven met enkele doorgaande sporen. Echter, de sporen bevatten nogal wat 'slingers' of S-bochten. Dat is storingsgevoelig.
En ik vind de sporen van je schaduwstations nogal kort. 7 Meter tafel lengte maakt het mogelijk met heerlijk lange treinen te rijden. Die moet je wel kunnen stallen.

Dus, misschien nog even naar de tekentafel in plaats van bouwen? Het is maar een suggestie.

Groeten,

Peter
Gelogd

Jongslog

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 23 mei 2019, 09:02:47 »

Dat is een hele uitdaging! Ophijsen van zo'n grote tafel lijkt mij vrijwel onmogelijk dus dat moet je het zeker proberen :). 750 kg lijkt mij erg ruim geschat. Mijn tafel is ongeveer net zo groot. Maar ik heb een zolder met schuin dak dus ophijsen gaat zeker niet.

Het sporenplan zegt mij nog niet zo veel want ik weet niet wat je beoogt met de scenery en "het doel" van het spoor. De slinger in het spoor in het midden van de beide L-poten zou ik wel met een flauwere bochten oplossen dan rijdt de trein wat realistischer door het landschap denk ik.

Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 23 mei 2019, 09:33:08 »

Mooie ruimte. :P  Ik zou zeker die bochten eruit halen en misschien het station minder statisch aanleggen. Door hem schuin te maken is het spannender dan zo strak langs de rand.
Je kunt het spoor rechts schuin omhoog laten lopen, dan kruist hij de beek wat hoger en met de brug is dat erg mooi. Links kan het spoor wat hoger liggen en dan schuin naar beneden.
De scenery is daar goed op aan te passen.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 23 mei 2019, 12:05:10 »

Ophijsen van treintafels heb ik al eerder gedaan. O.a. een N-baan van 4,5 meter bij 2 meter. Die hing in de slaapkamer boven het bed.  :)  Nooit geen probleem mee gehad en die had geeneens zijdelingse geleiders!

De S-bochten had ik al zoveel mogelijk gelimineerd. De door jullie aangehaalde bochten zijn bouwtechnisch noodzakelijk. Aan de muur in het midden van de lange poot staat een betonpilaar, dus daar moet ik omheen. Aan de voorrand van de korte poot maakt het landschap dit noodzakelijk. Het landschap was er al lang voordat de spoorlijn aangelegd werd, snap je.

De baan wordt gesitueerd in Zuid Duitsland 1950 (goh, hoe zou ik daar nu aan komen?). Puur Ep.III dus. Ander materieel komt er ook niet op. Voornamelijk stoomloks en een enkel dieseltje. Het wordt een Nebenbahn met Lokalbahn aansluiting. Dus geen walgelijk lange treinen maar lekker kort spul. Geen probleem in de korte bochten en de opstelsporen zijn ruim lang genoeg. De langste rijtuigen die ik heb zijn Umbau 4-assers (2 stuks) en dat gaat prima. Heb nog geprobeerd om met R3 en R4 te werken maar dan komt het allemaal net niet lekker uit. Mijn vorige banen heb ik allemaal met Peko rail (2 rail) gebouwd. Dat geeft net een wat makkelijkere benadering. Die voorgevormde C-rails liggen mij niet zo, maar ze zijn er dus ik doe het er maar mee. Eventueel heb ik helemaal geen probleem om de zaag er in te zetten. Als stationssporen naar mijn idee te ver uit elkaar liggen dan verander ik dat gewoon. De door M* gehanteerde parallel railafstand van +_7cm is gewoon veel te groot naar mijn smaak. De rechterzijde van het station kan inderdaad wel veranderd worden voor een mooier beeld. Zal daar nog eens aandachtig naar kijken. Ideen borrelen alweer op.  >:-D
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 mei 2019, 12:07:16 door Lobomotion69 »
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 23 mei 2019, 14:45:43 »

Voor een kleinere parallelafstand kun je slanke wissels gebruiken. Dat is de h.o.h.-afstand 64 mm. Zelfs dat vond ik nog te veel. Daarom gebruik ik de door M. aanbevolen passtukken 071 niet. Bij de aansluitende rails he ik een deel van de bedding verwijderd. De h.o.h.-afstand van mijn hoofd/dubbelspoor is nu 54 mm. En dat benadert de werkelijkheid beter dan 77 mm.
Succes met de bouw.

Cees
Gelogd

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 24 mei 2019, 02:30:47 »

 @citaat
Ja dat weet ik maar die heb ik niet wel een hele lading standaard wissels. Gezien mijn woonplaats is het niet gewenst materiaal ongebruikt te laten liggen en nieuw bij te kopen. Gebruikt materiaal is hier sowieso niet te krijgen. In het hele land (en dat is best groot) zijn drie modeltrein winkels, allemaal in Bangkok. En dat is hier ongeveer 500 km vandaan. Terwijl de prijzen door de belachelijke invoerrechten (100%) ook nog eens veel hoger zijn dan in EU. Zal toch wel meer materiaal nodig gaan hebben dan aanwezig is maar dat zien we dan wel. Zit nergens aan vast dus kan nog alle kanten op. De bouw zal toch wel een dynamisch geheel gaan worden.

Volgende week gaan we een weekje naar de kust vlak bij Bangkok en op de terugweg staat een bezoek aan Ikea gepland (mijn vrouw is vandaag jarig en ze krijgt een nieuwe keuken). Die zitten ook in Bangkok (zuidoost vlakbij het vliegveld Suvarnabumi). Misschien dat ik dan ook een kijkje neem bij n of meerdere van deze winkels. ligt aan de bereikbaarheid, Bangkok is een grote verkeersinfarct. Kom er dus niet graag want vies. Net zoiets als Ankara, ben je daar wel eens geweest? Ik wel, met de auto. Je ziet het al van ver (ca. 100km) liggen. Een grote bruine bubbel in de lucht.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 11:19:39 »

Zo even lekker uitgewaaid aan het strand van Jomtien. Veel geld uitgegeven bij ikea, en volgende week de keuken bouwen.
Maar eerst een kleine update. Naar aanleiding van opmerkingen en suggesties hier een paar aanpassingen gemaakt in het station. Een kleine knik in de sporen gemaakt zodat de aansluitingen wat vloeiender kunnen verlopen In spoor 1 zit nu nog een stukje R1 getekend. In werkelijkheid wordt dat een halve 24912. Ook in Spoor 2 waar in de tekening een gapend gat wordt getoond. In de sporen 3 en 4 heb ik wel een 24912 getekend. Maar aangezien Anyrail geen halve railstukken weer kan geven liggen deze over een 24172 getekend. Bij de bouw wordt dat mooi gezaagd en strak verlegd. Als er flex voor C-rail te verkrijgen zouden zijn was dat probleem heel anders opgelost, maar die zijn er dus niet. (Beetje moeilijk buigen met die harde bedding  :D).

Alle sporen in de (schaduw)stations zijn lang genoeg voor de langste trein die er komt. Dus dat is geen probleem. En slingers storingsgevoelig? Niet naar mijn ervaring, maar veel ervaring met M* R1 heb ik helaas niet. Zal er wel aan liggen hoe vlak en stevig de ondergrond is en hoe strak de rails verlegd worden. Heb al ettelijke banen gebouwd met Peco flexrail, minimum radius altijd op 50cm gehouden. Dus we gaan straks eerst een teststukje bouwen en dan veel uitproberen!
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #8 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 11:12:52 »

Lang geen update meer geplaatst, foei. Er is inmiddels wel een hele hoop gebeurd dus ga er maar ff lekker voor zitten.

1. Het baanplan is iets aangepast. Iets minder klinisch zal ik maar zeggen. De grootste verandering is het stationsemplacement. In de perronsporen heb ik een boogje gepland. dat oogt gewoon wat beter. in de tekening hieronder is dat nog een knikje met een halve tegenboog voor slanke wissels. In de praktijk worden het rechte stukken die iets ingezaagd worden zodat ze ietwat buigen kunnen. In totaal wordt het een hoek van 6 7 graden. Niet veel dus.

Hier de foto's van nivo1, nivo2, nivo3, nivo4 en een overzicht van het geheel met scenery.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #9 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 11:39:02 »

2. Als volgende is de staalconstructie waar de baan in komt te hangen, zodat deze op en neer gehesen kan worden, ook klaar. Op alle buitenhoeken (5) en het midden van de lange poot komt een hijspunt. In totaal 6 staalkabels die aan een evenaar bijeen komen. Vandaar gaat het met n kabel naar de lier. Wel wordt het totaalgewicht (naar schatting 750 a 800 kilo wanneer gereed) verdeeld over vier katrollen zodat het te hijsen gewicht met een factor vier wordt verminderd. Dat is prettiger voor de lier.

Foto's hieronder.

De foto's tonen de hijsconstructie. Deze staat zo vast als een Hollands huis. Geen zijdelingse of andere bewegingen mogelijk.

Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #10 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 11:52:56 »

3. De tafel waar de baan op gebouwd gaat worden is nu volop onder constructie. Deze wordt gebouwd van stalen kokerprofielen 5x5cm voor de buitenrand en 2,5x5cm voor de dwars en diagonaalverbindingen, wanddikte altijd 1,5mm

Deze foto's zijn van de tafel. Op de laatste foto zijn ook al (gedeeltelijk) de achterwanden aangebracht evenals de loopwielen en hijsogen. De tafel is nog niet klaar, er komen nog meer dwars- en diagonaalverbindingen om de benodigde stijfheid te verkrijgen. Die breng ik aan als de eerste hijstest, einde deze week hopelijk, succesvol is verlopen. Dan kan ik op normale hoogte werken en hoef niet meer op de knietjes rond te kruipen. Dat vinden ze namelijk niet leuk.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #11 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 12:00:13 »

4. Tussendoor heb ik een testbaantje gemaakt om de decoders en bezetmelders met Koploper te testen. Deze dingen komen, hopelijk, einde deze maand hier aan. Moet me wel even van het hart dat ik over die C-rail van Mrklin helemaal niet te spreken ben. Iedere keer dat je ze uiteen neemt breken er weer stukjes af. Zeer slechte kwaliteit. Gauw permanent neer leggen en nooit meer aankomen dus.

Foto's:

Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

speeltmettreintjes

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #12 Gepost op: maandag 22 juli 2019, 15:41:04 »

Da's vervelend, dat afbreken. Hopelijk kun je de rails nog wel gebruiken. Het is een bekend probleem waar al heel wat over is geschreven, bijvoorbeeld in dit topic en zelfs in onze wiki.

Het probleem is dat er een paar jaar lang C-rails is geproduceerd met een mindere kwaliteit plastic, met een relatief korte levensduur. Die productiejaren zijn al lang geleden, maar een deel van die slechte rails bestaat nog. Zolang het vast ligt, maakt het niet zoveel uit, zo heb ik begrepen, maar als je het loshaalt, breken er stukjes af. Voor wie tweedehands rails koopt, is dit ook een extra aandachtspunt. Als je (oude) rails koopt van een minder betrouwbare verkoper, kun je er mee genept worden. Oppassen dus.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 24 juli 2019, 17:48:54 »

Het probleem is dat er een paar jaar lang C-rails is geproduceerd met een mindere kwaliteit plastic, met een relatief korte levensduur. Die productiejaren zijn al lang geleden, maar een deel van die slechte rails bestaat nog. Zolang het vast ligt, maakt het niet zoveel uit, zo heb ik begrepen, maar als je het loshaalt, breken er stukjes af.
Mmm, zo te zien breken er stukjes bedding af, maar blijven de bielsen heel.
Bij K-rails (zonder bedding) breken regelmatig (bij 2-hands aanschaf) stukjes van de biels af. Ook een vorm van plastic-moeheid.
En evenmin fraai.

Er is waarschijnlijk wel een praktische oplossing voor beide rails-types.
Bij K-rails wordt er vaak ter plekke een stukje biels los aangeplakt op de ondergrond.
Bij C-rails kan ik me voorstellen dat je die in bedt in XPS o.i.d., en daarmee ter plekke de gaten verhult met hulpballast langs de rails.
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 24 juli 2019, 17:57:19 »

vermoedelijk heb je C rails van de eerste generatie.Die waren bar slecht en marklin heeft ze ooit gratis vervangen maar nu niet meer.Ik heb k rails ingebed in Noch/merkur bedding.Gewoon indrukken en ze liggen vast in een mooie bedding.Wat duurder maar veel minder werk.Zie maar in mijn topic staan voorbeelden.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Baanplan(bouw) Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 01 augustus 2019, 12:15:50 »

En er zit beweging in!! De eerste hijstests zijn geslaagd, de tafel laat zich soepel op en neer bewegen. Nu nog met handkracht, straks met een E-winch. Dat kost mij wat minder moeite. Enkele foto's van de tafel met de onderkant op een hoogte van 90cm (= bovenkant 100cm).

De derde foto is van de hijskabels, Zes stuks hiervan komen bij elkaar op de evenaar. Vandaar gaat er n kabel naar de winch via vier katrollen. Deze katrollen reduceren het te hijsen gewicht met een factor vier maar daarvoor moet er wel vier maal zoveel lengte gehesen worden. Dat maakt voor die winch niet uit, die motor loopt wel. Voordeel is dat de winch niet zo zwaar uitgevoerd hoeft te zijn. In plaats van 1000kg hijsgewicht kan ik nu volstaan met 250kg. Dat scheelt aanmerkelijk zowel in prijs als in afmetingen.

De vierde en laatste foto toont de tafel zoals deze er momentaan bij ligt. Rustend op schragen en enkele ondersteuningspoten. Ook is deze aan enkele geleiders vastgezet met lijmtangen. Nu kunnen de resterende verstevigingsbalken en spanten er ingelast worden. Enkele zijn al gedaan.

Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Mrklin fahren-rger sparen
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 02 augustus 2019, 16:51:42 »

Hoi Henk,

Ik zie nu pas wat je aan 't het brouwen bent, daar in Thailand  :P
Ziet er spannend en goed uit  :thumbup:
Ook je overburen hebben er goed zicht op  :D

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 03 augustus 2019, 02:48:41 »

Hi Tony, dank je.
Ja nu kan men nog meekijken. Over een paar dagen gaat de achterwand erop en ziet men van de straatzijde niets meer. Nou ja, een kale wand dan.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

GTIBert

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Ecos-2
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 03 augustus 2019, 11:20:36 »

Waar woon je dan precies in Prasat?
Gelogd


Ecos-2 kleur, C-rails, AJ S88 K83, 6021, Koploper.

Lobomotion69

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 03 augustus 2019, 13:24:49 »

Ben je daar bekend dan? Adressering hier is een ramp. Straatnamen hebben ze niet. Huisnummers worden toegewezen wanneer het huis bij het kadaster (gemeente) wordt aangemeld. Het eerste huis krijgt nummer 1, het volgende 2 enz. Wij hebben huisnr. 180 en naast ons staat 107. Waar 179 staat weet ik niet eens. Het is een grote chaos, maar dat is precies waarin Thais excelleren.
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

GTIBert

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Ecos-2
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #20 Gepost op: maandag 05 augustus 2019, 14:51:09 »

Maak eens een print screen in Googlemaps waar je woont.
Vind het wel interessant om te weten.




Mvg Bert.
Gelogd


Ecos-2 kleur, C-rails, AJ S88 K83, 6021, Koploper.

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #21 Gepost op: maandag 05 augustus 2019, 15:27:20 »

 @citaat Het gilde van de lange vingers is k benieuwd... :D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Baanplan Lobomotion (onder constructie, nog)
« Reactie #22 Gepost op: maandag 05 augustus 2019, 19:22:05 »

Interessant project.
Vooral het vliegende deel.even een reactie om de bouw te volgen.

Ik heb je een paar dagelijks terug al een PB gestuurd, ik denk dat je evenaar nog wel valt te verbeteren.

Mvg Robin
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.812 seconden met 28 queries.