Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)

Gestart door Functions1973 maandag 25 juni 2018, 21:19:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Goedenavond,

Zou graag de front and rear headlights van de Roco 78271 willen dimmen. Die witte LEDs zijn veel te fel naar mijn smaak. Heb de handleiding van de Zimo MX645P22 gedownload en volgens mij heb ik de juiste sectie gevonden (zie foto) en moet het kunnen.

In CV #60 kun je spelen met de output voltage van de functie-uitgangen. Maar dit moet alleen invloed hebben op de front and rear headlights en niet op de functie-uitgangen F1 t/m F12. Daarom moeten in CV's #114 en #152 de uitgangen F1 t/m F12 worden uitgesloten. Voor CV 114 betekent dit dan volgens mij dat Bit 0 en Bit 1 op 0 moeten worden gezet en Bits 2 t/m 7 op 1. So far so good?

Elders in die handleiding lees ik dat om een Bit op 1 te zetten je de desbetreffende waarde van die Bit moet invoeren. Bij meerdere Bits op 1 de waardes van alle Bits die op 1 moeten optellen. Waarbij het volgende lijstje van waardes wordt getoond:

Bit 0 - waarde 1
Bit 1 - waarde 2
Bit 2 - waarde 4
Bit 3 - waarde 8
Bit 4 - waarde 16
Bit 5 - waarde 32
Bit 6 - waarde 64
Bit 7 - waarde 128

Bit 2 t/m 7 op 1 zou dan dus een totaal geven van 4+8+16+32+64+128 = 252. Dus als ik in CV 114 waarde 252 programmeer dan worden F1 t/m F6 uitgesloten van het dimmen dat ik in CV 60 instel en is de waarde in CV 60 alleen van toepassing op front and rear headlights en op F7 t/m F12. Klopt dat?

Next step is dan CV 152 programmeren om ook F7 t/m F12 uit te sluiten. Maar zou prettig zijn als er even iemand over mijn schouder mee wil kijken :? Doe dit voor het eerst en ben benieuwd of ik de handleiding tot nu toe goed interpreteer? Much appreciated!

Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Dat klopt; je kan ze ook effecten meegeven voorbeeld aan/uit dimmen.
Het vergt wel enige gewenning om de handleiding goed te interpreteren.
Maar het is de moeite waard.Je kan er heel wat mee,met die Zimo decoders.
Kijk eens op stummiforum, daar heb je heel wat topics over dit onderwerp.
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Hartelijk bedankt voor de confirmation. Stummi is Duits, denk ik heh? Dat maakt het nog een stukje lastiger 8o

CV 114 heb ik dus goed zo. Dat is mooi :) Dan CV 152 nog.

Functies F7 t/m F12 moeten uitgesloten worden van dimmen. Dus Bit 0 t/m Bit 5 moeten op 1. Zitten we op 1+2+4+8+16+32 = waarde 63. Wat Bit 6 en Bit 7 doen is me niet duidelijk. Dat is ineens weer heel iets anders :? Die lijken niks te maken te hebben met het dimmen? Die zouden dus gewoon default op 0 kunnen blijven dan.

Dus dan zou ik CV 114 moeten programmeren met waarde 252. CV 152 met waarde 63. En dan kan ik vervolgens gaan spelen met CV 60.

Maak ik nog steeds geen fouten?

Als dit gelukt is dan eens kijken of ik de cabine-verlichting van een effectje zou kunnen voorzien. Just for fun ;)
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Even oppassen: je hebt functies (F-toetsen, knoppen) en functies (outputs op print, AUX, geluid of enz.). Deze niet verwarren met elkaar.

Het dimmasker gaat over outputs en dus niet over de knoppen F1, F2, F3, enz.. Als je het cabinelicht wilt dimmen moet je weten aan welke uitgang (FO) het ledje hangt. Dat is dus niet hetzelfde als de F-toets die het ledje schakelt.
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 26 juni 2018, 07:21:10
Als je het cabinelicht wilt dimmen moet je weten aan welke uitgang (FO) het ledje hangt. Dat is dus niet hetzelfde als de F-toets die het ledje schakelt.

Oei... En hoe kom ik daar achter? Moet de loc dan open en draadje zien te vinden?

Front and rear headlights dimmen is gelukt! Blij mee :)
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Het wordt complex met 9 tot 10 uitgangen op een decoder. Proefondervindelijk uitvogelen en bij elke stap die je zet de oude waarden noteren.

Of iemand zoeken met een Zimo programmer of een Roco Z21 centrale, dan kun je het profiel uitlezen en zien wat waar aan gekoppeld zit.

Gr, Ben.
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
http://www.zimo.at/soundprojekte/roco_flm/BR_85/ZIMO%5FRoco%5FBR85%2Epdf
Hier kan je lezen dat de cabineverlichting op FA3 ( = functionsausgang) zit.
En het Duits komt vanzelf wel als je lang genoeg met de hobby bezig bent. :)
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Bedankt voor de link, Filip :important:
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Bedankt voor de tip en de handige link :) Ik ga eens kijken of er iets leuks te doen is met die cabine :idea: Waren dat in het echt gewoon gloeilampen in de cabine van zo'n loc?
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
 @citaat De loc heeft een stoom aangedreven lichtgenerator ( dynamo ).
Alle verlichting is derhalve elektrisch. Petroleum lantaarn voor noodgevallen.
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Ah. Een petroleum lantaarn voor noodgevallen. Dat is misschien wel leuk. Iets met beetje flikkeren van het lampje. Bedankt :)
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Ik vind het mooi als de voor en achterlichten geleidelijk aan/uit gaan.
Je kan de overgangstijd instellen.
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Bedoel je fade-in en fade-out? Fade-in doen de headlights af fabriek. Sluit-licht weet ik zo niet. Ga ik bekijken :)
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Ja dat bedoelde ik.
Je kan de overgangstijden individueel instellen. Of je kan kiezen voor "soft start", wat ik mooier vind.
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
De front and rear headlights zijn zo ver gedimd dat faden niks meer doet. Dat is niet anders. Jammer dat ze van die felle witte LEDs gebruiken in deze lok. Vind persoonlijk wat zachter geel mooier. Maar zo is het acceptabel.

Het cabine-licht heb ik door CV 129 op 88 te zetten van een fade-in en fade-out voorzien. Dat is fijner af te regelen dan soft start en is dus ook een fade out, niet alleen een fade-in. In CV 190 stel je in hoe traag de fade-in gaat en in CV 191 doe je dat voor de fade-out. Flikkeren, strobes, knipperen, enz is ook allemaal mogelijk dus als iemand een disco in de cabine zou willen ;)

Erg leuk om met die instellingen te spelen. Dit is allemaal goed te doen. Het geluid en de rook-pufjes trager maken is volgende dat ik wil proberen. Geen idee of het kan. Zal vast lastiger zijn dan lampjes dimmen en volume regelen. To be continued...
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
hoi,

Mooi dat het gelukt is.
Citaat van: Functions1973 op donderdag 28 juni 2018, 00:44:43
Erg leuk om met die instellingen te spelen. Dit is allemaal goed te doen. Het geluid en de rook-pufjes trager maken is volgende dat ik wil proberen. Geen idee of het kan. Zal vast lastiger zijn dan lampjes dimmen en volume regelen. To be continued...

Meestal is het aanpassen van het geluid niet echt gemakkelijk. Maar wel te doen. In theorie kan je de timing van het geluid aanpassen. Bij mijn loks is het door degene gedaan die ze heeft omgebouwd. Dat had hem wat hoofdbrekens gekost zij hij tegen mij. En dat waren toen al Esu lokpilots sound 2.0 en mogelijk zelfs nog 1.0 ... Maar dat moet ik nakijken ;)

Groet Ronald.
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Dat kan zeker en gemakkelijk. De CV's die je nodig hebt zijn CV 267 voor de tijd tussen 2 stoomslagen .
Met de volgende CV's kan je het ' karakter ' van de slagen aanpassen aan de belasting.
het loont om hiermee wat te spelen tot het geluid helemaal naar je wens is.
Re: CV's Programmeren voor Dummies (Roco 78271 met Zimo MX645P22 DCC Decoder)
Hartelijk bedankt voor het meekijken en -denken :) Ga er naar kijken.