Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771

Gestart door mathn maandag 02 april 2018, 11:28:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
De verzendkosten zijn nu maar 1,10

Ik laat het wel weten als ik ze ontvangen heb.

Mvg, Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
De inzetstukjes zijn vandaag binnengekomen.

Zie de foto's hieronder. De eerste foto toont de stukjes, hier met nog wat vliesjes die je er zo afsnijdt. 1 kant is glad, de andere is ruw. Ze zijn glanzend zwart. Op de foto lijkt de ruwe kant witte stipjes te hebben maar dat is weerspiegeling.
De tweede foto toont het inzetstukje in de wissel, je drukt het er zo in (ik moest bij mij de puko die ik had verbogen even terugbuigen). Gaat supersimpel en werkt perfect. Bij mijn rechterwissel zit de ruwe kant dus boven, bij een linkerwissel de gladde kant. Maar dat valt van een klein afstandje al niet meer op.
Treinen rijden er zonder problemen overheen. Ik heb het idee dat ze zelfs beter rijden omdat de wissel zonder inzetstukje zorgt dat assen iets kunnen schuiven, nu worden ze beter op hun plek gehouden!

Echt een aanrader dus! Eenvoudig te bestellen op de website van https://www.rztec.de (nee ik heb geen aandelen :P ). Je betaalt eerst wel de volle mep aan verzendkosten maar daarna wordt het overschot razendsnel teruggeboekt via Paypal. Bij mij waren de verzendkosten maar 1,10 euro.
Ik had daarover even een mail gestuurd vooraf.

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Leuk dat het werkt.

Heb de bocht wissels sinds gisteren in gebruik genomen.
Heb met een nieuwe V60 van Märklin er langzaam overheen gereden. Kortsluiting.

Als ik het snel doe dan is er niks aan de hand lijkt het wel.

Prima oplossing dus.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Inderdaad, fijn dat het zo simpel op te lossen is. Even bestellen en een paar dagen later bij je in de bus.
Als je een losse wagon eroverheen duwt voelde ik ook duidelijk beweging dat het wiel tussen de geleiders veel meer speling had. Met het inzetstukje is dat praktisch weg.

Ik hou wel van zulk soort eenvoudige maar doeltreffende oplossingen  :)

Koen

Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Hallo,

Ik heb zojuist de verzendmethode in de online shop aangepast voor mijn Nederlandse klanten. Vanaf nu kunt u 3,70€ als maxiletter in de winkelwagen kiezen. U hoeft dus geen pakketje te kopen voor 13,99€ vooraf.
De isolatoren zijn nu ook beschikbaar voor de standaard wissels 24611 en 24612 en standaard gebogen wissels 24671 en 24672.
Ik wens u succes met de isolatoren zonder kortsluiting en ontsporingen.

Ronny
RZTec
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Een mooie oplossing Koen voor de bochtwissels, Ik ben ook benieuwd of daarmee ook het probleem/storing is verholpen wanneer de 4103 over deze bochtwissel rijdt. Of ligt dit echt aan de sleper van dit rijtuig? Ik denk zelf dat er een aantal a bestellen. In iedergeval bedankt voor de tip.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Zijn hier voor K-rail dat jullie weten ook oplossingen voor. Ik heb 2 stuks dubbele kruiswissels 2260 achter elkaar liggen. Goed uitgelijnd ook nog, want ik weet dat dat erg belangrijk is. Wissels lagen niet precies helemaal vlak, dus ben ik nu bezig om dat ook nog aan te pakken. Probleem is dat een lange stoomloc met tender bij achteruitrijden en afslaan zichzelf als het ware uit de bocht rijdt. De tender wordt zijdelings als het waren opgetild en ontspoord dan. Zonder wagons erachter gaat het meestal ook goed, maar zodra er ook maar 1 wagon aangekoppeld zit gaat het fout. Vooruit rijdend gaat het altijd goed, ook met een lange sleep wagons erachter. Iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
@RZTec / Ronny: je hebt het forum ook gevonden zie ik, mooi, welkom!

@Treinhobby / Roy: ik heb helaas geen dergelijke wagon dus ik kan het niet voor je testen. Ik ben benieuwd, laat het hier maar weten.
Tot nu toe heb ikzelf met het inzetstukje alleen met wat recenter Märklin materieel getest. Ik heb nog geen tijd gehad voor ouder materieel en andere merken.
Sowieso heb ik het meeste materieel van andere merken voorzien van 3rail assen. Maar ik heb geloof ik ook nog wel wat met 2rail assen. Ik zal dat sowieso ook testen.

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Beste mensen

sommige treinen liepen bij mij in de wissels niet helemaal soepel nu heb ik zgn PUKO s besteld bij de firma hier onder in www adres en t werkt echt

groetjes

wouter


https://www.rztec.de/produkt-kategorie/3-leiter-spezial/


PS ik heb geen financieel belang in deze firma


Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Mooi dat het bij jou ook werkt.
Daar waren we hier ook al achter gekomen, zie dit topic

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik heb op de puko een druppeltje tin gesoldeerd werk uitstekend

Fred
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Vandaag de plastic dingen binnen gekregen.

De zelfde V60 getest en nu met maar 1 streep op de MS3 gaat hij er glad overheen zonder enige storing. Werkt prima dus.

Echter blijf ik het jammer vinden van een wissel van zoveel geld dat het met plastic moet worden verholpen en door een derde partij.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Mooi dat het werkt.

En met je laatste opmerking ben ik het 100% eens.

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Ik zit eraan te denken ze ook te bestellen. Het is niet met alle wissels (bij mij is er eentje die vaker problemen geeft), maar dan maar meteen allemaal voorzien van die dingen.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: wouter op vrijdag 20 maart 2020, 16:22:06
https://www.rztec.de/produkt-kategorie/3-leiter-spezial/
En toch doet die oplossing sprekend denken aan de Innenradlenker van Clemens die eerder op het stummiforum aangaf waarom een trein op C-rails slanke wissels uit de rails loopt.

Citaat van: Adjebelle op donderdag 05 maart 2020, 15:39:13
Zijn hier voor K-rail dat jullie weten ook oplossingen voor. Ik heb 2 stuks dubbele kruiswissels 2260 achter elkaar liggen.
Adjebelle beschrijft een tender-specifiek probleem. Dus eentje voor de rubriek Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: Jan22 op woensdag 01 april 2020, 20:17:56
En toch doet die oplossing sprekend denken aan de Innenradlenker van Clemens die eerder op het stummiforum aangaf waarom een trein op C-rails slanke wissels uit de rails loopt.
Dat is inderdaad een zelfde soort oplossing. Alleen is deze alleen voor de slanke wissels.
RZtec heeft oplossingen voor alle soorten wissels.
Al heb ik zelf met de normale wissels geen problemen dus daar heb ik ze ook niet toegepast.

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Met de oude blikken 2 cm slepers kan je hiermee nog problemen voorkomen. Alleen is het niet eerlijk. De oplossing voor de normale slanke wissels zijn een lapmiddel. De echte oorzaak wordt niet aangepakt, foutief afgestelde wielen. Is overigens de schuld van de fabrikanten, want die gebruiken veelal te dunne flenzen, waardoor je wiel meer ruimte in de rails krijgt. Ik stel al mijn Roco wielen voor loks bijvoorbeeld gewoon weer terug naar 14,2mm en heb nergens meer last mee.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
 @citaat
Als foutief afgestelde wielen het probleem zijn dan kan Märklin de complete productie van zijn V60 modellen terug halen.
Mijn loc is nu 1 jaar oud en heeft niet veel gereden.

Ook met een br41 die in een grote startset zat had ik problemen. Bij de eerste keer met top snelheid lanceerde dat ding van de rails af. En ja, specifiek bij de slanke bochtwissel.
Ter info: Ik Gebruik geen R1 bocht.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Nameten en indien foutief aanpassen. Er zijn zo vaak wielen die niet aan de normen voldoen.
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Sinds een aantal maanden maak ik gebruik van de slanke meegebogen wissels 24771 en 24772 in R4 en R5 bochten.
Vaak kortsluiting maar dan vooral met oudere locomotieven.  De wielafstand is vaak minder dan 14 mm en ook zijn de flenzen soms dikker en die raken dan de puntcontacten het dichtste bij de railstaven.  Meestal is na correctie van de wielafstand het probleem verholpen.
Maar vandaag had ik ook het probleem met een "nieuwere locomotief" de Amtrak A-B-A combinatie 37621. Onder de B-unit zit het (korte) sleepcontact 7164.  Het langere sleepcontact 7185 dat altijd onder een A-unit zit (waarom eigenlijk?) geeft kortsluiting met de schroef van de dissel wanneer het sleepcontact over de hogere puntcontacten gaat van een wissel.
De wielafstand van de B-unit varieert tussen 14,0 en 14,2 mm afhankelijk van het wielenpaar.


Willy
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
linkse wielas ook isoleren en mss schroef vervangen door nylon type.Denk eerder dat het de as is die kortsluiting geeft. Ps: heb ik gedaan met rietjes van een fruitsapje geknipt en past netjes rond de as.

Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Dag allemaal,

Ook ik had hier en daar problemen met deze slanke wissels, met name bij locs voorzien van een fluistersleper.
Máár er is meer...
Op 1 van de 8 links en rechts meegebogen lange wissels blijven ook locs staan met een "dikke" sleper.
Gisteravond heb ik vervolgens ontdekt dat het kunststof hartstuk dat met kunststof pinnetjes in het railbed verlijmd zit, dat 1 pinnetje te dik was voor het gaatje in de railbedding en zodoende steekt het kunststof hartstuk iets hoger uit boven de rails dan normaal.
Op de foto van Willie lijkt het er op dat zijn wissel het zelfde probleem heeft. Zie foto. En Willie, als je de wissel nog bezit, wil je aub eens kijken of dat bij jou wissel ook het geval is?
Ik heb de verkoper van de wissel benaderd betreffende dit probleem middels een e-mail, echter de aankoop is gedaan op 11 november 2021, dus je zou zeggen dat de garantie verlopen is. Echter dit is volgens mij een productie fout en hier heb je volgens mij langer garantie op, toch?

Groetjes,

Jozef

Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Citaat van: Jozef op maandag 04 maart 2024, 18:25:59(...)Echter dit is volgens mij een productie fout en hier heb je volgens mij langer garantie op, toch?
Er is een soort regel dat als iets niet goed is / kapot gaat voor de verwachte levensduur je alsnog garantie kan claimen. Maar dan kan lastig zijn om te bewijzen en te regelen.
Kan je in dit geval niet gewoon zelf dat kunststof puntstuk er goed in duwen?

Koen
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Jozef, 2 foto's:

M24771_01.jpg

M24772_01.jpg

Willy
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Dag allemaal en dag Willie,

Dag Willie, kijkend naar de 2 foto's van de wissels, de wissels zelf zijn in orde toch?

Vandaag weer een loc (39866/BR 189 012-8) die bij zeer traag rijden bleef staan op een slank gebogen wissel 24772. Let op: de loc veroorzaakt geen kostsluiting, maar de sleper maakt blijkbaar geen contact meer met de puko's en rijd vervolgens niet meer door.
Na vergelijk met een andere 24772 bleek dat het het eind van het kunststof hartstuk ook hier weer *boven* de bovenkant van de puko's uitstak.
Dus weer het zelfde geval als bij mijn bijdrage in #72, maar nu bij een ander exemplaar van een 24772.
Dit keer heb ik het opgelost door aan de onderzijde een gaatje te boren met een boortje van 1 mm, waarna ik het af fabriek gelijmde pinnetje vanaf de bovenkant net iets dieper kon drukken dan de bovenkant van de puko's.

Ik blijf het toch maar raar vinden dat ik dit allemaal zelf in orde moet maken, sorry.

Groetjes,

Jozef

PS overeigens de verkoper van de 24772 wissels heb ik gecontacteerd middels een e-mail, ten tijde van mijn bijdrage #72. Denk je dat ie reageert? Nee hoor!

Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ervaringen met de slanke bochtenwissels Märklin 24771
Gewoon Märklin aanschrijven.