Nieuws: Op zaterdag 20 oktober 2018 is de gastendag voor de 10e keer bij de Modelspoorgroep Den Bosch. Klik hier voor meer info.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Zelf- en verbouw projecten allerlei
| | |-+  Slanke Engelsman voor C rails
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Slanke Engelsman voor C rails  (gelezen 2776 keer)

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Slanke Engelsman voor C rails
« Gepost op: zondag 28 januari 2018, 22:40:09 »

Wie mijn bijdrages in het café heeft gevolgd, weet waarmee ik bezig ben geweest. Voor zij die dat niet volgen: Ik ben bezig geweest met de bouw van een slanke Engelsman voor C rail, in het Duits ook wel DKW genoemd: Doppelkreuzungsweiche. Tijdens mijn Tischbahnuitstapjes heb ik al meerdere malen zitten kijken naar een slanke Engelsman van WeichenWalter. Erg mooi en volgt de geometrie van de C rail ook netjes (zelfde maatvoering als kruising 24740), echter ook erg duur (nu €720,00). Dat moest goedkoper kunnen. Op stummi's kwam ik een topic tegen waarin een K rail DKW in C rail werd bediscussieerd. Daarin ook een bijdrage van ene Clemens. Zijn blog ben ik al vaker tegen gekomen, hij heeft meer handige snufjes voor C rails. Clemens heeft een Engelsman gebouwd uit een kruising 24740 en een Peco SL-190 wissel. Omdat de SL190 code 75 is, heb ik de SL90 besteld. Deze is code 100, leek mij beter in te passen. Ook heb ik een kruising 24740 en twee wisselaandrijvingen PL-11 besteld. Gelijktijdig zocht ik contact met Clemens.

Voordat we verder gaan, eerst even het waarom. Waarom de Peco SL-90/190?
Hij is 12 graden. De Märklin slanke geometrie gaat van 12,1 graad uit. Hij is ongeveer 250 mm lang, maar heeft binnenliggende tongen. Dat betekent dat het daadwerkelijke deel dat ertoe doet, korter is. Dat is handig, want de te lange rails kan je afzagen. Een groot verschil met de Märklin Engelsman 24620/24624 is dat de tongen dezelfde kant op bewegen. Bij Märklin bewegen de tongen contra, waardoor je altijd 2 dezelfde rijwegen krijgt. Ofwel alles rechtdoor gaand, ofwel alles afbuigend. Bij Peco niet, wat dus zorgt voor 4 verschillende standen en twee wisselmotoren. Gelukkig kan het CS3 daarmee gewoon overweg. Verder is Peco erg goed in vertellen hoe je de wissels moet isoleren voor een goed 2railbedrijf. Niet van toepassing dus. :D :D Waar hierdoor wel rekening mee gehouden moet worden, is het feit dat je zo kortsluiting hebt. Je kan dit wissel namelijk niet open rijden. Daarover later meer.

Het contact met Clemens was erg leerzaam. Hij vertelde mij dat hij zijn servo's extra krachtig moest laten werken, omdat hij het wissel binnen de puntstukken had verzaagd. Dat deed mij besluiten om het wissel groter te verzagen, namelijk achter de puntstukken, zodat ik gewoon met de normale spoelenaandrijving kan blijven werken. Ik kreeg ook het verzoek van Clemens om een foto reportage te maken. Die zal ik hier dus ook delen.

Het onderstaande filmpje is van vanavond, een klein testbedrijf met een Märklin geluidslok, een stuurstandwagon en een Piko locomotief. Meer bedrijfstests zullen nog volgen.


Vanavond ga ik niet de gehele bouw meer plaatsen. Wel heb ik nog een fototje van tijdens de bouw voor jullie:

De twee verzaagde wissels in elkaar gelegd.

Bij de bouw van dit wissel ben ik een aantal dingen tegen gekomen die mij niet bevallen of waar ik niet blij mee ben. Ik plan nog een tweede exemplaar, waarin ik deze zaken anders wil aanpakken.

Voor eenieder die nieuwsgierig is naar de kosten die ik heb gemaakt, heb ik onderstaande opsomming:
- SL-90 €60
- 24740 €22
- PL-11 3x €48
- WeichZwei, 3x, circa €30
- Diverse reserveonderdeeltjes €5
- Relais uit voorraad. Bij Conrad €3,10 voor de variant van 5V, 12V versies kosten zo'n 4 euro per stuk. 2 Nodig maakt 8.
- 24V uit voorraad??? 5 Euro bij Farnell, in eerste instantie 4 stuks gebruikt, 2 daarvan gesloopt, de andere 2 weer uitgebouwd. €20
- Draad, tin en andere kleine zooi: €5-10?
- Wat hout €???
- Enkele weken tijd

Groet,
Laurent
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Hero

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #1 Gepost op: maandag 29 januari 2018, 00:14:00 »

Mooie oplossing.
Ik ben benieuwd naar het bouw verhaaltje.

Mocht je nog meer Peco materiaal nodig hebben.
Bij EHattons in de UK ben je een stuk voordeliger uit als de bedragen die je nu opgeeft.

Mvg Robin

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #2 Gepost op: maandag 29 januari 2018, 06:46:33 »

Ook ik ben zeer benieuwd  :thumbup:, maar werkt perfect zo te zien!
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #3 Gepost op: maandag 29 januari 2018, 21:12:43 »

 :thumbup: Welke puko's heb je hiervoor gebruikt?
« Laatst bewerkt op: maandag 29 januari 2018, 22:57:01 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Jakop

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #4 Gepost op: maandag 29 januari 2018, 21:28:05 »

Mooi stukje werk Laurent! Complimenten.  :thumbup:
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - IB IR - K-rail

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #5 Gepost op: maandag 29 januari 2018, 23:57:36 »

Dank allemaal! :)

Mocht je nog meer Peco materiaal nodig hebben.
Bij EHattons in de UK ben je een stuk voordeliger uit als de bedragen die je nu opgeeft.
Die had ik inmiddels ook gevonden ja. :)
Ook ik ben zeer benieuwd  :thumbup:, maar werkt perfect zo te zien!
Vooralsnog klaag ik niet nee. Kruipend eroverheen met een geluidslok zonder problemen.
:thumbup: Welke puko's heb je hiervoor gebruikt?
Ik heb een kruising 24740 hiervoor opgeofferd. De puko's laten zitten, daardoor ook gelijk de juiste verhoudingen gekregen, de rest eruit gezaagd en uiteindelijk ook de laatste stukjes spoorstaaf vervangen. Een stevige soldering bleek niet mogelijk te zijn bij de C rail spoorstaven, terwijl de Peco zich makkelijk en goed laat solderen. Dan maar weer reststukjes Peco erop en die mooi aan elkaar solderen en afvijlen.

Groet,
Laurent
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Hero

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 30 januari 2018, 00:21:17 »

Laurent,

Ik heb de laatste keer voor de verbinding Peco en C rail de overgangs railverbinders van fleischmann gebruikt.(code 100 -> code 83)
Artikelnummer staat in mijn bouwdraadje dat weet ik niet meer uit mn hoofd.

C rail is te solderen,maar dan na goed schoonkrabben met een glasvezelstift en wat Sommerfeldt soldeervloeistof (s39 RVS).
OF het lukt voor ze uit de bedding smelten weet ik niet. Ik heb alleen ervaring met draden aan wissels vastzetten.
Misschien help een verbindingsstrookje aan de zijkant.Een imitatie railkoppelplaat van messing oid.Of gewoon de good old railverbinder vast solderen.

Mvg Robin

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 30 januari 2018, 00:41:39 »

Hoi Robin,

Ik heb ze er helemaal afgesloopt. Aan de binnenkant had ik al volledig code 100 railstaven gemaakt, dus de buitenkant ook maar meegepakt. Rijdt de trein in ieder geval rechtop. Eindjes een schuin kantje aan gevijld, gaat ook nog. Schoonkrabben heb ik niet gedaan, wel S39 gebruikt, de troep. Bedding is ervan verschoten. Je smelt e.e.a. vrij makkelijk, je hebt toch een hoop warmte nodig voordat je tin gaat vloeien.

In je topic zag ik nummer 6437. Ik denk dat ik voorlopig toch blijf solderen. Betrouwbaarheid in wisselende opstellingen is extreem belangrijk, ook na tig keer los en vast koppelen.

Groet,
Laurent
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 januari 2018, 00:43:44 door Laurent »
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Hero

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 30 januari 2018, 01:46:31 »

Laurent,

Wat het handigst werkt moet je gewoon toepassen.

Ik heb hier thuis twee wissels aan elkaar gesoldeerd.
Die verbinding blijkt ook zeer gevoelig voor verticale krachten.
Bij de montage is het twee keer los gekomen.
Wil je het echt stevig vast hebben dan doet een vastgesoldeede rail verbinder wonderen.
Sinds die er overheen is gesoldeerd ligt t als een geheel probleemloos in de baan.

Mocht je nog wat stukken Peco railstaaf nodig hebben meld je het maar.


Robin

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 30 januari 2018, 10:33:12 »

Waar hierdoor wel rekening mee gehouden moet worden, is het feit dat je zo kortsluiting hebt. Je kan dit wissel namelijk niet open rijden. Daarover later meer.
(...)
Bij de bouw van dit wissel ben ik een aantal dingen tegen gekomen die mij niet bevallen of waar ik niet blij mee ben. Ik plan nog een tweede exemplaar, waarin ik deze zaken anders wil aanpakken.
Ons staat dus nog wat te wachten!

Bij Engelsman polarisatie staat dit plaatje:

Dat is een voorbeeld met een frog-juicer. Maar ik maak uit je bericht op dat je dit doet met relais?
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 30 januari 2018, 11:45:41 »

Ja, ik gebruik een tweetal bistabiele dubbelrelais. Mijn gehele binnenkant is geïsoleerd, daardoor loop ik geen risico op kortsluiting als ie verkeerd schakelt, alleen als er dan gereden wordt.
Bistabiele relais omdat er dan niet constant en relais bekrachtigd hoeft te worden en het relais na een reset of noodstop nog steeds goed staat. Dubbelrelais omdat als de ene set tongen op een stelarm middenleider zijn, de andere altijd rails zijn. Dus de twee aansluitingen zijn kruislings aangesloten op rood en bruin.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 30 januari 2018, 15:05:49 »

Misschien dat marklin je voordeelt nog gaat volgen en met een slanke engels man gaat komen ;)
Heb zelf ook net mijn eerste slanke wissel gebruikt het rijd en staat een stuk beter maar ivm de ruimte die ik heb kan ik het niet overal toepassen.
Gelogd
Mvg Mark

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 21 april 2018, 22:49:43 »

Goed, jullie hadden nog wat beelden en bouwverslag te goed...

De slachtoffers bij elkaar, nog niet wekende dat ze later 1 zullen zijn.


Allereerst het eerste slachtoffer.


Andere kant is ook afgetekend.


Zo, die is stuk.


Iemand nog een kruising voor Trix C rail nodig? :D O:-D Hoop breekwerk, de puko's zitten met weerhaken vast.


Duidelijk te zien is dat de sleper over de binnenste tongen glijdt als het wissel afbuigend is.


DKW aftekenen...


En ook daar de zaag in...


Opeens is het een schattig wisseltje geworden in plaats van een groot wissel.


Puko's verwijderen van de middenrail. Duidelijk zichtbaar de weerhaken in de puko. Maakt verwijderen erg lastig.


Helemaal aangepast.


Wissel onderhanden nemen. Verbindingen binnen eruit, tongen er tijdelijk uit om een andere verbinding door te kunnen halen


Eerste poging tot verbinden: solderen. Niet echt succesvol.


Change of plan: Tillig Code 100 rails erin. Ik had nog een reststukje.


Ligt mooi klem zo.


Lijkt al aardig op een DKW nu.


Yep, net echt.


Omdat ik 2 5V Bistabiele dubbelrelais heb, heb ik een extra 5V voedingsprintje voor de darlington arrays gemaakt. Hierdoor heeft mijn decoderchip geen last van dippen in de spanning met daarbij mogelijk wegvallen van informatie door kortstondig uitvallen van de chip.


Bij de eerste versie probeerde ik de wisselmotoren uit 1 WeichZwei te schakelen. Dat ging niet. Nieuwe poging: via relais. Die zie je hier. Ook niet echt succesvol. Derde poging: Extra WeichZwei erbij, zekering overbruggen en spoor 1 firmware erop. Werkt. Alleen... Vraagt nog altijd 2,4 Ampère per wisselmotor per omschakeling. Voor deze versie goed genoeg.


Inmiddels zijn er wat testritten geweest. Het ding is o.a. gebruikt op een Duitse stamtafel, heeft bij mij tijdens de rijdag dienst gedaan. In totaal 1 ontsporing in ca. 20.000-25.000 assen die eroverheen geweest zijn. En de wagon die ontspoorde liep er op alle slanke wissels uit. Zie ik dus als een fout in de wagon. In Duitsland kwam wel een nadeel aan het licht: de 2,4 Ampère bij schakelen. We draaiden op 1 5A booster die uiteindelijk met zo'n 3A belast werd. Omschakelen en het hele zooitje lag plat (en het wissel was niet omgeschakeld). Ook ligt de wisselmotor te hoog. Een 1:93 dubbeldekker gaat er net langs, maar een 1:87 zal aannemelijk vastlopen. Op zoek naar een nieuwe oplossing dus.

Voor de liefhebbers:

Rijdag bij mij thuis.


Stamtafel in Duitsland.

Groet,
Laurent
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #13 Gepost op: zondag 22 april 2018, 07:17:01 »

Dat hb je weer knap in elkaar gezet Laurent  :thumbup:
Er komt nog wel wat electronica bij kijken om de spanningen te schakelen.

De treinen rijden er goed overheen, ik zag ook de mooiste Taurus weer voorbij rijden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

d.vanaalst

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #14 Gepost op: zondag 22 april 2018, 09:43:10 »

Voordat we verder gaan, eerst even het waarom. Waarom de Peco SL-90/190?
Hij is 12 graden. De Märklin slanke geometrie gaat van 12,1 graad uit. Hij is ongeveer 250 mm lang, maar heeft binnenliggende tongen. Dat betekent dat het daadwerkelijke deel dat ertoe doet, korter is. Dat is handig, want de te lange rails kan je afzagen. Een groot verschil met de Märklin Engelsman 24620/24624 is dat de tongen dezelfde kant op bewegen. Bij Märklin bewegen de tongen contra, waardoor je altijd 2 dezelfde rijwegen krijgt. Ofwel alles rechtdoor gaand, ofwel alles afbuigend. Bij Peco niet, wat dus zorgt voor 4 verschillende standen en twee wisselmotoren. Gelukkig kan het CS3 daarmee gewoon overweg. Verder is Peco erg goed in vertellen hoe je de wissels moet isoleren voor een goed 2railbedrijf. Niet van toepassing dus. :D :D Waar hierdoor wel rekening mee gehouden moet worden, is het feit dat je zo kortsluiting hebt. Je kan dit wissel namelijk niet open rijden. Daarover later meer.


Hoi Laurent,

Ik heb jouw project al een aantal keer voorbij zien komen en ik moet zeggen, ik geniet van het resultaat. Ik heb een vraag: in je openingspost (zie uitsnede hierboven) heb je het over dat de Peco 4 verschillende standen heeft. Maar, misschien zie ik het niet, wat heeft 4 standen voor nut? Ik bedoel: je kunt van uit een richting toch altijd maar 1 richting op of zie ik iets over het hoofd. Is het dan noodzakelijk om 4 standen te hebben?
Maar misschien is je opmerking ook meer bedoeld als: deze peco heeft 4 standen, dus ik heb 2 motoren nodig.

Groet,

Dennis
Gelogd
Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #15 Gepost op: zondag 22 april 2018, 10:51:06 »

Dat laatste Dennis. De Engelsman heeft vier verschillende combinaties waarin de tongen kunnen liggen. Er is, in tegenstelling tot de marklin 24624, maar 1 rijweg gelijktijdig mogelijk. Hierdoor heb je dus de 4 standen met twee motoren.

Je ziet het dus wel, maar snapte mijn beschrijvende tekst niet. Had ik wellicht duidelijker kunnen omschrijven.
« Laatst bewerkt op: zondag 22 april 2018, 18:36:26 door Laurent »
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

d.vanaalst

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #16 Gepost op: zondag 22 april 2018, 14:37:36 »

 @citaat: nee het is niet direct dan jij niet duidelijk genoeg bent. Misschien is het meer mijn onrust omdat ik niet verder kwam dan 2 mogelijke richtingen. Maar dat klopt dus, ik ben weer gerust gesteld!

Groet,

Dennis
Gelogd
Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #17 Gepost op: zondag 22 april 2018, 19:02:18 »

Prima. Anyhow, inmiddels heb ik nog 2 relais gehaald, 12V dit keer (gaat een voorschakelweerstand bij), tevens heb ik 2 servo's, 8 kruisingen had ik al en sinds gister heb ik ook 8 DKW's van Peco. Prototype 2 gaat worden uitgevoerd met servo's, kijken of dat beter gaat en vooral, minder stroom vraagt.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #18 Gepost op: maandag 21 mei 2018, 18:03:12 »

Nummer 2 is ondertussen ook in aanbouw...

Het wisseldeel zelf is compleet voorbereid. Nu kan de rest van de onderbouw en electronica erbij.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #19 Gepost op: maandag 21 mei 2018, 23:48:19 »

Mooi gemaakt Laurent,

Ik zie dat je de rail van de Peco engelsman hebt ingekort om de stukje C-rail er aan te kunnen zetten, maar kon je de rail van Peco niet gewoon in de biels van de C-rail schuiven?

PS, op je video zie ik dat de wagens wat omhoog komen als ze de engelsman oprijden. Is dit nog vanwege prototype en kun je dit corrigeren?

Ziet er wel heel mooi uit, knap gedaan.  :thumbup:
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen; wel over rail...

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018, 00:28:03 »

Hoi Ad,

ik dacht dat ik er een foto bij had gedaan, maar blijkbaar niet. Rails inschuiven in de bestaande bedding had wat voeten in aarde, maar is bij versie 2 wel gelukt. In eerste instantie heb ik geprobeerd het aan elkaar te solderen om zo de railhoogtes gelijk te houden, dit ging moeilijk dus heb ik later de Peco rail restanten weer in de Märklin bedding geschoven en aan elkaar gesoldeerd. Peco en Tillig rails laten zich relatief eenvoudig solderen.

Het omhoog komen direct bij oprijden zit hem waarschijnlijk in het verschil in railstaafhoogte. De DKW van Peco is Code 100, de C rails voor 3rail zijn Code 83. Dat scheelt ca. 0,2 mm in hoogte. Dat is helaas niet te corrigeren, behalve zorgen dat de rail dieper in de bedding komt te liggen of het aanloopje wat schuiner maken waardoor het minder opvalt. Bij normale compensatielassen komt de grote rail wat dieper te liggen,maar dat is hier helaas niet mogelijk.

Groet,
Laurent
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018, 08:44:17 »

Marklin c-rail is 2,3mm (Code 90), Trix c-rail is 2,1mm (Code 83)

Hero

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018, 09:23:38 »

Laurent,

Kun je niet een Peco Engelsman koppelen met 4 railstukken 24071 ?
En helemaal geen kruising meer gebruiken.
Als je de 1e imitatie  railklem wegsnijdt. Kun je een railverbinder erop schuiven.
En op dezelfde hoogte je Peco materiaal oprijden.


Mvg Robin

Gerrit-1959

  • Gast
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018, 09:29:46 »

Hallo Robin,

Dan moet je alsnog iets bedenken voor de puko's en de railafstand neemt ook toe.
Gelogd

rscosworth

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
    • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 22 mei 2018, 10:07:23 »

Ik vind hem mooi gelukt!
Je kan binnenkort wel een handeltje beginnen ;)

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 30 juni 2018, 11:32:01 »

Zo gaan we richting Extraschicht in Mülheim (Alte Dreherei). Ik had beloofd 2 DKW's mee te nemen... Ik was al begonnen, maar door omstandigheden nog niet af gemaakt. Deze week dus maar flink doorgeklust.



2e prototype, nu met servo's.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

frank-103

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Frank-103
Re: Slanke Engelsman voor C rails
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 30 juni 2018, 11:40:28 »

Daar moet nog flink wat aan gebeuren Laurent, die lok staat iedere keer weer naast de rails! Of is dit weer een van je Roco / Piko lokomotieven?  ;)

 :)
Gelogd
Het is hachelijk!
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.581 seconden met 22 queries.