Wie mijn bijdrages in het café heeft gevolgd, weet waarmee ik bezig ben geweest. Voor zij die dat niet volgen: Ik ben bezig geweest met de bouw van een slanke Engelsman voor C rail, in het Duits ook wel DKW genoemd: Doppelkreuzungsweiche. Tijdens mijn Tischbahnuitstapjes heb ik al meerdere malen zitten kijken naar een slanke Engelsman van WeichenWalter. Erg mooi en volgt de geometrie van de C rail ook netjes (zelfde maatvoering als kruising 24740), echter ook erg duur (nu ?720,00). Dat moest goedkoper kunnen. Op stummi's kwam ik een topic tegen waarin een
K rail DKW in C rail werd bediscussieerd. Daarin ook een bijdrage van ene Clemens. Zijn blog ben ik al vaker tegen gekomen, hij heeft meer handige snufjes voor C rails. Clemens heeft een
Engelsman gebouwd uit een kruising 24740 en een Peco SL-190 wissel. Omdat de SL190 code 75 is, heb ik de SL90 besteld. Deze is code 100, leek mij beter in te passen. Ook heb ik een kruising 24740 en twee wisselaandrijvingen PL-11 besteld. Gelijktijdig zocht ik contact met Clemens.
Voordat we verder gaan, eerst even het waarom. Waarom de Peco SL-90/190?
Hij is 12 graden. De Märklin slanke geometrie gaat van 12,1 graad uit. Hij is ongeveer 250 mm lang, maar heeft binnenliggende tongen. Dat betekent dat het daadwerkelijke deel dat ertoe doet, korter is. Dat is handig, want de te lange rails kan je afzagen. Een groot verschil met de Märklin Engelsman 24620/24624 is dat de tongen dezelfde kant op bewegen. Bij Märklin bewegen de tongen contra, waardoor je altijd 2 dezelfde rijwegen krijgt. Ofwel alles rechtdoor gaand, ofwel alles afbuigend. Bij Peco niet, wat dus zorgt voor 4 verschillende standen en twee wisselmotoren. Gelukkig kan het CS3 daarmee gewoon overweg. Verder is Peco erg goed in vertellen hoe je de wissels moet isoleren voor een goed 2railbedrijf. Niet van toepassing dus.
Waar hierdoor wel rekening mee gehouden moet worden, is het feit dat je zo kortsluiting hebt. Je kan dit wissel namelijk niet open rijden. Daarover later meer.
Het contact met Clemens was erg leerzaam. Hij vertelde mij dat hij zijn servo's extra krachtig moest laten werken, omdat hij het wissel binnen de puntstukken had verzaagd. Dat deed mij besluiten om het wissel groter te verzagen, namelijk achter de puntstukken, zodat ik gewoon met de normale spoelenaandrijving kan blijven werken. Ik kreeg ook het verzoek van Clemens om een foto reportage te maken. Die zal ik hier dus ook delen.
Het onderstaande filmpje is van vanavond, een klein testbedrijf met een Märklin geluidslok, een stuurstandwagon en een Piko locomotief. Meer bedrijfstests zullen nog volgen.
Vanavond ga ik niet de gehele bouw meer plaatsen. Wel heb ik nog een fototje van tijdens de bouw voor jullie:
De twee verzaagde wissels in elkaar gelegd.
Bij de bouw van dit wissel ben ik een aantal dingen tegen gekomen die mij niet bevallen of waar ik niet blij mee ben. Ik plan nog een tweede exemplaar, waarin ik deze zaken anders wil aanpakken.
Voor eenieder die nieuwsgierig is naar de kosten die ik heb gemaakt, heb ik onderstaande opsomming:
- SL-90 ?60
- 24740 ?22
- PL-11 3x ?48
- WeichZwei, 3x, circa ?30
- Diverse reserveonderdeeltjes ?5
- Relais uit voorraad. Bij Conrad ?3,10 voor de variant van 5V, 12V versies kosten zo'n 4 euro per stuk. 2 Nodig maakt 8.
- 24V uit voorraad??? 5 Euro bij Farnell, in eerste instantie 4 stuks gebruikt, 2 daarvan gesloopt, de andere 2 weer uitgebouwd. ?20
- Draad, tin en andere kleine zooi: ?5-10?
- Wat hout ????
- Enkele weken tijd
Groet,
Laurent