Nieuws: Maak kans op de speciaal door Bart gespoten 12,5 3rail jubileum loc (1100 serie). Lees -klik hier- hoe je kans kan maken op deze unieke loc!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  is dit een “hoogvermogen motor”?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: is dit een “hoogvermogen motor”?  (gelezen 1149 keer)

Eifelman

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
is dit een “hoogvermogen motor”?
« Gepost op: woensdag 19 december 2018, 14:03:30 »

Hallo,

ik heb onlangs een BR216-127-1 gekocht via catawiki. de beschrijving vermeld dat er een hoogvermogen motor in zit. ik heb mijn twijfels. zie de foto, is dit een hoog vermogen motor?

groet
Frank
Gelogd
Groeten,

Frank

i_m_johny

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Alle goeie dingen komen in meervoud...
    • Spoorzicht
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 14:08:01 »


Nee.

Naar mijn beleving is een Hoogvermogen motor een combinatie van permanent magneet (wat dit dus niet is) en een 5-polig anker (binnen in het 'huis').
En dan een Decoder die dit alles naadloos aan kan sturen (minimaal C90 decoder).

Loc heeft een LFCM motor, zit standaard een C80 (Delta) decoder in.
Kan wel eenvoudig ombouwd worden met ESU magneet en C90 decoder (of beter).


Zie de Wiki (Klik )


Wel een leuke variant op de BR216.

Groeten,

Jan
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 december 2018, 14:47:28 door i_m_johny »
Gelogd
Draadje: Larkerveen & Swischenboden
Youtube: Klik
Website: Klik

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 14:18:56 »

Zoals Jan al schrijft: Dit is een "Allstrom" motor.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Kaleb

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 14:20:54 »

is dit een hoog vermogen motor?

antwoord kort en bondig: nee
Gelogd
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (M-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van de Stamtafel Mijnstreek

Eifelman

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 16:37:02 »

hallo,

als ik deze om zou willen bouwen, wordt dat dan een motor 60944 of 60943 of......is er iets beters?
En die gecombineerd met een ESU lokpilot 64610 is dan een goede combinatie?

wil de lok nl. dan ook voorzien van sluitverlichting etc.

groet

Frank
Gelogd
Groeten,

Frank

Looney Tunes

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 16:56:46 »

Je hebt dan de 60944 nodig, eventueel zou je nog kunnen overwegen om de ESU 51960 te gebruiken, dan blijft de motor echter 3 polig.
Zelf zou ik echter voor de 60944, dat gaat i.c.m. de ESU 64610 prima rijgedrag opleveren.

En je hebt dan 2 aux'en direct vrij, die je kan gebruiken voor sluitverlichting.
Mocht je er meer willen kan je overwegen de 64614 aan te schaffen, met een 21 polige adapterprint, dan heb je t/m aux 6 beschikbaar.
Gelogd
Groetjes John,
Kalender-items:

Bahn-AG

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 17:13:50 »

Hallo

Ik snap nooit wat nederlanders hebben met ESU. 8o :D

Een Mld/3 is een betere decoder die ook nog eens met een draagprintje geleverd wordt.
Voor een grote schijfcollector vind ik een echte Hamo (dus niet die ESU replica) magneet wel voldoende. De complete set met 5 polig anker en magneet levert nauwelijks iets extras op.

Bart
Gelogd

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 17:21:25 »

Echte mannen kopen een decoder met draadjes, die dragerprintjes zijn totaal overbodig voor zo'n Marklin lokkie, solderen moet je toch. Slechts leuk als je 'tig functies met serieweerstanden hebt te prutsen hebt. Bij deze lok stopt het bij frontseinen.......

Gelogd

Bahn-AG

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 17:33:10 »

Hallo

Je zal je verbazen hoe weinig plaats je opeens in zo'n lok hebt als je zo'n zwervende decoder (met te korte draadjes) er kortsluitvrij in onder wilt brengen. ;)

Bart
Gelogd

Eifelman

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 18:23:03 »

ach het is niet de eerste keer dat ik een decoder monteer, bij de 35 N spoor lokomotieven heb ik dat al bij elke lok gedaan, daar heb je pas weing plek.
en misschien vind ik in de toekomst nog wel een paar funkties die ik toe kan voegen, die ene euro meer die dat ding kost is niet de wereld.
met esu heb ik alleen maar goede ervaringen. hetzelfde voor Kuehn en Doehler und Haass. Uhlenbrock daarentegen is in mijn optiek schrot, vooral als je verlichting in je lok hebt. die dingen koop ik nooit meer.

en draadjes moet ik er zelf aan solderen, heb dus geen printje gekocht.

Frank
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 december 2018, 18:24:41 door Eifelman »
Gelogd
Groeten,

Frank

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 18:42:18 »


de beschrijving vermeld dat er een hoogvermogen motor in zit.


Wellicht wat laat maar je kunt een klacht indienen bij de verkoper: het object voldoet niet aan de beschrijving. En voorts kun je je ook richten tot Catawiki als klagen geen soelaas biedt.

Gr, Ben.
Gelogd

Eifelman

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 18:52:06 »

Ben,

Dat heb ik vanmiddag -nadat ik jullie info gelezen had- direkt gedaan. kreeg direkt een korting aangeboden van de winkel, dus dat was wel goed. daar was “gewoon iets misgegaan”.
die lok ziet er uitwendig eigenlijk heel goed uit, geen krassen of lakbeschadigingen. Ik heb nog op ebay.de gekeken. daar wordt de BR216-90-1 aangeboden tegen veel lagere prijzen (ik heb bij catawiki 69 euro moeten neertellen), maar die zien er allemaal slechter uit. dus ik koop van de korting een 60944 motor en voor 30 euro een mfx decoder van esu. Dik tevreden. Dat erin solderen vind ik gewoon een leuke bezigheid en mijn ervaring met esu lokpilots zijn echt goed daar die ook nog een “Self adapting” modus hebben die de tijdconstanten van de regelaar optimaliseren tijdens de eerste rit(ten).

Frank
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 december 2018, 20:50:21 door Eifelman »
Gelogd
Groeten,

Frank

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 19:05:28 »

Heel goed. :)
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 19:50:54 »

Hoi Frank,

Onbekend maakt onbemind  ;)
Las dat je N spoor locomotieven had omgebouwd, dus de ruimte in de H0 lok zal je wel bevallen.
Mede hierdoor heb je ervaring in het digitaliseren, en met decoders van andere merken dan die van Marklin.

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar het feit, dat je een M4 decoder wilt toepassen voor de ombouw.
Want vermoedelijk heb je geen centrale, die er iets mee kan.....of zit ik er ver naast?

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Eifelman

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 20:28:59 »

hoi Hans,

nee ik heb nog geen centrale. Bij N spoor rij ik met Multimaus en Koploper. Bij Maerklin alleen nog met MS3. Centrale komt er wel zodra ik een wat grotere (complexere) baan heb. Denk aan een Tams redbox. Vanwaar de vraag?

groet
Frank
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 december 2018, 21:13:13 door Eifelman »
Gelogd
Groeten,

Frank

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 20:32:19 »

De term hoogvermogen komt niet door de magneet, maar door de elektronische aansturing vanuit de decoder (soort van cruise control), die de motor op toeren houdt en minder stroom verbruikt.
Het is meer een commerciële term dan een technische term. De motor op zich is gewoon een gelijkstroom motor.

dus ik koop van de korting een 60944 motor en voor 30 euro een mfx decoder van esu.
Een Märklin mLd heeft een bijgeleverde dragerprint die je zo op in de houder van de huidige decoder klikt en door de 21mtc connector wissel je de decoder makkelijk uit, ook handig om storing te zoeken.
En je soldeert de draadjes net zo makkelijk als bij de ESU, maar dan zonder decoder, zodat je geen gevaar hebt om de decoder tijdens het solderen te beschadigen.
En de aansturing van de mLd is beter dan die van een ESU.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 20:46:52 »

Hoi Frank,

Was er nieuwsgierig naar, zeker toen je over de M4 van Esu begon.
Aangezien ik net nog niks wist, van met welke besturing je de decoder zou willen programmeren.
Nu weet ik het wel, en aangezien je de MS3 hebt, kan je wel iets met de M4decoder van Esu aanvangen.

Maar ook met DCC kan je de lokmaus nog steeds gebruiken, alleen doe je dan niks met het M4 gebeuren.

Persoonlijk vindt ik de dragerprint wel prettig werken.
Daar je alle bedrading niet aan je decoder hoeft te solderen.
Het is geen verplichting om met een dragerprint te werken, het gaat erom wat voor jou het prettigst werkt.

M.v.g.

Hans V200.0
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 december 2018, 20:50:54 door Hans V200.0 »
Gelogd

Eifelman

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 20:57:20 »

hoi Ad,

weer iets geleerd. ik had eerlijk gezegd tot vanmiddag nog nooit van mld/3 decoders gehoord. ga ik zeker nog eens proberen, heb nog een paar lokomotieven met delta decoders die ik ombouwen wil,

groet
Frank
Gelogd
Groeten,

Frank

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 21:23:23 »

Hoi Frank,

Zelf doe ik de dragerprint op de plek waar het omschakelrelais ooit zat.
Alleen past dat soms qua hoogte niet in elke lok.
Plat gelegd past ie dan ook wel, zei het dan wel vast gemaakt middels dubbelzijdig tape.

Je bent vrij in je keuze van decoder, maar zou er in ieder geval een multiprotocoldecoder inbouwen.
Dan heb je nog aan al je besturing nog iets.

Met de redbox van Tams, heb ik geen ervaring.
Wellicht vinden we daar meer over, in het digitale hoekje overige merken.

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 16:53:04 »

Aan het bedrijfsnr te zien, hoort hier een eerste versie van een C80 decoder uit 1986 in te zitten.
Ik weet niet of die drager van de print helemaal compatible is met de huidige Mld decoder.
Maar de nieuwe Marklin decoders worden met drager geleverd, dus het komt vast goed.
De sluitverlichting gaat je meer werk opleveren..

Mvg. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2; In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU, LTD, Tams, Digitrain.

hvanschaik

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 17:32:23 »

Ad, de term "hoogvermogenmotor" is wel degelijk terug te voeren op de techniek. Een 5-poler is gewoon in staat om meer vermogen te leveren dan een 3-poler. Verder is niet de decoder bepalend voor het vermogen, maar de combinatie magneetveld en stroom door het anker (het 2e magneetveld). Cruise control heeft daar niets mee te maken.
Gelogd

Eifelman

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 19:16:17 »

Aan het bedrijfsnr te zien, hoort hier een eerste versie van een C80 decoder uit 1986 in te zitten.

daar zit nu een decoder in met nummer 50250, weet niet of dat een C80 familie is.

Citaat
De sluitverlichting gaat je meer werk opleveren..

ja klopt maar dat vind ik ook wel leuk om te doen. en misschien nog cabineverlichting aan beide zijden

groet
Frank
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 december 2018, 19:21:14 door Eifelman »
Gelogd
Groeten,

Frank

Eifelman

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 20:25:25 »

Ad, de term "hoogvermogenmotor" is wel degelijk terug te voeren op de techniek. Een 5-poler is gewoon in staat om meer vermogen te leveren dan een 3-poler. Verder is niet de decoder bepalend voor het vermogen, maar de combinatie magneetveld en stroom door het anker (het 2e magneetveld). Cruise control heeft daar niets mee te maken.

is het ook niet zo dat een hoger poolaantal garant staat voor een rustiger loop van de motor, vanwege grotere (of betere) eenparigheid?

groet
Frank
Gelogd
Groeten,

Frank

Olav

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 21:02:49 »

De term hoogvermogen komt niet door de magneet, maar door de elektronische aansturing vanuit de decoder (soort van cruise control), die de motor op toeren houdt en minder stroom verbruikt.
Het is meer een commerciële term dan een technische term. De motor op zich is gewoon een gelijkstroom motor.

Ad, de term "hoogvermogenmotor" is wel degelijk terug te voeren op de techniek. Een 5-poler is gewoon in staat om meer vermogen te leveren dan een 3-poler. Verder is niet de decoder bepalend voor het vermogen, maar de combinatie magneetveld en stroom door het anker (het 2e magneetveld). Cruise control heeft daar niets mee te maken.

Ja en nee. Uhlenbrock heeft een decoder (gehad) die gewoon een ‘vergelijkbare’ prestatie leverde alsof er een permanente magneet is zit. Hierbij wordt een stroom door de spoel gestuurd waardoor het op een permanente magneet lijkt. Ik heb er zelf mee gereden. Qua prestatie en geluid vanaf de motor zeker niet van kwalitatief hoog niveau, maar werkt wel redelijk.
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

Gonbidatu

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 22:40:53 »

Echte mannen kopen een decoder met draadjes, die dragerprintjes zijn totaal overbodig voor zo'n Marklin lokkie, solderen moet je toch. Slechts leuk als je 'tig functies met serieweerstanden hebt te prutsen hebt. Bij deze lok stopt het bij frontseinen.......

Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen😂
Groet Koos
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 23:43:31 »

Ad, de term "hoogvermogenmotor" is wel degelijk terug te voeren op de techniek. Een 5-poler is gewoon in staat om meer vermogen te leveren dan een 3-poler. Verder is niet de decoder bepalend voor het vermogen, maar de combinatie magneetveld en stroom door het anker (het 2e magneetveld). Cruise control heeft daar niets mee te maken.
Hans,

Een 5 polige motor is inderdaad beter in staat om een gelijkmatiger vermogen te leveren, maar het is en blijft een gewone DC motor.
De ankerwikkelingen van een 5 polige motor zijn afgestemd (meer wikkelingen en hogere impedantie) op de sterkere (neodymium) magneet.
Als jouw bewering zou kloppen dan zou een ombouw van een 3 polige motor met ESU magneet en decoder geen "hoogvermogens" motor mogen heten, ondanks dat de prestaties nagenoeg gelijk zijn aan die van een 5 polige motor met dezelfde decoder.
Het geheim zit hem in de inductieve terugkoppeling tussen motor en decoder en de pulsbreedte sturing. Tussen de pulsen meet de decoder het door de motor opgewekte tegen EMK en gebruikt dit om de motor op toeren te houden. Je merkt dit als je de motor wilt tegen houden, dan neemt het stroom verbruik toe, doordat de "cruise controle" (PI regelaar) meer vermogen naar de motor stuurt, om deze op toeren te houden.
Doe dit bij een motor met decoder zonder cruise control, dan blijft het stroom verbruik gelijk en zakt het toerental van de motor ineen, zoals op een helling gebeurd.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 22 december 2018, 20:00:50 »

Echte mannen kopen een decoder met draadjes, die dragerprintjes zijn totaal overbodig voor zo'n Marklin lokkie, solderen moet je toch. Slechts leuk als je 'tig functies met serieweerstanden hebt te prutsen hebt. Bij deze lok stopt het bij frontseinen.......
Ik noem dit meer prutsers dan echt mannen want die gaan werken volgende de zelfde principe als de fabrikant  ;)een los decoder doe je alleen als het niet anders kan :D
Je bent zeker ook zo'n man de de kniptang in de hand heeft als die een andere auto radio gaat plaatsen ;)
En verder stop de verbouw pas als de klant geen wensen meer heeft want ook oude modellen kun je van sluitseinen en rangeer seinen voorzien  :)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 22 december 2018, 20:02:35 door hmmglaser »
Gelogd
Mvg Mark

hvanschaik

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #27 Gepost op: zondag 23 december 2018, 10:10:24 »

Beste Ad, je zegt eerst dat de 5-poler inderdaad meer vermogen kan leveren dan de 3-poler. Volledig correct. Dan vervolg je met de mededeling dat het een gewone DC motor is. Klopt ook, maar dat geldt ook voor de 3-poler. Vervolgens leg je uit dat de 5-poler met z'n wikkelingen is afgestemd op de sterkere neodym magneet. Ook correct, dat is inderdaad de technische ingreep die de motor krachtiger moest maken. Dan ga je het ingewikkeld maken door te zeggen dat een 3-poler met ESU magneet nagenoeg hetzelfde presteert.... en dan ben ik het spoor bijster. Waarom heeft Märklin een sterkere motor ontwikkeld (en daar een aansprekende nieuwe naam voor bedacht) als die niet beter presteert dan de oude versie? Mij een raadsel....
Gelogd

Bahn-AG

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #28 Gepost op: zondag 23 december 2018, 10:57:47 »

Hallo

Vanwege zijn afmetingen levert de oude LFCM een hoger vermogen dan die kleine 5 polertjes.

Bart
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #29 Gepost op: zondag 23 december 2018, 11:10:26 »

Hans,

Beste Ad, je zegt eerst dat de 5-poler inderdaad meer vermogen kan leveren dan de 3-poler. Volledig correct. Dan vervolg je met de mededeling dat het een gewone DC motor is. Klopt ook, maar dat geldt ook voor de 3-poler.
Dat heb jij zelf geschreven ;):
Een 5-poler is gewoon in staat om meer vermogen te leveren dan een 3-poler. Verder is niet de decoder bepalend voor het vermogen, maar de combinatie magneetveld en stroom door het anker (het 2e magneetveld). Cruise control heeft daar niets mee te maken.
Ik schreef alleen maar:
Een 5 polige motor is inderdaad beter in staat om een gelijkmatiger vermogen te leveren, maar het is en blijft een gewone DC motor.

Citaat
Dan ga je het ingewikkeld maken door te zeggen dat een 3-poler met ESU magneet nagenoeg hetzelfde presteert.
Nee, hiermee probeer ik juist duidelijk te maken dat de term "hoogvermogen" niet op de motor slaat, maar op de decoder. En dat je ook van een 3 poler ook een zogenaamde "hoogvermogen" motor maakt door de veldmagneet te vervangen door een permanente magneet.
 
Märklin heeft eind jaren 80 al de stap gezet naar 5 polige motoren met de 35xx aandrijving, voor een mooier rijgedrag.
Het is nu eenmaal zo dat meer polen op de rotor een mooier rijgedrag geeft.
En dit heeft Märklin in de 6090 en 6090x aandrijving doorgezet.

Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #30 Gepost op: zondag 23 december 2018, 11:20:03 »


Je bent zeker ook zo'n man de de kniptang in de hand heeft als die een andere auto radio gaat plaatsen ;)


 :thumbdown:
Gelogd

Olav

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #31 Gepost op: zondag 23 december 2018, 11:42:39 »

Ik zal eens zoeken naar een tabel die ik gemaakt heb. Ik had een test met verschillende motoren/decoders met een standaard last en dezelfde klim en snelheid over de verschillen qua tijd. Motoren waren de standaard motor, drie polig en bij polig met permanente magneet en sinus motor. Ook verschillende decoders. De lics waren alle E94 modellen van Marklin en Roco

Dat wordt pas volgende week overigens
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

hvanschaik

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #32 Gepost op: zondag 23 december 2018, 14:25:18 »

Ad, Märklin noemt haar 5-polige motoren "Hochleistungmotor", niet "Gleichmässigmotor". Hiermee wordt aangegeven dat dit type motor meer kan presteren dan het 3-polige type, verder niets. Jij gebruikt de term "gelijkmatiger", maar die term kom ik verder nergens tegen. Daar zit ook het probleem van deze discussie, we hebben te maken met "termverwarring". Zo maak je van een 3-poler door de veldspoel te vervangen een dc motor ipv. een allstrommotor, maar zeker geen "hoogprestatiemotor", daarvoor moet je echt de technische specificaties verbeteren. Bovendien - ik herhaal dat - als dat voldoende was geweest om de prestaties  naar een hoger niveau te tillen was er nooit geld gestoken in de ontwikkeling van de 5-polers.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 december 2018, 14:51:58 door hvanschaik »
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #33 Gepost op: zondag 23 december 2018, 17:22:52 »

Hans er zijn hier al velen die kunnen bevestigen dat een 5 polige motor beter loopt dan een 3 polige motor met permanente magneet, maar dat de prestaties nagenoeg gelijk zijn, alleen bij lagere snelheden schokt de 3 polige meer dan de 5 polige, dat is wat ik bedoel met gelijkmatiger. ;)
Bij de 5 polige motor is de luchtspleet tussen ankerpool en stator kleiner, dat maakt de motor efficiënter, maar dat maakt het nog geen hoogvermogen motor.
Overigens noemt Märklin het concept HLA, oftewel Hochleistungsantrieb, een combinatie van een DC motor en decoder, waarin de decoder de prestaties bepaalt.
Bij de HLA bepaalt de PI (Proportioneel-Intergrerende) regelaar van de decoder de efficiëntie van de gehele aandrijving en die is bij de laatste generatie decoders alweer een stuk verbeterd.
Märklin past sinds enkele jaren de traditionele 5 polige motor steeds minder toe en vervangt deze door een 3 polige industriële DC motor.
Zie https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=108895
Ook hier wordt nog steeds van een Hochleistungsantrieb gesproken en is de motor nog steeds een normale DC motor.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Ben den Hollander

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2017
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #34 Gepost op: zondag 23 december 2018, 19:07:23 »

Marklin is scheutig met de kreet Hochleistung, hoeveel waarde mag je er aan hechten?

Karretje: Wagen mit Hochleistungs-Pufferbohle
Electrolok: Hochleistungs-Drehgestellen
Electrolok: Hochleistungs-Frontschürze
Stomer: Hochleistungs-Neubaukessel
Stomer: Hochleistung-Glockenankermotor
Electrolok: Hochleistungs-Elektrolokomotive (3-poler) :D
Electrolok: Hochleistungsantrieb Softdrive Sinus
enz..
Gelogd

hvanschaik

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: is dit een “hoogvermogen motor”?
« Reactie #35 Gepost op: zondag 23 december 2018, 21:23:04 »

@citaat Bij de 5 polige motor is de luchtspleet tussen ankerpool en stator kleiner, dat maakt de motor efficiënter, maar dat maakt het nog geen hoogvermogen motor.
Klopt, daarvoor moet ie ook nog een sterkere magneet hebben. En aangezien de 5-poler dat allemaal heeft vraag ik mij af wat er nog meer aan de MOTOR moet worden geknutseld om aan jouw definitie van een hoogvermogen MOTOR te voldoen.
Ad, wat mij betreft mag je die vraag als retorisch beschouwen. 
« Laatst bewerkt op: zondag 23 december 2018, 23:23:02 door hvanschaik »
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.068 seconden met 31 queries.