Het zijn niet alleen de aandrijvingen, ook de wissels zelf zijn een probleem. In het koude Nederland werkt het allemaal prima maar hier liggen de gemiddelde temperaturen iets hoger. Momenteel, om 10 uur 's ochtends op een redelijk bewolkte dag, is het in mijn hobbyhok 31 graden. Buiten nog iets meer. Zonder bewolking tikken we makkelijk de 38 graden aan. In Nederland gaat, bij die temperatuur, niemand ook meer de zolder op om met treintjes te spelen, lees ik regelmatig op het forum. Omdat Märklin alle heveltjes en schuifjes van gewoon PVC maakt, een zeer plastisch materiaal, gaat dat a. zwaarder lopen en b. vervormen. Indien deze onderdeeltjes van een minder plastisch materiaal zouden zijn gemaakt zoals ABS of nylon dan is het probleem er niet. Maar ja, dat is wel duurder en daar heeft Märklin dan weer een probleem mee.
En dit verhaal kan ik onderbouwen. De wissels die problemen geven liggen op het warmste deel van de baan, vlak bij de overhead deur die altijd openstaat juist vanwege die warmte. Gesloten hoopt er zich nog meer warmte op en dat vinden de wissels helemaal niet leuk en ik ook niet. Eén van de wissels in deze straat heeft al een motoraandrijving, rechtstreeks op de wisseltongen. Die werkt uitmuntend. dat kan ik bij het andere wissel natuurlijk ook inbouwen, dat is geen probleem. Maar hoe doe je dat bij een DKW? Die heeft vier verstelbare wisseltongen. Vier, of zelfs twee, motoren vind ik toch echt te gortig worden. Nog maar eens heel diep over nadenken.