Nieuws: De workshop bomendag op zaterdag 27 januari 2018 in Amsterdam gaat door!! O.l.v. Jaap en Jarno Vriend een boom maken. Klik hier voor meer info en klik hier om u zich nog snel aan te melden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains  (gelezen 354 keer)

PaulC

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
« Gepost op: woensdag 10 januari 2018, 17:10:43 »

Hallo,
Vorige keer op de beurs houten, vond ik een set van 5 M6 dubbeldekwagens van Classix-trains van NMBS met wisselstroom wielen.
Ik vond dit een realitisch model en goed afgewerkt.
Ze hebben een tijdje in de vitrinekast gestaan, gisteren gingen ze naar mij baan dewelke is samengesteld uit K-rails.
Op het rechte stuk geen probleem, maar de eerste wissel die ze tegen kwamen zelf in de stand rechtdoor ontsporen ze, bij het afdraaien is het nog erger. Ik heb een proefbaantje van M-rails samengesteld maar het resultaat is hetzelfde.
Heeft iemand van jullie ervaring hoe ik dat probleem kan verhelpen?
De afmeting van het wiel 11mm, de flens 12,9 mm totale lengte van de as 24,7mm, een willen keurig Marklin wiel 10,5mm, flens 13,2mm, lengte van de as 24,3mm.
Eerst dacht ik dat de wagens niet zwaar genoeg waren, een beetje aanduwen aan de wissel, maar het geeft het zelfde resultaat.
Binnenkort is er weer een beurs en dacht misschien nieuwe wielen aan te schaffen, maar dan heb ik wel een nieuwe wiel maat nodig of een stoknummer.
Ik hoor het wel langs deze weg en alvast bedankt.
Groetjes
Paulc
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 10 januari 2018, 17:28:50 »

Beste Paul,

Wat is de horizontale maat tussen de binnenkant van de wielen, moet niet meer als 14 mm zijn.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 10 januari 2018, 17:33:06 »

 @citaat Anne bedoelt: De afstand tussen de flenzen.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

mardig23

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 10 januari 2018, 17:52:28 »

Hoi Paul,

Over de Classix M6 rijtuigen zijn al boeken geschreven en niet allemaal op de goeie manier...

Belangrijk is al mee te geven welke set je hebt, want er zijn over de jaren verschillende aanpassingen gebeurd aan deze stellen omdat ze langs alle kanten van de baan kletsen.

Maar in de latere versies zitten starre koppelingen, en duidelijke "instructies uit te voeren wanneer gebruikt voor rijden op de modelbaan", alsof ze er eigenlijk niet voor dienen 8o

Voor zover ik het mij herinner moeten de bogies 180° omgedraaid worden, de starre koppelingen gemonteerd, en een V-vormig stuk worden weg gevijld.
Ik heb enkele van deze set liggen, nog nooit open geweest. Ik zal eens kijken of ik dat boekje heb waar dat instaat...

Het heeft in alle geval, als er aan uw set niks is aangepast, niets met de wielen te maken.
Gelogd
Met spoorse Groeten, Karl

PaulC

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 10 januari 2018, 18:31:04 »

hallo, bedankt voor jullie reactie.
Antwoordt op de eerste vraag, ik heb de afstand  zojuist nagemeten en is 14mm tussen de flensen.
Ik zal u de nr geven van de set ik heb gevonden te houten nl 6107-1 tot 5, (Luxemburg) helaas zat er geen handleiding bij;
Ik weet niet of je de handleiding kunt inscannen, het zou me misschien verder helpen.
groetjes
Paulc
Gelogd

bekie

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 11 januari 2018, 06:57:39 »

Bij enkele van mijn classix M6 rijtuigen haperden de bovenzijde van de bogies aan de rijtuigkast. Ik heb er van enkele de uitstekende stukjes een beetje afgevijld, niet veel, maar voldoende om toe te laten dat de bogies voldoende kunnen uitzwenken in de bochten. Ik kijk even voor een foto of detail.
Gelogd

bekie

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018, 20:48:48 »



Hierbij een foto van een bogie. Het platte deeltje rechts in het midden tussen de wielen werd aan beide zijden bovenaan voorzichtig een stukje afgevijld. Hierdoor konden de bogies verder uitzwenken zonder te haperen of tegen gehouden te worden door de rijtuigkast.
Gelogd

PaulC

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
« Reactie #7 Gepost op: zondag 14 januari 2018, 16:05:00 »

 
hallo,
Bedankt voor de foto, ik heb bij een rijtuig de bougie afgenomen en de beschreven stukjes afgevijld, even getest op M- rails, de koppeling tussen de rijtuigen zijn van Roco en die raken de rails of de puntjes van de wissel denk ik ( de onderkant het boogje), want als ik ze lichtjes ophef is het beter dan voorheen. Ik zal is opzoek moeten naar Fleiscmann koppelingen?
Misschien kunnen de problemen op deze manier opgelost raken.
Groetjes
Paulc
Gelogd

frank-103

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Frank-103
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
« Reactie #8 Gepost op: zondag 14 januari 2018, 16:23:26 »

  de koppeling tussen de rijtuigen zijn van Roco en die raken de rails of de puntjes van de wissel denk ik ( de onderkant het boogje), want als ik ze lichtjes ophef is het beter dan voorheen. Ik zal is opzoek moeten naar Fleiscmann koppelingen?


Van de winkelier heb ik het advies gekregen met de tang een klein stukje van de beugel af te knippen zodat het naar beneden hangende stukje de puntcontacten bij wissels niet meer raakt.
Gelogd
Het is hachelijk!

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
« Reactie #9 Gepost op: zondag 14 januari 2018, 16:29:55 »

mss eens denken aan piko 46052 koppelingen dan.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin
Pagina's: [1]   Omhoog
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.032 seconden met 22 queries.