Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons

Gestart door MvdW dinsdag 04 september 2018, 14:03:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Ik krijg telkens een S88 storing zodra ik met een locomotief ga rijden, met andere woorden: alle terugmelders lichten dan op. Als ik alleen wat wagons over de rails duw en op die wijze de terugmelders laat activeren is er geen enkel probleem. Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb een CS2 met 3 boosters 60174 van Marklin. Aan de CS2 zijn 12 stuks S88 modules (Viessmann en Marklin) achter elkaar gekoppeld. De terugmelders werken via massadetectie. Alle terugmelders heb ik eerst getest door met een wagon over de rails te rijden. Telkens gaat dan 1 voor 1 de desbetreffende terugmelder netjes oplichten. Zodra ik echter met een locomotief ga rijden dan ontstaat er na een paar seconden een storing waarbij alle terugmelders gaan oplichten. Als ik de S88 modules niet heb verbonden met de CS2 (dus even niet functionele terugmelding) dan kan ik netjes met de locomotief overal rijden en er ontstaat dan ook niet ergens een stroomstoring of zo.

De trajecten van de boosters 60174 en CS2 zijn qua stroom netjes gescheiden middels de rode middengeleider schoentjes. De massa van alle boosters, CS2 en rails zijn dus wel met elkaar verbonden middels 1 massadraad (van VD draad 2,5 mm2). De laatste S88 module is eveneens met de massa verbonden, de andere S88 modules dus niet. De diverse terugmelders zitten zowel in trajecten die via 1 van de boosters van stroom worden voorzien als in trajecten die via de CS2 van stroom worden voorzien.

Bij het ontdekken van het probleem heb ik ook al geprobeerd om slechts 1 S88 module te koppelen aan de CS2 en de andere even los te koppelen (dus ook niet functioneel gemaakt) en dan ontstaat boven genoemde storing ook. Dit geldt ook als ik die S88 module even vervang voor een andere.

Wie kan mij verder helpen om dit probleem op te lossen?
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Hoeveel locs en andere stroomverbruikers heb je op de baan staan? 
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
En heb je dan de eerste s88 via de gnd aansluiting op de braun aansluiting van de centrale/railspanning aangesloten. Zoals ik het nu lees niet.
Maak deze verbinding zoals ook aangegeven in de handleiding van de CS2 en je probleem is opgelost.

Groetjes
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Beste Marcel

Heb je dat fenomeen met alle locomotieven of alleen met één?
Heb je ook al geprobeerd de boosters los te koppelen?

mvrgr

Luc
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Citaat van: ErikW op dinsdag 04 september 2018, 15:37:49
Hoeveel locs en andere stroomverbruikers heb je op de baan staan?

Er zijn geen andere locs of andere stroomverbruikers op de baan.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
ergens zit er toch wat verkeerd aangesloten waardoor er bij een stroomverbruik een probleem ontstaat.Kan evengoed ergens een scheiding tussen je boostersecties zijn.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Citaat van: lucdiels op dinsdag 04 september 2018, 16:58:11
Beste Marcel

Heb je dat fenomeen met alle locomotieven of alleen met één?
Heb je ook al geprobeerd de boosters los te koppelen?

mvrgr

Luc

Andere locs nog niet geprobeerd. Het loskoppelen van de boosters ook nog niet geprobeerd. Kan ik eens testen, maar een andere loc begrijp ik niet dat dit verschil zou moeten uitmaken.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
 @citaat Je hebt last van een aardlus. Heb je gedaan wat Sprinter zei? En is het dan weg of nog niet?
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Citaat van: Sprinter op dinsdag 04 september 2018, 16:08:39
En heb je dan de eerste s88 via de gnd aansluiting op de braun aansluiting van de centrale/railspanning aangesloten. Zoals ik het nu lees niet.
Maak deze verbinding zoals ook aangegeven in de handleiding van de CS2 en je probleem is opgelost.

Groetjes

Wat bedoel je precies met gnd aansluiting op de braun aansluiting van CS2? De eerste S88 is namelijk alleen via de bekende flatcable verbonden met CS2. Als je bedoelt dat de eerste S88 ook met de massa ringleiding aangesloten moet zijn, dan ga ik dat zeker proberen, want dat is nu niet het geval.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
 @citaat Yep. De eerste en alléén de eerste. :)
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Ben,

bij mij is alleen de laatste S88 module aangesloten op massa en dat werkt perfect zonder enige storing op al mijn 4 testbanen. Dus wat jij schrijft komt niet overeen met mijn werkelijkheid. Waarschijnlijk heb ik alleen maar geluk... :D

Marcel,

Als het bij andere locs ook zo is dan zit het probleem niet in loc, anders wel. Kan je dat uitsluiten.
Boosters hetzelfde.
Problemen los ik altijd op door eliminatie. Zo kom ik snel tot de root cause. Doe ik ook beroepshalve zo.

Luc
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Het maakt niet uit welke module je gebruikt de eerste of de laatste of de middelste. Als er maar minstens en maximaal één is aangesloten.
Want via de s88 aansluiting tussen de modules zitten alle GND aansluitingen doorgelust. En zijn dus op elkaar aangesloten.

Alleen moet je voor een goede werking die aansluiting aansluiten op de Braun (Massa) van de railspanning. Doe je dat niet dan heb je het hier boven beschreven probleem.

Groetjes
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Wat ik mis in het verhaal of in de CS2 ook de juiste S88 configuratie is ingegeven. Als dat niet (goed) gebeurd is, kan dat ook problemen geven. Als ook dat goed is ingesteld, dan lijkt een aardlus inderdaad de oorzaak.

Groeten,
Wico
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Wico,

Ik denk te weten wat een aardlus is, maar kan je iets preciezer zijn wat je daarmee bedoelt. Kan voor Marcel misschien verhelderend zijn.

Luc
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Citaat van: Sprinter op dinsdag 04 september 2018, 19:03:20
Het maakt niet uit welke module je gebruikt de eerste of de laatste of de middelste. Als er maar minstens en maximaal één is aangesloten.
Want via de s88 aansluiting tussen de modules zitten alle GND aansluitingen doorgelust. En zijn dus op elkaar aangesloten.

Alleen moet je voor een goede werking die aansluiting aansluiten op de Braun (Massa) van de railspanning. Doe je dat niet dan heb je het hier boven beschreven probleem.

Groetjes

Hm, zoals ik al had aangegeven is bij mij de laatste S88 module aangesloten op de massa ringleiding. Dat moet dan toch goed zijn, of moet je echt een directe massa verbinding maken naar de massa uitgang van de CS2? Uiteindelijk is die uitgang toch ook verbonden met de massa ringleiding.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Citaat van: Wico op dinsdag 04 september 2018, 19:17:06
Wat ik mis in het verhaal of in de CS2 ook de juiste S88 configuratie is ingegeven. Als dat niet (goed) gebeurd is, kan dat ook problemen geven. Als ook dat goed is ingesteld, dan lijkt een aardlus inderdaad de oorzaak.

Groeten,
Wico

Via de CS2 kan ik bij setup naar S88 toe. Daar kan ik alleen iets wijzigen qua S88 interval en S88 query interval en beiden staan nu op 220ms. Kan ik ergens anders dan nog iets wijzigen qua configuratie?
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Opgelost. Het probleem zat blijkbaar in de 2m lange S88 kabel van de eerste S88 module naar CS2. Bij het nog eens nader bestuderen van de S88 handleiding las ik dat bij meer dan 3 S88 modules je deze lange kabel niet meer kan gebruiken. Toen ik deze kabel had vervangen voor de kortere versie trad het probleem niet meer op.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Marcel

goed dat het opgelost lijkt.
Wat ik wel niet begrijp is dat alles normaal leek te werken met gewone wagons maar niet met een rijdende loc. Ik zie namelijk het verband niet met de lange kabel.
Als de lange kabel het probleem was waarom werkte dat dan wel met gewone wagons?
Heeft iemand daar een verklaring voor? Het is altijd nuttig om de fysische oorzaak te kennen.

Groeten uit Edmonton

Luc
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Een loc is een bron van storingen met zijn magnetische velden om hem heen. Precies om deze reden ben ik van de s88 afgestapt en loconet gaan gebruiken. (Daarnaast ben ik nu geheel vrij in volgorde van aansluiten. Ketting, ster, of combinatie is metg loconet allemaal mogelijk.)
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Maarten,

dan zie ik nog altijd het verband met de lange kabel niet. De magnetische velden van de loc komen niet in de buurt van de kabel. En als de magnetische velden van een loc de signalen zouden verstoren dan zouden ze dat ook met een korte kabel doen.
De lange kabel is bij alleen van belang als de signalen zwak zijn, dus bij meerdere modules. Maar een loc speelt daar geen rol in.
Trouwens waarom zouden dan alle bezetmelders op de baan tilt slaan. De magnetische velden van een loc zijn alleen locaal van invloed.
Voor de oorzaak van een probleem mogen we niet speculeren maar alleen harde feiten op tafel leggen. Sorry hoor maar ik ben nogal koppig in het opsporen van de root cause van een probleem.  :)

Luc
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Luc, voor het oude s88 bussysteem wordt voor de communicatie gebruik gemaakt van het i2c protocol. Dat werkt door het hoog of laag zetten van de datalijn tussen twee klokpulsen in. Meestal gaat dit met laagspanning, waardoor dit systeem gevoelig is voor storingen bij gebruik van lange kabels.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Citaat van: MvdW op dinsdag 04 september 2018, 21:21:40

Opgelost. Het probleem zat blijkbaar in de 2m lange S88 kabel van de eerste S88 module naar CS2.


Heel goed, je werkt nog met de lintkabel? Die is inderdaad gevoelig voor verstoringen van buitenaf.

Mocht je alsnog problemen terug krijgen kun je overwegen met netwerkkabel te gaan werken en verloopstekkertjes. Kijk even hier voor wat info: http://www.floodland.nl/aim/info_s88_kabels_1.htm Ook wordt LocoNet als bekabeling en terugmelding genoemd maar Marklin en LocoNet gaan niet samen.

Gr, Ben.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Citaat van: MvdW op dinsdag 04 september 2018, 21:02:02
Citaat van: Wico op dinsdag 04 september 2018, 19:17:06
Wat ik mis in het verhaal of in de CS2 ook de juiste S88 configuratie is ingegeven. Als dat niet (goed) gebeurd is, kan dat ook problemen geven. Als ook dat goed is ingesteld, dan lijkt een aardlus inderdaad de oorzaak.

Groeten,
Wico

Via de CS2 kan ik bij setup naar S88 toe. Daar kan ik alleen iets wijzigen qua S88 interval en S88 query interval en beiden staan nu op 220ms. Kan ik ergens anders dan nog iets wijzigen qua configuratie?
Het is voor mij al wat langer geleden, maar ik dacht dat je in de CS2 ook het juiste aantal S88 modules in moest geven. Ben aan het zoeken geweest in de CS2 handleiding, maar kan het eerlijk gezegd niet (meer) terug vinden.

Groeten,
Wico
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
het probleem van de flatcable bij marklin S88 is reeds lang bekent.Dacht dat je ethernet kabel gebruikte die was omgebouwd.Die flatcable vangt alles op van storingen in de buurt en de S88 bus werkt eigenlijk op 5 volt en milliamperes toestanden 0 en 1. Ik heb gewoon ethernet gebruikt en zelf connectortjes aangezet die in de handel verkrijgbaar zijn.Op mijn website kan je het zien en staat ook de connectors info erbij. Ik heb ethernets die 5 meter lang zijn en geen enkel probleem.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
 @citaat
Dat er een probleem met de lange flat-kabel is wil ik best geloven, maar wat ik niet begrijp waarom dat probleem er alleen is als een loc rijdt en niet als er wagons op de baan staan. M.a.w. wat is het verband tussen de flat-kabel en de loc en de daarbij optredende problemen?
Het magnetisch veld van de loc op de baan komt nog niet in de nabijheid van de flatkabel onder de baan. Dus dat de loc de signalen in de flatkabel kan storen lijkt mij ver gezocht.
Ik heb ook een lange flat-kabel tussen de 11 decoders en de CS2. Ik reed op mijn proefbaan met 15 locs en alle terugmeldingen werktten feilloos.

En ja sorry, ik besef dat ik lastig blijf doen.

Mvrgr

Luc
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
zoals ik al schreef is het omdat je een verbruiker hebt op de baan .Liggen je stroomtoevoer van de rails netjes gescheiden en minstens 15 cm van je S88 leiding ? Verder geen zorgen maken als het werkt want het blijft een rare materie die S88 bus
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Johnny,

OK ik kan begrijpen dat een stroom door de voedingskabels van de baan invloed kan hebben op de signalen in de flatkabel. Maar dan zou je dat probleem eenvoudig kunnen oplossen door de flatkabel en de voedingskabel van de baan ver genoeg uit elkaar te leggen. M.a.w. de uiteindelijke oorzaak van de storing is hier dat de kabels te dicht bij elkaar lagen en niet dat er een lange kabel werd gebruikt. De nu gebruikte korte kabel ligt waarschijnlijk verder van de baanvoedingskabel dan de lange kabel. Een ander mogelijkheid is natuurlijk dat de korte kabel minder gevoelig is aan storing omdat er minder verliezen zijn op signalen in de korte kabel dan in de lange kabel.
Om dit te weten zou Marcel de lange kabel eens moeten terug plaatsen en ver genoeg van de baanvoedingskabel. Als het probleem dan ook weg is dan kunnen we stellen dat we de echte oorzaak gevonden hebben. Quod erat demonstrandum. :)

Luc
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
niet verder zoeken maar googelen en dan vind je ontelbare keren dat de flatcables altijd miserie geven.Soms direkt soms na een tijdje.Door gebruik van ethernet kabel heb je twisted pair draden waarin brol/stoorsignalen opgeheven worden.Bij flatcable kan dit niet.Dit is de enige reden waarbij in industrieéle toepassingen flatcables (bij zulke lage spanningen/vermogens) niet toegepast worden bij lengtes van meer dan 1 meter.Moedertje Marklin heeft hier indertijd een gigantische flater mee begaan maar wil het niet weten.Zoals zovele dingen bij M.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Johnny

Volgens mij heeft Märklin het wel begrepen want hun nieuwe S88 modules zijn ook met ethernetkabels.  ;)

Luc
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
werd tijd dan :) .Ik heb ze niet meer nodig maar voor intreders is het leuk dan dat die miserie weg is.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
@Johnny, ik heb je website bekeken over het zelf maken van kabels voor de S88.
Lijkt me een heel waardevolle tip die ik zeker ga toepassen. Alleen weet iemand waar ik die connectoren kan bestellen, Conrad? Ali?
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Reichelt, Farnell, Mouser.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Ik heb even op die websites gezocht en ook de zoekterm van Johnny gebruikt (kom je ook weer bij Mouser uit), maar eerlijk gezegd, ik zie door de bomen het bos niet.
Weet iemand een artikel o.i.d.? Zijn ze misschien in Houten te koop?
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons


KLIK

EDIT Fred, onnodig lange link ingekort.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Hartelijk dank voor de link
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Citaat van: Annemia op zaterdag 08 september 2018, 17:37:30
Ik heb even op die websites gezocht en ook de zoekterm van Johnny gebruikt (kom je ook weer bij Mouser uit), maar eerlijk gezegd, ik zie door de bomen het bos niet.
Weet iemand een artikel o.i.d.? Zijn ze misschien in Houten te koop?

Ja hoor, kijk maar eens op de stand van RoSoft o.a.

Groetjes
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Citaat van: Laurent op woensdag 05 september 2018, 07:27:33
Luc, voor het oude s88 bussysteem wordt voor de communicatie gebruik gemaakt van het i2c protocol. Dat werkt door het hoog of laag zetten van de datalijn tussen twee klokpulsen in. Meestal gaat dit met laagspanning, waardoor dit systeem gevoelig is voor storingen bij gebruik van lange kabels.

Nee, niet helemaal juist. Het is I2C protocol zoals je dat noemt wordt gebruikt voor de communicatie tussen de verschillende modules tussen de oude 6020/21 centrale b.v. het keyboard en b.v. de interface.
De s88 staat daar buiten en zit niet rechtstreeks op de I2C verbinding.
De s88 is gewoon een schuifregister op basis van de CD4014 IC's.

Groetjes
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Lid sinds: 2016

Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

offline
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Citaat van: lucdiels op donderdag 06 september 2018, 18:47:07
Johnny,

OK ik kan begrijpen dat een stroom door de voedingskabels van de baan invloed kan hebben op de signalen in de flatkabel. Maar dan zou je dat probleem eenvoudig kunnen oplossen door de flatkabel en de voedingskabel van de baan ver genoeg uit elkaar te leggen. M.a.w. de uiteindelijke oorzaak van de storing is hier dat de kabels te dicht bij elkaar lagen en niet dat er een lange kabel werd gebruikt. De nu gebruikte korte kabel ligt waarschijnlijk verder van de baanvoedingskabel dan de lange kabel. Een ander mogelijkheid is natuurlijk dat de korte kabel minder gevoelig is aan storing omdat er minder verliezen zijn op signalen in de korte kabel dan in de lange kabel.
Om dit te weten zou Marcel de lange kabel eens moeten terug plaatsen en ver genoeg van de baanvoedingskabel. Als het probleem dan ook weg is dan kunnen we stellen dat we de echte oorzaak gevonden hebben. Quod erat demonstrandum. :)

Luc

Ik heb juist de lange flatkabel gebruikt om verder weg te blijven van voedingskabels etc. De korte flatkabel ligt nu noodgedwongen dichter bij deze kabels. Ik ben overigens zelf ook verbaasd dat het bij de wagons wel werkte en bij een rijdende loc weer niet. Neemt niet weg dat het probleem nu wel opgelost is. Ik zal zeker die lange flatkabel nog eens proberen, op termijn wil ik dit toch gaan oplossen middels het ombouwen zoals hierboven al is genoemd.
Re: S88 storing bij rijdende locomotief maar niet bij wagons
Beste MvdW

Ik zou de flat cable vervangen door Patch cable als ik jou was. Ben je van alle risico's van storing af.
Benodigde verloopstukjes en kabels kun je vinden Rosoft.

Mvg, Johan