Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Roco VAM wagens aanpassen

Gestart door hmmglaser zondag 14 januari 2018, 23:32:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco VAM wagens aanpassen
Lid sinds: 2014

offline
Roco VAM wagens aanpassen
Mijn ervaring met de VAM wagens uit de eerst serie is dat deze af en toe ontsporen wat lijkt te komen door het kortkoppel mechanisme.
Heb ik ook modellen van de tweede serie met een ander kortkoppel mechanisme,nu heb ik deze twee vergeleken en zijn ze op een geleider stripje en een veer haakje na gelijk.
Dus nu heb ik een oude wagen voorzien van een strookje styreen om de koppeling te geleiden en een schroefje om de veer te bevestigen en dit met een zwarte marker het styreen zwart gemaakt het ziet er nu bijna net zo uit als de nieuwere wagen en het werkt nu ook net zo goed.
Zal morgen even de foto's hier van plaatsen.
Re: Roco VAM wagens aanpassen
Hier een foto van de originele onderkant.
Re: Roco VAM wagens aanpassen
Op de foto hieronder een afbeelding van het plaatje van 1 mm dik styreen wat moet gaan dienen als geleider van de kortkoppeling.

De foto daaronder geeft een kant en klaar plaatje weer vlak voordat deze eronder kan worden gelijmd het plaatje is voorzien van een strookje styreen van 1x1,5x2 mm om de juiste hoogte te bereiken en tevens wat extra stevigheid te bieden.
Re: Roco VAM wagens aanpassen
Nu is de aanpassing te zien voordat deze op kleur word gebracht.
Re: Roco VAM wagens aanpassen
Nu zijn beide plaatjes geplaatst en zwart gemaakt heb tussen door wel kleine aanpassingen moet doen om het mechanisme goed te laten bewegen.
Re: Roco VAM wagens aanpassen
En tot slot de laatst foto waar de koppeling compleet is gemonteerd en veer is vast gezet met een minitrix schroefje dat waren de kleinst die ik zo heb liggen.

De werking van het mechanisme is hetzelfde als van het nieuwere model.

Verder zijn de koppelingen te koop per stuk voor een 3 a 4 euro onder nr 99730.
Re: Roco VAM wagens aanpassen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Roco VAM wagens aanpassen
Mooi gedaan Mark  :thumbup: :thumbup:
Re: Roco VAM wagens aanpassen
Bedankt heb dit gedaan met een oude wagen om te kijken of het ook beter kon nu nog even uitgebreid alles gaan testen op de baan :)
Re: Roco VAM wagens aanpassen
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Roco VAM wagens aanpassen
Interessant. Ik heb hier ook verschillende VAM wagons van Roco liggen met verschillende koppelingen en wil die graag nog eens allemaal goed maken en gelijk trekken. Dus bedankt!