Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling

Gestart door pitsar woensdag 01 mei 2019, 22:18:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
dag,

wie heeft ervaring met het omzetten van roco-kortkoppeling naar märklin-kortkoppeling? Ik kocht twee PTT postwagentjes met, helaas, Roco-kortkoppeling. Misschien is ruilen met een forumlid een (beter) idee?
De wagentjes zelf zijn het wel waard in ieder geval.

Bedankt! Groet, Patrick
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Zo te zien zitten er toch NEM-schachten onder? Dan kun je de koppelingen er met wat moeite uittrekken en de Märklin 7203 er in duwen.

Zie ook dit draadje.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Ik heb de ervaring, helaas, dat de Märklin kortkoppelingen ervoor zorgen dat de buffers van de wagons tegen elkaar komen in de bochten. En ik gebruik alleen rails van R2 (2231/5200/24230) en groter. Dat zou inhouden dat het in R1 nog erger zal zijn.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Dat is ook zo... Op mijn postwagens heb ik koppelingen bestaande uit een haak met een beugeltje. Zeg maar een Relex zonder de voorontkoppeling. Daarmee gaan het wel. Is het een optie om de postwagens in een vaste combinatie te laten rijden met binnen de roco koppelingen en aan de buitenkant van die haken met een beugeltje?
Groeten,
Fokko
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
hi, zal ze eens op de baan zetten. Ik kocht er ook ooit eentje met een Märklin-kortkoppeling geïnstalleerd. Kijken hoe het uitpakt. Bedankt voor de reacties! Misschien post ik hier later weer. groet, Patrick
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Roco universeel kortkoppeling of fleischmann profi gebruiken dan heb je als het goed is geen probleem zo had ik ze ook rijden marklin kk kan wel aan de lok zijde tenzij deze ook een kkk heeft dan moet je de eerste 2 weer gebruiken.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
ik heb hier ook een posttrein met 2 roco ptt postwagons rond rijden. ik heb ooit geprobeerd om er een marklin koppeling op te zetten, onder de postwagons is dat geen optie. de twee postwagons zijn bij mij gekoppeld met een roco kortkoppeling, aan 1 post wagon zit aan 1 zijde een beugel koppeling om de wagons aan de motorpost te koppelen. de motorpost heeft gewoon een marklin koppeling. dit voldoet prima. overigens hangt het wel een beetje van de wagon af, mijn VAM wagons hebben wel een marklin koppeling en rijden prima rond, zelf door de marklin 5120 bogen.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Roco materieel en Marklin KK kan niet samen. De koppeling is te hoog en kan niet onder de buffers door scharen.

Om die reden zitten Marklin buffers altijd hoger t.o.v. de norm.

Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 28 februari 2019, 18:22:14

De Marklin koppeling kun je bij veel andere merken niet toepassen, loopt vast onder de buffers in bogen. Om die reden zitten Marklin buffers standaard hoger, da's een keuze. Links Marklin, rechts Artitec als voorbeeld:




Gr, Ben.

Edit: aanvulling.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 02 mei 2019, 11:30:04
Roco en Marklin KK kan niet samen.

Ik heb er anders geen enkel probleem mee! Het was een tip van Ernst Huider, toen ik mopperde over het lastig aan- en afkoppelen van de M. kortkoppelingen. Gebruik ze nu door elkaar, en het gaat idd. beter!
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
 @citaat De Roco universeel kortkoppeling en de Märklin kortkoppeling gaan inderdaad prima samen.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Citaat van: Erik Baas op donderdag 02 mei 2019, 13:02:41
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 02 mei 2019, 11:30:04
Roco en Marklin KK kan niet samen.

Ik heb er anders geen enkel probleem mee!


Ik was niet duidelijk, bedoeld wordt Roco materieel met Marklin KK.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Geldt niet voor alle roco modellen de VAM wagens zoals marklintim al aan heeft gegeven werken wel goed samen met marklin/rts kort koppelingen.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Ik heb onder mijn Shimmns ook al jaren (uit de tijd dat ik nog het bestaan van Roco universeelkoppeling niet wist) Märklin KK's en door de beperkte uitslag die de koppeling op deze korte wagonnetjes maakt, gaat dat inderdaad ook gewoon goed. Onder al het nieuwe spul prak ik tegenwoordig een uni. Ook Märklin loks die met 1:87 materieel rijden krijgen zo'n uni.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
 :thumbup:
uit alle reacties begrijp ik dat het vervangen van één koppelingetje van de Roco-wagons al moet volstaan om deze te koppelen aan de Märklin motorpost:

de meest eenvoudige beugelkoppeling zonder voorontkoppelaar
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:R02.jpg

de roco universeelkoppeling
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:R17.jpg

Die laatste vind ik het mooist. Heeft hier iemand zo'n koppeling liggen die 'm aan mij wil verkopen misschien?

Dank bij voorbaat en groet, Patrick
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Gewoon even langs je modelspoorhandelaar gaan, Roco heeft verpakkingen van 12 stuks. En doe verstandig, wissel die op de motorpost ook even om. Als de Roco koppeling onder ligt, gaat je Märklin beugel omhoog staan door de iets dikkere rand van de Roco.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
dank Laurent! groet, Patrick
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
was vandaag in de hobbywinkel, ik had mijn wagonnetje niet bij me. Kreeg bij het vragen om de Roco-universeelkortkoppeling de koppeling gepresenteerd die er al op zit  :D

Vraag: kan ik ergens op onze site het artikelnummer vinden van deze koppeling: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Bestand:R17.jpg

groet, Patrick
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
 @citaat Toppie winkel dan. :D

Het nummer is 40395 (12 stuks) of 40397 (50 stuks).
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
veel dank Ben.

Ik laat wel even horen of dit gelukt is/werkt. Groet!
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Beste Patrick,

Mocht je morgen naar Houten gaan, ETS Emmen staat daar met een goed gevulde Roco onderdelen voorraad.

Groet, Anne W
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Haal 1 Marklin koppeling uit je motorpost en haal 1 Roco koppeling uit de laatste wagon.

Stop de Roco koppeling in je motorpost en stop de Marklin koppeling achterin de laatste wagon.

Koppel alles aan elkaar met de Roco koppelingen en je bent klaar.
Re: Roco PTT postwagen: roco-kortkoppeling ombouwen naar märklin-kortkoppeling
Hi Rico, dat kan natuurlijk ook nog! Ik was er zelf niet opgekomen. bedankt
Anne W, dank voor de tip!

groet, Patrick